"Permanent" tugg?

Bukefalos 30 år!

Capybara

Trådstartare
Ja, ännu en tråd om tugg men det är liksom högaktuellt för mig 😬

Jag måste försöka hitta något som min goldenvalp kan tugga på mer långvarigt än ett tuggben. Jag tycker jag läst liknande trådar förr, typ frysa in en Kong med nån typ av blötmat i? Frysa in blöt handduk? Andra bra tuggknep?

Hon blir snart sju månader och har ett omättligt tuggbehov just nu. Hämtar skor (såklart), hämtar vedträn och flisar dem i soffan (jättekul och snygg inredningsdetalj), hämtar bestick och andra köksattiraljer om hon kan nå dem. Hon gillar såklart tuggben men de tar slut på ett litet kick, och de som inte gör det (typ de gigantiska Rauh-benen) är inte så intressanta. Vad ska jag ge henne att tugga på som både är kul och går att återanvända?

Vad ska jag ge henne att tugga på som både är kul och går att återanvända?
Mina hundar har alltid varit tuggiga. Har just nu en golden på 16 månader som gillar att tugga/ bära något hela tiden. Här hemma har vi dels Kong där jag fryser in hennes uppblötta foder varvat med något gott i Kongen. Dels ormen som funkar likadant, men som är tuggvänligare. Ute har hon stora grenar från vårt fruktträd som vi fick ta bort. Har hon inget att tugga/ pilla med i trädgården så demolerar hon den (gräver eller tuggar sönder det hon kommer åt, så hon kan fortfarande inte vara ute någon längre stund utan uppsikt. Det börjar bli lite bättre, men allt som är värdefullt är bakom kompostgaller :)
Tuggben från Rauh är favoriten här, så det finns alltid ett stort älgben framme. Och ibland får hon något fyllt stort Rauhben.

När det var som värst planerade jag in tugget och aktivering i maten för att hålla unghunden sysselsatt med saker den fick göra. Kong och eller orm varje dag, måltid utspridd i gräsmattan, mellanmål med liten tuggpinne, dentastix eller en bit strupe Aktiveringsboll med lite matkulor i. Slickmatta har gått bort för vår del, hon bet sönder den, så det funkade inte för oss.

Horn har vi också, inte det roligaste tugget, men hon tar dem ibland. Och de varar i evighet.

Tack! Jag får nog satsa på den där ormen. Slickmattan tycker hon inte är så kul? (Men det kanske är jag som gjort den trist i och med att hon mest förknippar den med bilen.)

Jag har aldrig haft en hund som tuggat så här mycket. Är hon vaken, tuggar hon 🤷‍♀️ Den uråldriga corgin uppskattar absolut tuggben, men han hämtar ju inte vad som helst från hemmet och börjar tugga på det om han inte har ett ben (inte ens som valp).

För mig var horn räddningen, renhorn t.ex.
Märgben med men se till att de inte är för små eller stora så hunden kan fastna med käken

Hur stor är hunden?

Rauh med en mitten av typ "skinka" är en favorit här hemma.
Eller med strupe.

Sen köpte jag ett 50 pack med vanligt råhud producerat i Europa som jag gav relativt ofta. Tillräckligt gott att tugga på längre stunder och halvhållbart.

Hur stor är hunden?

Rauh med en mitten av typ "skinka" är en favorit här hemma.
Eller med strupe.

Sen köpte jag ett 50 pack med vanligt råhud producerat i Europa som jag gav relativt ofta. Tillräckligt gott att tugga på längre stunder och halvhållbart.
Golden, 7 månader, och en mycket effektiv tuggare 😬

Hon älskar de fyllda benen, men de tar slut i ett nafs. Vi har två hundar, och om de får alltför goda ben upplever jag att de blir lite stressade - inte så att de slåss, men det blir mycket oroligt vandrande eller hetsigt tuggande (även om de får varsitt). Den äldre hundens paradtrick är att gräva ner sitt ben i kattlådan 😑

Golden, 7 månader, och en mycket effektiv tuggare 😬

Hon älskar de fyllda benen, men de tar slut i ett nafs. Vi har två hundar, och om de får alltför goda ben upplever jag att de blir lite stressade - inte så att de slåss, men det blir mycket oroligt vandrande eller hetsigt tuggande (även om de får varsitt). Den äldre hundens paradtrick är att gräva ner sitt ben i kattlådan 😑
Jag brukar beklaga mig att min gräver ned de goda dyra benen i trädgården, jag känner jag kan sluta med det.

När bcn var unghund så grävde hon ner det i mina monsteror som stod på golvet. Det blev väldigt uppenbart när det man hittade mindre sjöar med jord bredvid. :laugh:

Sen brukar jag spara mjölkkartonger/toarullar/ de bruna avfallspåsarna och lägga lite torrfoder i. Min bc gillar att strimla mjölkartonger men så kan hon ligga ostörd i hallen med det. Jag tycker det är rätt enkelt att sopa upp och slänga när hon är klar.
Som vuxen har det behovet helt klart minskat. Det går ju även paketera in ben som han får demolera lite saker i jakt på om man paketerar in det.

Mina gillar eat rustic tuggstänger, de är rätt sega och håller nån kväll om man köper de stora. Luktar pekka men är uppskattat av hundarna.

Jag brukar beklaga mig att min gräver ned de goda dyra benen i trädgården, jag känner jag kan sluta med det.

Om vi lät kattlådegrävaren gå ut med sin tuggben skulle hela tomten bestå av gropar med ben vid det här laget 😬

Det är också viktigt att man stänger alla sovrumsdörrar om man t.ex. ger frysta märgben, för annars får man en halvtinad mysig present när man går och lägger sig.

(Men det gäller alltså den äldre hunden. Valpen gömmer inga ben, hon demolerar dem. Och har hon inga, demolerar hon andra saker 😅)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka