Sv: Peppa och stötta försiktig 3åring
Jag var som din son som liten.
Jag är väl så fortfarande.
För mig är det delst funktionsnedsättningen men även hur min mamma var, att jag tog efter henne.
Kan det vara så att du har speglat av dig på sonen hur man ska eller inte ska vara bland "okända" eller utanför hemmet? Jag har själv en stor kamp att försöka vara normal när dottern är med och vi är på "otrygg mark".
Tex mina impulser kan vara att försöka dämpa eller att vi ska vara så diskreta som möjligt, vilket jag antar kan göra att barn får för sig att man inte ska synas märkas eller inte duger något till. Så är ju jag formad på ett sätt. Omedvetet av min mamma och om jag inte är noga själv är jag rädd jag skulle kunna upprepa de mönstrena.
Jag hade (och har) svårt med ögonkontakt och närhet med okända (även förskolepersonal man hade i flera år). Svårt samspela med andra barn, otroligt osäker... osv.
Kanske bättre han får pyssla lite som han vill, jag själv kan tänka mig att pusha för mkt kan även göra att det blir ännu större hinder. Som förskolorna försöker få med ett barn med tex Autism i gruppen kanske man ska vända sig till en som inte vågar. Att i mindre grupper låta han bekanta sig med barnen, en och en... och känna att han kan och är duktig på allt han gör?
Sen är det ju även helt okej om han har helt andra intressen än de andra barnen, kanske han vill filosofera för sig själv eg? Att han har svårt ta för sig där på förskolan utan att någon instruerar honom?
Jag är typen som alltid stått och observerat och analyserat andra men sällan deltagit. Och om någon försökte "tvinga" mig resulterade det i att jag aldrig mer försökte ens.
Jag surrade även som en pratkvarn hemma och där jag kände mig trygg... men på förskola och i skola var det väldigt få som fick mitt förtroende.
Vet inte vad jag vill ha sagt...
men försök att inte se det som något fel eller onormalt... alla har vi olika personligheter!
Jag var som din son som liten.
Jag är väl så fortfarande.
För mig är det delst funktionsnedsättningen men även hur min mamma var, att jag tog efter henne.
Kan det vara så att du har speglat av dig på sonen hur man ska eller inte ska vara bland "okända" eller utanför hemmet? Jag har själv en stor kamp att försöka vara normal när dottern är med och vi är på "otrygg mark".
Tex mina impulser kan vara att försöka dämpa eller att vi ska vara så diskreta som möjligt, vilket jag antar kan göra att barn får för sig att man inte ska synas märkas eller inte duger något till. Så är ju jag formad på ett sätt. Omedvetet av min mamma och om jag inte är noga själv är jag rädd jag skulle kunna upprepa de mönstrena.
Jag hade (och har) svårt med ögonkontakt och närhet med okända (även förskolepersonal man hade i flera år). Svårt samspela med andra barn, otroligt osäker... osv.
Kanske bättre han får pyssla lite som han vill, jag själv kan tänka mig att pusha för mkt kan även göra att det blir ännu större hinder. Som förskolorna försöker få med ett barn med tex Autism i gruppen kanske man ska vända sig till en som inte vågar. Att i mindre grupper låta han bekanta sig med barnen, en och en... och känna att han kan och är duktig på allt han gör?
Sen är det ju även helt okej om han har helt andra intressen än de andra barnen, kanske han vill filosofera för sig själv eg? Att han har svårt ta för sig där på förskolan utan att någon instruerar honom?
Jag är typen som alltid stått och observerat och analyserat andra men sällan deltagit. Och om någon försökte "tvinga" mig resulterade det i att jag aldrig mer försökte ens.
Jag surrade även som en pratkvarn hemma och där jag kände mig trygg... men på förskola och i skola var det väldigt få som fick mitt förtroende.
Vet inte vad jag vill ha sagt...