Sv: Pepptråden 2013
Jag är osäker på hur jag ska göra med dagvården i höst. Jag blir så otroligt negativt påverkad av stämningen i gruppen som är så deppig och tung. Det är verkligen oftast hela dagar som bara handlar om negativa känslor och tankar om ätstörningen och livet. Jag vet inte om jag är redo att sluta, på ett sätt känner jag mig för frisk för att gå i behandling men samtidigt vet jag att jag har massor problem både med tankar, känslor och beteenden med maten.
Jag tror det är så att jag är så trött på det här livet och att jag därför vill sluta, jag vill få vara vuxen, inte bli behandlad som ett barn och inte bete mig som ett barn. Trots att alla i personalen inte är jätte mycket äldre så är det så uppdelat och jag börjar bete mig mycket yngre när jag är där.
Jag tror inte mina vänner eller familj skulle känna igen mig, och min terapeut var riktigt förvånad när vi träffades en gång utanför dagvården och terapin, för att jag var så rak, tydlig, lugn, bra på att föra fram saker och formulera mig osv... Jag tror det beror på att jag skäms för mig själv och sjukdomen, att det är därför jag blir sådär på dagvården och hos behandlare över lag. Jag byter kroppsspråk, tonläge och röst och gör mig själv mycket mindre och så är jag ju så larvig när det gäller maten.
Jag är vuxen, jag borde ju kunna äta utan att larva mig om en cm mer juice i glaset eller om en potatis är lite större än ett ägg eller vara rädd för typ allt vi äter. Beter mig ju som ett barn och i torsdags började jag nästan gråta
Jag vill börja arbetsträna men jag vet inte om jag klarar det. Jag är så trött ofta och igår klarade jag inte att vara med på hela midsommarfirandet utan åkte hem efter bara några timmar. Idag gick jag och blundade när jag var ute med hunden för att jag inte orkade hålla ögonen öppna...Jag kollade mig omkring så att det inte var någon på väg åt mitt håll och sen blundade jag samtidigt som jag gick. Kom hem och gick och la mig direkt och sov till halv två...
Men jag vill ha ett liv utan att allt ska kresta kring maten, tycker verkligen inte om att gå i dagvård samtidigt som jag inte vet hur jag klarar mig själv? Kanske är jag inte redo för det. Men jag vill ju bort från det här, är så trött på att sitta i grupp och äta, prata om massor av jobbiga saker och vara tvingad att vila efter maten som ett dagisbarn...
Och vissa dagar är jag så pigg och klarar av massor av saker och mer därtill, blir inte klok på mig själv. Och det som stör mig är att även om jag har en lite bättre dag så håller ätstörningstankarna på att kväva mig och ta kål på mig. Jag får aldrig må helt bra