Pensionsspara?

Jag pensionssparar inte. Vi har ett par buffertsparanden, och amorterar på lånen så vi ska ha mindre utgifter i framtiden om/när vi får mindre inkomst att röra oss med. Det känns för mig personligen som ett mer konkret sätt att säkra framtiden på, jag tror inte på att spara "massa" pengar för en framtid som man kanske inte ens överlever till.

Jag fondsparar också, men har inget större intresse/ork att sätta mig in i det något djupare, så det rullar mest bara på :p !
 
Vi pensionssparar inte, däremot sparar vi till pensionen ;)
Skämt åsido. Vi har ett väldigt långsiktigt sparande i aktier som är tänkt att användas när vi närmar oss pensionsåldern men skulle något hända är pengarna ändå lättåtkomliga.

Planen är att ta en bit av aktiekapitalet när jag fyller 60 (28år kvar) och betala av lånet på huset. Vi räknar med att vi tjänar på det jämfört med om vi skulle amortera så mkt extra nu att huset är avbetalt tills jag fyller 60. I övrigt kommer vi leva på utdelningen av aktierna när vi går i pension utöver själva pensionen då såklart.

Är man osäker på det här med aktier så kan jag varmt rekommendera att man väljer investmentbolag. Deras affärsidé är att äga större delar i företag som de tror på. Tänk lite som en fond fast utan fondavgifter. En hel del av dessa har också en hög utdelning. Annars har både Avanza och Nordnet indexfonder som gått riktigt riktigt bra och som är utan fondavgift :idea:

Det finns en liten tråd just om sparande om man är mer intresserad av detta. Heter den inte Ekonomiskt oberoende @Blueberry ?
 
Vi pensionssparar inte, däremot sparar vi till pensionen ;)
Skämt åsido. Vi har ett väldigt långsiktigt sparande i aktier som är tänkt att användas när vi närmar oss pensionsåldern men skulle något hända är pengarna ändå lättåtkomliga.

Planen är att ta en bit av aktiekapitalet när jag fyller 60 (28år kvar) och betala av lånet på huset. Vi räknar med att vi tjänar på det jämfört med om vi skulle amortera så mkt extra nu att huset är avbetalt tills jag fyller 60. I övrigt kommer vi leva på utdelningen av aktierna när vi går i pension utöver själva pensionen då såklart.

Är man osäker på det här med aktier så kan jag varmt rekommendera att man väljer investmentbolag. Deras affärsidé är att äga större delar i företag som de tror på. Tänk lite som en fond fast utan fondavgifter. En hel del av dessa har också en hög utdelning. Annars har både Avanza och Nordnet indexfonder som gått riktigt riktigt bra och som är utan fondavgift :idea:

Det finns en liten tråd just om sparande om man är mer intresserad av detta. Heter den inte Ekonomiskt oberoende @Blueberry ?
Placera pengar i fonder och aktier är jag alldeles för rädd för :nailbiting:
Om jag placerar en miljon i aktier skulle jag vara livrädd att det skulle "försvinna" över en natt, helt plötsligt.

(jo, jag vet också att alla pensionspengar investeras i fonder aktier, men det känns annorlunda än om jag kommer med en egen mille)
 
Placera pengar i fonder och aktier är jag alldeles för rädd för :nailbiting:
Om jag placerar en miljon i aktier skulle jag vara livrädd att det skulle "försvinna" över en natt, helt plötsligt.

(jo, jag vet också att alla pensionspengar investeras i fonder aktier, men det känns annorlunda än om jag kommer med en egen mille)

Men börja inte med en miljon då :) jag började lite lätt med 200:- i månaden och har ökat summan varje år i takt med att jag känner mig säkrare. :D
 
Men börja inte med en miljon då :) jag började lite lätt med 200:- i månaden och har ökat summan varje år i takt med att jag känner mig säkrare. :D
Ja en femhundring lägger jag undan, det kan jag avvara utan att det känns det räcker inte långt, jag har tänkt att bli gammal :)
Jag tycker inte om att tänka på eländet pension :yuck:
Det ger mig lite ångest också, när jag tänker på det

Troligtvis kommer det att finnas soppkök när jag är pensionär, så då löser det sig ändå :up:
 
Vi pensionssparar inte, däremot sparar vi till pensionen ;)
Skämt åsido. Vi har ett väldigt långsiktigt sparande i aktier som är tänkt att användas när vi närmar oss pensionsåldern men skulle något hända är pengarna ändå lättåtkomliga.

Planen är att ta en bit av aktiekapitalet när jag fyller 60 (28år kvar) och betala av lånet på huset. Vi räknar med att vi tjänar på det jämfört med om vi skulle amortera så mkt extra nu att huset är avbetalt tills jag fyller 60. I övrigt kommer vi leva på utdelningen av aktierna när vi går i pension utöver själva pensionen då såklart.

Är man osäker på det här med aktier så kan jag varmt rekommendera att man väljer investmentbolag. Deras affärsidé är att äga större delar i företag som de tror på. Tänk lite som en fond fast utan fondavgifter. En hel del av dessa har också en hög utdelning. Annars har både Avanza och Nordnet indexfonder som gått riktigt riktigt bra och som är utan fondavgift :idea:

Det finns en liten tråd just om sparande om man är mer intresserad av detta. Heter den inte Ekonomiskt oberoende @Blueberry ?

Jo!
Söker ni på "Ekonomiskt oberoende" så hittar ni tråden :)
 
Vet jag fått information från min bank att jag inte bör sätta in pengar på mitt privata pensionsparande. Tror det var från och med nästa år (2016).
Minns dock inte om det stod hur man kunde spara istället.
 
Det måste ha varit en ovanlig information från en bank :confused:
Min huvudbank har också skickat ut sådan information och har försökt sälja in alternativ bland sina andra tjänster istället.

Man kan ju såklart fortfarande göra det om man vill, men eftersom det blir sämre villkor så är det ju tex dumt att binda upp pengarna till pensionen också.
 
Det är ju djupt ofördelaktigt att sätta in mer pengar på en pensionsförsäkring än vad man får göra avdrag för eftersom man ska betala skatt på pengarna som man får ut i pension. Därför vill banker och försäkringsbolag informera om detta för att skydda kunderna samtidigt som de föreslår att man ska spara i kapitalförsäkring eller investeringssparkonto (vanligaste förslagen) istället.
 
Det måste ha varit en ovanlig information från en bank :confused:

Nej, jag tror alla banker och försäkringsbolag skickat ut sådana brev till sina kunder.

Min huvudbank har också skickat ut sådan information och har försökt sälja in alternativ bland sina andra tjänster istället.

Man kan ju såklart fortfarande göra det om man vill, men eftersom det blir sämre villkor så är det ju tex dumt att binda upp pengarna till pensionen också.
Jag tror det var något som rörde skatten om jag inte missminner mig, och det ligger säkert något i det @Zaga skriver att de försöker sälja in sina andra tjänster.
Blir nog till att ta ett möte med banken snart och kolla upp vad som egentligen gäller.
 
Jag tror det var något som rörde skatten om jag inte missminner mig, och det ligger säkert något i det @Zaga skriver att de försöker sälja in sina andra tjänster.
Blir nog till att ta ett möte med banken snart och kolla upp vad som egentligen gäller.

Avdragsrätten för IPS (smom väldigt många använt som privat pensionssparande) försvinner helt vilket gör det till ett ofördelaktigt sparande. Så det bör man avsluta och välja ett annat sätt att spara.
 
Låter som att jag behöver kolla upp någon långsiktig placering, jättebra tips i tråden!
 
Vad var det för något och vad gjorde den? (Känner jag har dålig koll)

Man fick göra avdrag på eget pensionsspar inom IPS (Individuellt PensionsSparande) på upp till 18000 kr per år och sedan beskattas det vid uttaget. Ett ganska bra sparande som jag tycker är synd att de avskaffat - i framtiden kommer det behövas sparande till pensionerna och det bör främjas.
 
Man fick göra avdrag på eget pensionsspar inom IPS (Individuellt PensionsSparande) på upp till 18000 kr per år och sedan beskattas det vid uttaget. Ett ganska bra sparande som jag tycker är synd att de avskaffat - i framtiden kommer det behövas sparande till pensionerna och det bör främjas.
Avdrag? Vad gjorde man avdrag på? (misstänker att jag inte riktigt hänger med för att jag själv aldrig använt mig av det)
 
Har du väldigt höga lån eller varför amorterar du när räntan är så låg? Vi har 1,05 i ränta, det får man ju tom på sparkonto. Bättre investera pengarna i fonder, det lär löna sig i längden.

För oss är det självklart att amortera ordentligt, vårt mål är att bli skuldfria.
Tycker det är toppen nu när räntan är så låg lånen krymper i rask takt och det kommer märkas rejält när räntan går upp igen.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle behöva spara lite pengar och vara lite snål ett tag. Hur gör ni när ni behöver spara pengar/snåla en tid?
Svar
16
· Visningar
1 001
Senast: Ramona
·
Hemmet Nu när vi flyttat upp och sover på övervåningen är det dags att ta tag i husets sista toalett, som under hela tiden gått under...
2
Svar
28
· Visningar
2 138
Senast: Blyger
·
Tjatter Som rubriken lyder, går det att betala med cash på Dreamhack? Avkomman ska dit tillsammans med kompisens familj över dagen och avkomman...
Svar
2
· Visningar
625
Senast: SaraXX
·
Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 859
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp