Pensionssparande

Har inget pensionssparande, behöver pengarna nu.
Inkomst: Sjukersättning på garantinivå plus en avtalsgruppsjukförsäkring.
Ser över ppm-fonderna nån gång per år och byter ut nån om det känns så.

Jag ser regelbundet över ppm-fonderna, har en tjänstepension via jobbet och har ett privat sparande skiljt från mitt andra sparande, på ett isk hos Avanza. På mitt pensions-isk lägger jag för närvarande 600kr/månad i olika fonder.

Krutet ligger på tjänstepensionen som arbetsgivaren betalar in. Sist jag var på rådgivning valde jag om PPM-fonderna som låg i tre olika, med två som hade höga avgifter och dålig avkastning.

Sedan har jag efter råd från pensionsrådgivare (obunden) börjat spara lite i fonder. Detta kan jag realisera när jag vill, som en reserv.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
792
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 490
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Läser en artikel i tidningen där en man belåtet berättar hur han slutat jobba, flyttat från storstaden till en mindre stad. X hade... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
8 702
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att... 2
Svar
25
· Visningar
1 789
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka