Pepptråden 2013

Sv: Pepptråden 2013

Tack :)
Jag har läst igenom allt ni skrivit nu och det som slår mig är att alla i den här tråden är riktiga kämpar. Trots att livet är kaos och att ni inte mår bra så försöker ni verkligen, ni har inte gett upp helt även om det känns som att ni skulle vilja det.

Matmissbrukaren- Det är ju jätte bra att du klarade av att jobba den där extra timmen. Hur mådde du efteråt? Kännde du att du orkade med resten av dagen? Ibland vill man vara så duktig att man kör på i full fart och sen när man kommer hem så rasar allt. Det där med armen låter läskigt, hoppas du får tag på VC imorgon. Härligt med hästen, djur betyder verkligen så mycket! Jag skulle inte ha överlevt utan mina djur (utan överdrift, jag vet att jag aldrig hade orkat med allt utan dom) Vad har du för häst och hur många barn har du? Vet inte om jag missade det någonstans men vad jobbar du med?

Lightsone- Det låter som en bra idé att inte ta ut dig för mycket med promenaderna så att du inte orkar med skolan. Lagom med motion gör ju att man presterar bättre men för mycket ger bara motsatt resultat mot vad man vill. Så jag tycker inte att du ska må dåligt eller känna dig lat för att du inte går så mycket varje dag som du gjorde när du blev så trött. Jag försöker också jobba på att få in bra saker i mitt liv, mina att göra listor består alltid av praktiska saker och måsten, fick det påpekat för mig senast igår att jag borde göra sådant jag tycker om också. Är bara så svårt att veta vad jag vill göra.

Fröken_skåne- Herregud vad mycket du gått igenom, det är så orättvist att vissa ska drabbas av så mycket. Jag känner verkligen med dig och jag hoppas att du kan ta stöd i tråden. Hur har det gått sen du skrev sist?

Lindgren- Att du skulle glida på en räckmacka är ju helt vansinnigt fel! Jag har ju "följt" dig länge nu och det är ju precis tvärtom. Du har alltid ställt upp för alla andra, tagit på dig massor av uppgifter och samtidigt kämpat med ditt eget mående. Allt du ska göra den här månaden låter helt galet mycket, har du lagt upp någon bra plan? Finns det någon eller några som kan hjälpa och stötta dig med vissa saker?

Jag hade ett par bra dagar då jag mådde ganska bra, jag var ganska glad trots att allt är som det är. Men sen har det varit så mycket, det blev tal om inläggning på sjukhuset igen, läkarundersökning och blodprov och allvarliga möten med min terapeut. Det positiva är att jag nu fått en KBT terapeut och på 3 veckor har jag gjort mer framsteg med maten än sen november!!!

Undersökningen visade som tur var att mitt hjärta är ok just nu och läkaren var förvånad över att min kropp var så pass ok under de omständigheter den är utsatt för. Inte att jag är frisk utan mest att jag överhuvudtaget orkar med det jag gör och att hjärtat inte tagit skada än. Dock är mina levervärden fortfarande dåliga så jag får t.ex. inte äta kanel nu för att min lever är så nedsatt att den inte kan bryta ner det och den kan lägga av. De andra blodproverna får jag svar på nästa vecka.

Jag kämpar som en galning mot alla motstridiga känslor och tankar. Jag har en väldigt stor press på mig nu för att få gå kvar i min behandling och inte bli inlagd istället. Om jag inte går upp 0,5-1 kg i veckan får jag inte vara kvar i dagvården efter midsommar. Det skrämmer mig att jag kanske blir lämnad helt ensam med mina problem eller att jag hamnar på sjukhuset igen. Det är extra tråkigt nu när jag gör så mycket framsteg med maten.

Vikten ska gå upp och jag vill det också men jag är rädd för att gå upp så snabbt. Men jag försöker tvinga mig nu, jag ökar på matschemat flera gånger i veckan och har hitills gått upp 0,2 kg/vecka ungefär. Jag trodde inte att det skulle vara så svårt att gå upp i vikt, det känns som att jag bara äter och äter men vikten rusar inte iväg. Ändå gör oron för det att jag promenerar och har svårt att slappna av med maten.

Egentligen ska jag inte röra mig alls men jag går under utan mina promenader, plus att hunden behöver komma ut. Jag går inte så mycket längre för jag vet att det inte är bra för mig men då blir problemet att jag inte vet vad jag ska göra med all tid då jag måste ta det lugnt, dvs hela dagen i princip. Jag städar, läser, sitter vid datorn, virkar, borstar hunden osv men ingenting känns särkilt roligt.

Ojoj, nu blev det långt. Jag ska äta middag nu och fortsätta utmana tankarna, har jätte mycket ångest för att äta nu och vet att jag kommer må hemskt efteråt. Någon som har lite pepp för att hantera ångesten efteråt?

Ojoj, nu blev det långt. Jag ska äta middag nu och fortsätta utmana tankarna, har jätte mycket ångest för att äta nu och vet att jag kommer må hemskt efteråt. Någon som har lite pepp för att hantera ångesten efteråt?

Jag brukar slå bort tankarna. Hellre fly än illa fäkta.

Tänk på att det är för ditt bästa.

Jag är inte den bästa att ge råd, men jag vet definitivt hur du känner.

Det kommer gå bra, kram!

Hoppas att det går bra med armen, vet hur det är när ens armar strular, det är fasen inte roligt! Jag hade problem med axeln som handikappade mig totalt, för det gick inte att göra någonting utan att det kändes som att någon högg in en kniv rakt i axeln.

Vad roligt med köket! Följer din hustråd och det verkar så lovande! :love:

Du är jätteduktig som går upp i vikt! Vet ju hur mycket du kämpar med det där hela tiden! Men det är ju helt sjukt att du inte får hjälp om du inte går upp? Jag menar, då bör man väl i stället sätta in ännu mer resurser? Eller?

Hantering av ångest är så svårt. Speciellt för dig som helst inte bör hantera den på det sätt du vill hantera den - genom motion. Har du provat att pussla? Jag älskar pussel och det är som meditation för mig! Tiden flyger iväg och jag tänker på ingenting. Brukar lägga 1000-5000 bitarspussel, men ibland när jag vill ha det lätt så lägger jag WWFs runda djurpussel (de är så fina och roliga att pussla!). Kan det vara någonting?

Lindgren- Att du skulle glida på en räckmacka är ju helt vansinnigt fel! Jag har ju "följt" dig länge nu och det är ju precis tvärtom. Du har alltid ställt upp för alla andra, tagit på dig massor av uppgifter och samtidigt kämpat med ditt eget mående. Allt du ska göra den här månaden låter helt galet mycket, har du lagt upp någon bra plan? Finns det någon eller några som kan hjälpa och stötta dig med vissa saker?

Ja, det är ju verkligen vansinnigt fel. Men folk inser nog inte hur tufft det faktiskt är att vara jag, det är en ständig kamp. Skulle jag bara "slappna av och glida med" så skulle det betyda att jag helt enkelt sover dygnet runt, för kämpar jag inte så är det vad jag gör. Planen är att göra så mycket som möjligt på kortast möjliga tid, haha :angel: Tyvärr finns det inte en kotta som kan hjälpa eller stötta mig, så det blir bara att jobba på som tusan. Det blir tufft, men det måste gå. Jag har ingen annan utväg liksom.

Idag har varit både helt ok men samtidigt tuff. Jag har konspirationsteorier om hela skolan typ, har fått för mig att alla är arga på mig :wtf:
Jag har också blivit kallad taskig idag, vilket var helt obefogat. Jag blev arg och skrev ett långt meddelande om att det var fel att kalla mig det, så jag fick ett förlåt efter en stund. Men det känns bara så onödigt.

I övrigt kommer jag äta för mycket idag, men det får vara så.

Lindgren- Det känns som att det är väldigt mycket allt eller inget i ditt liv, att du tänker väldigt svart/vitt? Både när det gäller mat, motion, aktiviteter, skola, mående osv? Om du inte har någon i ditt vardagliga liv som kan stötta dig får du tänka på oss här på buke som bryr sig och vill ställa upp för dig :love:

Hur är det med dina vänner nu, du skrev att du är ensam, är det ingen som du kan umgås med och få lite energi ifrån även om det bara är en kort tid så att du kan komma ifrån lägenheten en liten stund iaf?

Blir så arg när jag läser hur folk beter sig, men det är jätte starkt att du kunde berätta att du blev arg och ledsen. Så bra att du stod upp för dig själv:bow:

Mitt problem är att jag är så rastlös, jag försöker göra saker men kan inte fokusera så jag gör massor på en gång eller kör slut på mig rent fysiskt så att jag sedan sitter här i soffan väldigt trött men samtidigt uttråkad och rastlös.

Jag är som dig, jag vill göra allt på en gång så att det är gjort istället för att sprida ut det lite. Jag klarar inte av ha saker jag ska göra och sen vänta med det utan då får jag ångest tills allt är gjort. Men när det är gjort har jag ångest för att jag inte har något att göra. Och innan jag gjort det har jag ångest för att jag kanske inte kommer orka allt jag borde. Ångest hela tiden alltså...Plus ångesten för allt annat.

Jag kommer nog inte ta mig för att puzzla, det känns som ett så stort projekt, jag kommer ju knappt igång med att göra korsord eller läsa. Och när jag gör det så klarar jag det typ 5-10 minuter. Men jag kanske ska ge det en chans, jag ska handla mat imorgon så ska se om det finns något lätt puzzel.

Blä för idag, tänker på maten som ett gift som lagras in i kroppen och gör hemska saker, klarar inte av det jag vill, hatar min kropp, vill bli frisk och sen på det så har jag feber och huvudvärk :wtf:

Kethets- Jag har inte ens tänkt på att det finns spel på internet sen jag var liten så det var en bra idé. Tack! Just facebook använder jag inte men det kanske finns andra bra sidor med spel? Någon som har något tips på en bra sida eller ett bra spel?

CandyCrusch finns till mobilen, om du har en smartphone. Annars tycker jag tetris är kul. :o

Vill bara säga heja till alla som är här. Fina ni!

jag återkommer till tråden imorgon hoppas jag. Känner mig så jävla trött, less och värdelös just nu. Blir väl sängen snart...

Jag behöver pepp, då resultatet på mitt examensarbete måste vara klart till nästa fredag. Men just nu ser det rätt mörkt ut och jag vet inte om jag orkar ta tag i det heller. :(

Matmissbrukaren- Det är ju jätte bra att du klarade av att jobba den där extra timmen. Hur mådde du efteråt? Kännde du att du orkade med resten av dagen? Ibland vill man vara så duktig att man kör på i full fart och sen när man kommer hem så rasar allt. Det där med armen låter läskigt, hoppas du får tag på VC imorgon. Härligt med hästen, djur betyder verkligen så mycket! Jag skulle inte ha överlevt utan mina djur (utan överdrift, jag vet att jag aldrig hade orkat med allt utan dom) Vad har du för häst och hur många barn har du? Vet inte om jag missade det någonstans men vad jobbar du med?

Jag mådde helt okej men jag var hemskt trött på kvällen och sov som en stock.
Jag arbetstränar i en matbutik sedan några månader tillbaka. Ska vara där över sommaren med.
Jag har en 2-årig welshponny. Fick hem honom för ca 2 veckor sedan :)
2 barn, 4 och 6 år. Små vildar!

Klart det kommer ordna sig!

Hur mycket har du kvar? Kan du inte ta en bit om dagen och beta av det?

Har en hel del kvar, tyvärr. Och måste antagligen ringa ett samtal imorgon och jag hatar att ringa. :(

Förstår precis hur du känner, hatar också att ringa.
Men det fixar du med :)
Tänk sen när du gjort det, hur stolt du kommer vara över dig själv som klarade det.

Hoppas att det går bra med armen, vet hur det är när ens armar strular, det är fasen inte roligt! Jag hade problem med axeln som handikappade mig totalt, för det gick inte att göra någonting utan att det kändes som att någon högg in en kniv rakt i axeln.

Vad roligt med köket! Följer din hustråd och det verkar så lovande! :love:

Tack :)
Det går framåt. Vi tänkte lagt golvet idag men beslöt oss för att börja sätta ihop köket istället. Så vi har fått ordning på en del skåp nu och vi borde nog se till att få hem alla vitvaror snart.
Allt annat är klart i köket som golv och väggar. Så lite kvar nu men ack sån tid det tar.

Jag får ringa min VC imorgon. Armen har knappt funkat idag och så kan jag inte ha det.

Å maten har också gått bra! Tror jag får mvg av min behandlare för denna dagen :)

Det kommer gå bra med telefonsamtalet, ring så fort chansen finns så behöver du inte tänka mer på det!

Kl
Jag känner mig som världens sämsta hundägare! I måndags började min vovve kräkas och ha blodiga diarréer. Vet tyckte man kan avvakta. Nu har det fortfarande inte gått över så han ska in.. Samtidigt som jag befinner mig 100 mil från honom. Dessutom har dagmatten sagt att hon hittat två fästingar på honom. Jag har inte börjat kolla efter såna än. Tänk om han blivit biten?!?

Andas, det är inte ditt fel! Djur blir alltid sjuka när det inte passar (barn med).
Fästingarna har kommit extremt fort i år (jag tycker de verkar vara aggressiva med), ni har väl knappt fästingar där du kommer ifrån?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka