Pensionssparande

Vad ska man tänka på när man väljer fond? Är det mest blunda och klicka ;)
Har jättesvårt att välja
Fundera på risknivå, tid på sparande, räntefond eller aktiefond, kolla så att avgiften är låg. Kan även kolla påverkan på miljö och etisk handel via Avanza. Superintressant men också lite deprimerande, det är svårt att hitts bra etiska fonder till rimlig avgift...
 
Hur pensionssparar du? Hur stor del av inkomsten? Vad jobbar du med?

Har tänkt att jag ska börja pensionsspara men tycker det är en djungel. Är inte jättepepp på att fråga min bank för vill inte vara bunden till dem för all evighet.
Sparar 400kr/mån och genom Folksam.
Började när jag var typ 19-20 och sparade då 200kr/månad. Men på den tiden var det genom banken.
Ökade några år senare till 400 i Folksam och även en slant i annan bank än den första.
Just nu är det bara Folksam.

Jag jobbar som kock, är väl inte lastgammal men ju närmre man kommer ju mer bör man pensionsspara, har jag hört. Så jag bör nog öka min peng här snart.
 
Fundera på risknivå, tid på sparande, räntefond eller aktiefond, kolla så att avgiften är låg. Kan även kolla påverkan på miljö och etisk handel via Avanza. Superintressant men också lite deprimerande, det är svårt att hitts bra etiska fonder till rimlig avgift...
Jo jag börjar förstå det :crazy:
Minst 10 år kanske 20 år ska jag spara det var den lättaste biten
 
Det är en förvaltningsavgift på 0,5%. Vet dock inte vad som räknas som dyrt och inte, har för dålig koll tyvärr!
Jag kollade tre av mina. En är helt gratis, en låg på 0,11 och en på 0,17. Jag har för mig att man helst ska hålla sig under 0,2. Den som min bank ordnade åt mig för hundra år sen låg på 1,25🙄
 
Det är en förvaltningsavgift på 0,5%. Vet dock inte vad som räknas som dyrt och inte, har för dålig koll tyvärr!

Är det alla avgifter som är? Ibland kan det finnas "dolda" avgifter också. Jag har enbart indexfonder och min dyraste där är 0,26 %.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200319-085847.png
    Screenshot_20200319-085847.png
    41,4 KB · Visningar: 33

Alltså kostar fonden egentligen 0,21 % vilket är rimligt. Varför låta LF tjäna pengar på en? Jag skulle byta till Avanza eller Nordnet och hitta en bra indexfond för säg 0,11 % eller liknande.
 
Alltså kostar fonden egentligen 0,21 % vilket är rimligt. Varför låta LF tjäna pengar på en? Jag skulle byta till Avanza eller Nordnet och hitta en bra indexfond för säg 0,11 % eller liknande.
Varför låta någon tjäna pengar på en? Varför ska man betala pengar för en indexfond, när man lika gärna kan köpa själv? Menar, en indexfond kräver ju ingenting alls, så varför ska man öht betala något alls för det?
 
Jag har ett långsiktigt ISK-sparande (med fondval enligt hur @Habina beskriver). Där går minst 500 varje månad in, och inget tas ut.

Sparande som är tänkt att tas ut och användas någon gång i framtiden ligger på andra konton för att jag inte ska frestas att "bara låna lite" från det riktigt långsiktiga.

Kan lägga till att jag även har en bra tjänstepension, vilket nog är det enda "vettiga" jag gjort på pensionspunkten eftersom jag började jobba med pensionsavsättningar sent. Har levt på andra "löne"-former tidigare (arvoderade uppdrag kan ju t.ex. verka förmånligt när man är ung...).
 
Varför låta någon tjäna pengar på en? Varför ska man betala pengar för en indexfond, när man lika gärna kan köpa själv? Menar, en indexfond kräver ju ingenting alls, så varför ska man öht betala något alls för det?

Exakt. :) Men just nu finns det bara ett fåtal indexfonder som inte har avgift.
 
Jag pensionsparar ca en tiondel av min bruttoinkomst. Dock i egna aktier/fonder, inte regelrätt pensionsspar.
 
Vi i familjen sparar 500kr var i pension genom ISK. Kommer öka till det dubbla när gården är färdigrenoverad.
Vi har/kommer inte ha jätte hög direkt pensionsspar utan prioriterar att betala av och investera i gården vilket indirekt blir ett sparande.
 
Varför låta någon tjäna pengar på en? Varför ska man betala pengar för en indexfond, när man lika gärna kan köpa själv? Menar, en indexfond kräver ju ingenting alls, så varför ska man öht betala något alls för det?

Hur menar du med köpa själv? En indexfond erbjuder en mix av massor av värdepapper för att följa ett index. Det kräver visst saker (kapital, system, arbete och kontroll) och jag tycker det är ett bra erbjudande för mig som inte har tid eller intresse att följa olika bolag.
 
Hur menar du med köpa själv? En indexfond erbjuder en mix av massor av värdepapper för att följa ett index. Det kräver visst saker (kapital, system, arbete och kontroll) och jag tycker det är ett bra erbjudande för mig som inte har tid eller intresse att följa olika bolag.
Precis, och då kanske aktivt förvaltade fonder kan vara bra, också. Men oavsett skulle jag säga att fondavgifter rent allmänt nog borde ligga på ppm eller mindre, snarare än procent.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Otherside
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
336
Senast: Hellhound
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 062
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
464
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp