Permanentbädd

Bukefalos 30 år!

Alldeles just nu är bädden ingen ordentlig gjord bädd, för jag ledsnade och lät det bara förfalla genom att enbart hiva på mer halm och ibland halmpellets under vintern så det hållt sig torrt :)
Tror det är Stalosan mot plattan. Sedan är botten ett ihopkok av torv, halmpellets och halm. Å massor av halm ovanpå.

Så nuvarande bädd är inte ordentligt gjord alls.

Fast då har du inte alls låtit den förfalla. Det finns 3 varianter av bädd.
Växelströbädd - man mänder på bädden och mockar ut allt kiss och bajs. Min erfarenhet är att det går åt mycket strö och de flesta lägger in för tunt lager.

Permanent bädd - som jag beskrivit i inlägg ovan. Mockar ut ytligt kiss och bajs. Fyller på vid behov.

Djupströbädd - man mockar inte ut kiss/bajs. Fyller på med strömaterial så ytan är torr och ren. Här behöver man ha plats för den bygger rejält på höjden. Bra i ligghallar för den håller värmen väldigt bra.

/Lizzie

Vill du slippa fluggägg etc då behöver du ha Stalosan F. Stalosan dry har endast en upptorkande effekt. Därav priset,

/Lizzie

Har faktiskt aldrig problem med flugor eller andra insekter utan är upptorkande och ammoniak/få en mer välfungerande bädd i sådana fall. Har inte möjlighet att ha så hög bädd så behöver alltid hålla efter på höjden under vintern men det funkar helt ok med stillsamma hästar. Men kan ju alltid bli bättre tänker jag så vore intressant att testa.

Fast då har du inte alls låtit den förfalla. Det finns 3 varianter av bädd.
Växelströbädd - man mänder på bädden och mockar ut allt kiss och bajs. Min erfarenhet är att det går åt mycket strö och de flesta lägger in för tunt lager.

Permanent bädd - som jag beskrivit i inlägg ovan. Mockar ut ytligt kiss och bajs. Fyller på vid behov.

Djupströbädd - man mockar inte ut kiss/bajs. Fyller på med strömaterial så ytan är torr och ren. Här behöver man ha plats för den bygger rejält på höjden. Bra i ligghallar för den håller värmen väldigt bra.

/Lizzie

Jo, jag lät den förfalla för jag slutade försöka. Jag höll den bara fräsch upptill genom påfyllning och trots allt strömaterial jag hivade in och bajs som låg kvar blev det ingen process i den, ingen värme, ingenting.

Mitt mål är att skapa en lättskött, mjuk, fungerande bädd. Som genom sin process minskar både på ammoniak, fukt och mängden utmockad strö.
Så skam den som ger sig! Jag vill ha min lättskötta bädd och gör ett nytt försök så snart jag fått ut allt gammalt.

Jag står i kallstall och kör bädd, dels för att få lite värme, men också för att få en fast botten utan chans att hästen kommer ner på betonggolvet. Jag gör bädd av spånpellets, lägger in mååånga säckar som start efter beter och vattnar, kanske är 30 cm högt, sen får det plattas till av hästen, och lagomt till att det börjar bli kallt ute så blandar jag med lantbruksströ då det är svårt att vattna pelletsen när det är -20, allt bara fryser och det blir som klumpar av spånet då. Jag har aldrig testat att lägga in pellets utan att vattna på det. Det sjunker undan snabbt i början, men det blir verkligen en håååårt packad kaka över hela golvet, så funkar klockrent.

Nu med valack har jag fått gräva ur mitten av boxen några gånger då han kissar på samma ställe så tillslut läcker det igenom, men det stör inte övriga bädden något.

Jag har Stalosan och rejält med torv i botten. REJÄLT. Strör typ varannan torv varannan spån uppepå. Har gjort i många år så bädden är tjock och bra nu. Permanent bädd, så jag mockar varje dag. Då och då gräver jag ur de ställen där hästarna kissar som mest och har på mer Stalosan eller Vulkamin.

Detta är säkert inte alls hur man "ska" göra, men jag har två ligghallar med gjutna plattor och bäddarna har legat fina och luktfria i flera år.

Däremot har jag problem med att det blir för torrt och därmed dammigt varje sommar. Jag brukar vattna bädden då men behöver göras väldigt ofta om det ska ha någon effekt.

Jo, jag lät den förfalla för jag slutade försöka. Jag höll den bara fräsch upptill genom påfyllning och trots allt strömaterial jag hivade in och bajs som låg kvar blev det ingen process i den, ingen värme, ingenting.

Mitt mål är att skapa en lättskött, mjuk, fungerande bädd. Som genom sin process minskar både på ammoniak, fukt och mängden utmockad strö.
Så skam den som ger sig! Jag vill ha min lättskötta bädd och gör ett nytt försök så snart jag fått ut allt gammalt.
Jag har inte lösdrift, men har försökt xflera att få till en bra bädd till mitt sto och precis som du så lyckas jag inte få den att börja brinna som den ska. Har lyckats med tidigare hästar men inte med denna. Jag tror det helt enkelt blir för blött. Jag öser in strö och bädden blir REJÄLT hög men ändå är den blöt i botten. Håller torrt upptill genom frekvent påfyllning av strö men ändå blött i botten..
Jag hade behövt ha riktigt stor box och typ nedsänkt golv, tror min häst kissar så mkt inne (plus plaskar med vatten) så det behöver vara extra extra mycket för att få till det. Du kanske också behöver ännu mer strö? Och kanske testa andra strömaterial? Jag tyckte torv var bra i botten, även om det inte blev toppen.

Bakteriestarta den!

Jag brukade köpa från Greenfoot, dom kanske fortfarande är igång. Annars går vanligt bokashiströ bra. Går säkert med andra kompostkulturer också.

Det som producerar värmen och bryter ner ammoniak är bakterier och jästar. Med betongplatta så flyttar dom inte in av sig själva om inte rätt sorter råkar komma från hästens tarm eller hovar.

Jag tyckte bädden brukade bli bäst av att blanda olika strömedel. Jag hade torv i botten, sen spånpellets. Fyllde på med spån eller spånpellets eller hampaströ sommartid (pellets om den behövde torka ut, hampaströ om den kändes för stinkig) och halm på vintern.

Jag har inga goda råd, men min erfarenhet är att det kan skilja mycket på olika hästar. Trots samma stall där boxarna sköts på samma sätt av samma personer fick en del hästar jättefina bäddar, medan andra var mer eller mindre omöjliga. Jag föreställer mig att en bra bädd kräver att det tillförs lagom mycket vätska - om hästarna kissar mer än vad som försvinner vid mockning och avdunstning blir det ju ofrånkomligen blött förr eller senare

När min pålle hade bädd, var den på enbart halm. Strödde ut kalk eller liknade på kissfläckarna
Den höll sig bra. Fick dock hyvla av den då och då, för den växte sig snabbt på höjden
Eftersom min pålle inte gillade vänta länge att komma ut på morgonen, så röjde han väldigt i boxen. Men bara då i "fluffet" av lös halm ovanpå

Ja jag har också en ponny som älskar halm. Hon skulle må bra av lite mindre mängd mat så om jag får till en bädd utan halm och bara använda halm som tilltugg hade jag blivit glad.

Det verkar kunna gå att beställa hem en pall med lin hit, men inte att provköpa ett par balar.
Det finns på Granngården numera. 😊

Vad har du för material i bädden nu?

Med halmbädd behövde vi ha 50-70cm tjock bädd. Iaf 50cm utan 'fluffet'. Vi la stallosan, 5-10cm torv och sedan två lager kakor (ett åt varje håll för ökad stabilitet) och sedan 20 cm fluff överst. Den tog vi ut noll halm under hela vintern men ströade med 2-3 kakor typ 2-4ggr i veckan.

Nu kör jag på torv och spån och har ca 35cm
Du kan lägga linströ ovanpå torven istället för kutterspån. Då växer gödselhögen saktare och du kan lägga ut på åkern och det du odlar redan efter ett par månader. Kutterspån ska ju helst ligga och "brinna" ett par år.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?