Pensionssparande

Har inget pensionssparande, behöver pengarna nu.
Inkomst: Sjukersättning på garantinivå plus en avtalsgruppsjukförsäkring.
Ser över ppm-fonderna nån gång per år och byter ut nån om det känns så.
 
Jag ser regelbundet över ppm-fonderna, har en tjänstepension via jobbet och har ett privat sparande skiljt från mitt andra sparande, på ett isk hos Avanza. På mitt pensions-isk lägger jag för närvarande 600kr/månad i olika fonder.
 
Krutet ligger på tjänstepensionen som arbetsgivaren betalar in. Sist jag var på rådgivning valde jag om PPM-fonderna som låg i tre olika, med två som hade höga avgifter och dålig avkastning.

Sedan har jag efter råd från pensionsrådgivare (obunden) börjat spara lite i fonder. Detta kan jag realisera när jag vill, som en reserv.
 

Liknande trådar

Tjatter Uppsalagänget och andra intresserade. Funns det något intresse för Uppsalaträff numera? Det var ju evigheter sedan vi sågs. Tänkte jag...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 711
Senast: Kamomilla
·
Mat Jag hittade idag ett buskage fullt med stora jättefina slånbär. Plockade en hel gryta och tänker göra sloe gin till julen. Men nu ska de...
Svar
5
· Visningar
458
Senast: Jeffery
·
Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 043
Senast: ufot
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 045
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp