Pensionssparande

Har inget pensionssparande, behöver pengarna nu.
Inkomst: Sjukersättning på garantinivå plus en avtalsgruppsjukförsäkring.
Ser över ppm-fonderna nån gång per år och byter ut nån om det känns så.
 
Jag ser regelbundet över ppm-fonderna, har en tjänstepension via jobbet och har ett privat sparande skiljt från mitt andra sparande, på ett isk hos Avanza. På mitt pensions-isk lägger jag för närvarande 600kr/månad i olika fonder.
 
Krutet ligger på tjänstepensionen som arbetsgivaren betalar in. Sist jag var på rådgivning valde jag om PPM-fonderna som låg i tre olika, med två som hade höga avgifter och dålig avkastning.

Sedan har jag efter råd från pensionsrådgivare (obunden) börjat spara lite i fonder. Detta kan jag realisera när jag vill, som en reserv.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Otherside
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
318
Senast: Hellhound
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 059
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
457
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp