Pepptråden 2013

Sv: Pepptråden 2013

Det är KLART att du ska vara med på stallstädningen :)! Vilket superläge att lära känna stallkompisarna bättre, och småprat KAN inte bli för besvärligt i detta läge. Ni har ju allihopa samma intresse, nämligen hästarna, så det bör inte bli det minsta svårt att hålla igång samtalet. Ta chansen, Matmissbrukaren :)!!

Ber jag om det så lär jag ju få göra skitgörat :p

Nej men ska jag göra det så ska det vara samma dag som dom andra. Gillar inte specialbehandlingar även om det gäller mig själv när andra "drabbas".
Då är det bättre jag inte kan alls.

Det var en bra idé! Kan ju skriva att jag kan vara med 2-3 timmar men måste gå sen. Det är ju på en helg så kan skylla på kalas eller vad som helst. Några timmar är ju bättre än inget.
Jag kommer absolut inte fika med dom. Verkligen inte.

Det tror jag med, så inte nykomlingen smiter undan så att säga. Jag gick på stallmötet för någon månad sen och det var jättejobbigt men det var en timma och jag lyssnade mest. Försöker gå på sånt.

Har gått i behandling hos min psykolog i 1½ år och vi pratar mycket om det här. Har fått skriva ner situationer på papper som vi sedan diskuterat och det har blivit bättre. Vågar svara i telefon och ringa numera :)

Jag får se om jag hinner träffa psykologen innan dess. Jag har ärligt talat glömt av när jag ska träffa henne nästa gång :crazy:
Får fråga min behandlare på fredag när jag ska dit.

Jag har svårt för många personer samtidigt och speciellt vid såna tillfällen då vi ska umgås. På ett jobb är det inte samma sak. Då jobbar man ju ihop. Men i stallet blir det ju en annan gemenskap och det är den typen jag inte klarar av. Mår psykiskt väldigt illa av det. Går tex aldrig på kalas. Har tackat nej till några redan i år och fick hem ett inbjudningskort senast igår om studentskiva men jag kommer inte gå på den heller :(
Känns bara så...har svårt för att förklara det men jag känner mig som elefanten i vardagsrummet ungefär.

Men vad ska vi prata om då? :confused:
Vad finns det för samtalsämnen?
Jag tycker inte om att prata om min familj eller mig själv. Vill inte prata privata saker utan typ om vädret å så...

Pratar jag om D så känns det som att jag skryter om jag berättar vad jag gör med honom. Tar plats liksom...

Känner mig rent ut sagt dum i huvudet när jag pratar med dom även om dom inte märker det eller kanske inte ens tycker det. Men det känns så.

Jag är lite likadan och har svårt för småprat. När jag ändå försöker småprata med andra i stallet så pratar vi mest om någon rolig händelse med någon häst, något störigt som stallägaren gjort, "skvaller" om vad som händer i byn och sånt. Egentligen sånt jag inte bryr mig så mycket om, men det är lätt att prata om och inte allt för sällan flyter samtalet lite lättare sen.

Och man får ta plats!

Hästarna, såklart :)! Alla brukar vilja prata om sin pålle, så det är väl bara att hänga på och prata om din?

kl

Jättekonstig känsla, både igår och idag. Totalt överenergisk/nervös/stressad.. Men inte på ett 'dåligt' sätt? Skulle jag beskriva det skulle det vara manisk, men inte så ordentligt. Tror jag :confused: Nog för att jag druckit kaffe, men inte särskilt mycket och såhär har jag aldrig reagerat på det förut.
Möjligen när jag varit tvungen att skriva en uppsats på en natt och druckit 4koppar + 2koffeintabletter. Det har jag verkligen inte gjort nu.
Rätt övertygad om att jag kommer vara vaken till 04-05 precis som igår. Oh well, jag lär ju få saker gjorda iaf.

Men konstigt känns det.

Qelina: Tack!
Jag tror jag ska försöka göra så gott jag kan, anpassa prestationen efter tiden - varken överarbeta eller maska. Jag är ju också en sån som lätt överarbetar saker. Som exempel sade min lärare i höstas "hitta så många orsaker till hälta hos häst ni kan till i morgon då vi har nästa lektion". Vem tror du satt och letade hältorsaker konstant fram tills jag var på plats i klassrummet igen? Sov ingenting, drack 7 koppar kaffe, hittade 183 orsaker och kollapsade sedan :grin:

Idag har jag gjort klart hela 1800-talet arbetet och en konditionsuppsats, i morgon ska jag göra klart mina bokanalyser och svinuppsatsen, på torsdag ska jag plugga till två prov som jag lagt till på fredag!

Och juste, stressätare som jag är har jag smält i mig ett halvt kg godis och en pizza idag - men jag har också sprungit 3 km!

Sålänge du inte mår dåligt av det du äter skulle jag säga - fokusera på plugget i första hand! Det finns tid till att träna och äta precis som man ska, mindre tid tills betygen sätts.

Med det sagt har jag idag suttit 8h och fixat med en logotyp till ett påhittat café. Loggan består av text. Svart text.
Nu ska jag jag göra en filmaffisch. Utan att överarbeta ahahahahh jomenvisst.

Lightzone- Manisk är du nog inte om du inte är bipolär eller misstänker att du har den problematiken? Fast även då krävs det att den hypomana eller maniska perioden varar längre än en/två dagar om man inte har rapid cyclings då det svänger väldigt snabbt. Ordet manisk används ofta lite för lätt och till situationer när man kanske mest är väldigt uppe i varv eller går in för något väldigt mycket, men hypomani/mani i sin rätta bemärkelse är mycket mer än så, det ingår fler kriterier än mycket energi och att man känner sig uppåt, för livet och livsenergin svänger en hel del för alla. Sen ingår det ju även att man har djupa depressiva perioder i de flesta bipolära sjukdomarna och har man t.ex. diagnosen bipolär typ 2 har man oftast fler depressiva episoder än hypomana. Oroar du dig för att du har en bipolär sjudom? Det finns som sagt olika sorters bipolaritet med olika styrka och symtom, om du vill kan du ju läsa lite om det men ibland är det inte bra att leta tecken och symtom på olika sjukdomar, det är så lätt att man bara ser de saker som stämmer in. Men om det blir ett problem så att det påverkar ens liv väldigt mycket kan man ju alltid be att få prata med någon läkare om det så att man kan få den hjälpen man behöver. Eller var din fråga kanske bara lite retorisk? I så fall får du ursäkta min långa föreläsning här :p

Känns det bra med med energin fortfarande eller är det mer en stressad och orolig känsla? I så fall är det bra om du trots det försöker få till bra med sömn och regelbundenhet med vila och mat och en balans mellan skolarbete och annat i livet. Jag vet verkligen hur svårt det är med den där balansen men om man stressar för mycket så det blir negativ stress istället för positiv och effektiv stress så ökar ångesten, stressen och oron för att kroppen får ett kortisolpåslag (stresshormon). Hoppas du fick sova lite sen. I vissa perioder behöver man verkligen lägga ner mycket tid på skolan eller arbetet men att överarbeta saker är inte riktigt samma sak, fast eftersom det hänger ihop med ens krav på sig själv så är det svårt att låta bli...

Senast ändrad:

Matmissbrukaren- Känns det aldrig bra när du väl är iväg på något socialt? Har du lättare för att träffa en person i taget? Jag känner mig ofta helt fel när jag umgås med andra, även med mina närmsta vänner och familj och på dagvården är det jätte jobbigt. Jag känner mig värdelös, tråkig, elak och som en hemsk människa ingen kan tycka om och att jag tar för mycket plats. Det känns som att allt jag gör och säger är fel och jag kan älta det långt efteråt, det gör ju att det blir väldigt jobbigt att umgås.

Men jag tycker även om att träffa mina nära och ibland kan jag släppa de där tankarna och bara ha det roligt och trevligt:) Det "roliga" är att andra inte alls verkar ha samma uppfattning av mig, för varför skulle dom annars vilja träffa mig och varför bryr dom sig och säger så snälla saker? I deras ögon verkar jag inte vara så hemsk som jag tror att dom tycker.

Jag går i princip aldrig på sociala sammankomster när det är många människor eller sådana jag inte känner, har väl hänt ett par gånger på flera år. Men ibland när jag väl är i väg blir det som sagt trevligt men jag stannar aldrig så länge som dom andra utan jag går hem när jag börjar känna mig trött, tycker det fungerar bra och de flesta accepterar det bra och om någon reagerar har det bara varit positiva kommenterar om att dom inte vill att jag ska gå för att jag är så trevlig och att det är tråkigt att jag inte kan vara med mer, men ingen stor grej.

Tycker absolut att du kan göra så att du går på stallstädningen och är med ett tag, det blir en bra kompromiss som jag tror är det bästa för dig i längden, och det som kommer kännas bäst efteråt :)

fröken_skåne- Har du lyckats ta dig för att boka en ny tid? Hur känns det idag, känner du dig fortfarande lika besviken på dig själv? Tänk inte så i så fall, du är inte alls misslyckad för att du inte kom iväg!

Nej precis, manisk ÄR fel ord, jag är bara väldigt ovan vid den typen av energi jag haft senaste dagarna. Särskilt som jag senaste veckorna snittat på 10-12h sömn och massor, massor av trötthet.

Men 'stressen' och energin känns fortfarande positiv så jag är glad :) Och den stora anledningen till att jag överarbetar skoluppgifterna just nu är att de är riktigt roliga, så det känns bra ändå! :p

Ah, då förstår jag! Låter ju toppen att ha sådana bra dagar då allt känns bra och skolarbetet är roligt :D

Idag är det liiite synd om mig, jag är sjuk fortfarande efter en vecka med samma symtom, börjar bli trött på det. Fast en liten sjukdom är egentligen inget att klaga på i det stora hela, det känns bara inte bra att jag missar värdefull tid på dagvården eftersom det inte är lång tid kvar på den nu. Jag åkte till dagvården men orkade inte vara kvar så jag fick åka hem lite efter frukosten och ett samtal.

Vill gå imorgon för det är en viktig och bra grupp om DBT och känslor men är rädd att det bara blir en upprepning av idag och jag tror inte dom låter mig åka hem tidigare två dagar i rad och det känns lite meningslöst också att åka dit då. Det lutar åt att jag är hemma. Som tur är går det ändå ganska bra med maten hemma så jag missar egentligen inte så mycket av just den biten, jag vågar inte äta samma saker hemma som där men jag plockar hela tiden in nya livsmedel och maträtter och äter bra portioner. Stolt!

Idag gjorde jag en jätte god ugnspannkaka efter ett eget recept, blev nog den godaste hitills, åts med keso och lågkalorisylt, mums. var kanske två år sedan jag åt ugnspannkaka!

Till 90% så känns det inte bra. Det finns dom tillfällen som är bra men dom är få.
Ja, det är lättare att träffa en i taget för då umgås vi. Är det mer folk så hamnar jag alltid utanför och känner mig som femte hjulet. Kommer lixom aldrig in i gruppen. Jag har aldrig varit en omtyckt person även om ingen haft något emot mig. Jag är bara inte älskvärd på det sättet. Jag går att prata ytligt med men lär aldrig riktigt känna någon. Troligtvis för att jag är så inåtvänd i mig själv så dom flesta tror jag är nonchalant och inte vill prata med dom.
istället är det jag som är osäker och vet inte hur jag ska beté mig.

Jag kände mig obekväm hela tiden när jag gick på dagvården och när jag slutade gå dit så sa min behandlare att det är inte snällt mot mig att låta mig vara där för det blir för mycket för mig.

Jag vet inte hur det blir med städningen men idag satt det en lapp om vad man ville anmäla sig till att göra under tävlingen som funktionär. Jag valde att baka bullar. Slapp jag undan lite. Det andra var tex att vara parkeringsvakt, ta emot alla hästars vaccinationintyg m.m. Sånt som inkluderar mer socialt samspel. Bakar jag hellre bullar. Dom ville ha någon som gjorde mockarutor med. Funderar på att ta det med så dom ser att jag gör något jag med.

Skönt att du känner dig full av energi :)

Tro mig, det är skillnad på energi och bipolär mani, var glad du inte har det. Fast ibland är det bra med en manisk period, man får saker gjort även om det inte bara är bra saker man gör. Jag får oftast en städperiod under mani och det är faktiskt rätt bra :D

Hoppas det håller i så du får gjort det du ska göra :)

Än så länge har jag haft en helt okej dag. När jag körde till stallet innan idag så kände jag att jag faktiskt mår rätt bra :)

Fasar inför imorgon, först till VC och kolla armen och på eftermiddagen ska jag till min behandlare och väga mig för första gången på över 14 månader :(
Mår inte alls bra av det och funderar på att avboka samtalet även om det bara slår tillbaka på mig själv.

Lightzone och LindgrenV, hur går det med plugget?

Qelina, kom du iväg till dagvården idag?

Fryckan, skönt att hunden mår bättre :)

Härligt med positiva känslor! :)

Det kommer säkert gå jättebra imorgon, jag tycker absolut inte du ska avboka samtalet. Du klarar det! :bump: Och du kommer känna dig grymt bra efteråt som faktiskt gick dit och klarade av det fast du inte ville.

Jag hoppas jag klarar av det. Ser inte fram emot det direkt.
Och bara för att jag ska väga mig så har det gått utför med maten dom senaste 2 dagarna :crazy:
Men nu ska vi ju sätta ihop ett matschema hoppas jag. Så kanske det går bättre.

Tar mig friheten att säga att Lightzone är jätteduktig med plugget! :love:

Jag själv känner att jag vill gömma mig under sängen, hålla för öronen och blunda och hoppas att ingen märker att jag finns om jag inte ser eller hör något (som en äkta treåring).

1. Pengarna är helt slut, eller ja - jag har 18 kr att leva på resten av månaden, har inte ens en sparbuffert. Jävla student och bal, hatar det!!
2. Plugget går seeeegt! I morgon har jag två prov och jag orkar bara inte.

Men, det positiva är att jag de senaste dagarna gjort och lämnat in fördjupningsarbetet om 1800-talet, en bokanalys, en uppsats samt påbörjat en andra uppsats och den sista bokanalysen. Pausar dock det arbetet idag och ägnar kvällen åt att läsa på till de två proven jag har i morgon.

Hur går det för er?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka