Permanentbädd i lösdrift

Cilva

Trådstartare
Snart börjar det vara dags för installning, eller i alla fall dags för att börja använda den nya lösdriften. Jag har slagit på stort den här gången och gjutit platta och ordnat port i traktorstorlek. Med andra ord ska det gå att mocka ut med traktor, helst bara en gång per år :)

Jag skulle vilja vet hur ni andra med gjuten platta i ligghallar gör. Har ni permanentbädd? Mockar ni alls eller strör ni bara? Vad tycker ni är bäst och varför?

Med största sannolikhet gräver inte mina hästar i bädden (jag är inte säker men jag hoppas) så jag tror att det kommer att gå bra att ha den en hel säsong. Men u bör jag sköta bädden för att den ska vara så bra som möjligt? Den kommer att bestå av spån. Blir det galet om jag någon gång lägger in lite halm (när det blåser och regnar småspik samtidigt och de gärna är inne mer än vanligt)?

Alla tips är välkomna!
 
Sv: Permanentbädd i lösdrift

Den bädden jag hade i vintras är den jag är mest nöjd med hittills i lösdriften. Först hade jag enbart torv ett tag, och när jag tyckte det hade satt sig ordentligt toppade jag med halm. (Innan har jag haft spån och/eller halm, och provat både att mocka och inte.) Torven är helt outstanding när det gäller uppsugningsförmåga och hygien om man jämför! Hur väl jag än har skött de andra bäddarna så har det ganska snabbt blivit lukt och ofräscht igen, med torv underst har det varit helt luktfritt.

Jag har tagit bort de högar som fortfarande var högar, annars strör jag bara över. Utom i början, då fördelar jag ut dem jämnare för att få igång bädden.
 
Sv: Permanentbädd i lösdrift

Spån är tyvärr det jag har lättast att få tag i. Halm kan jag ibland köpa enstaka storbal av, brukar ha den som kombinerat strö och extrafoder vid dåligt väder. Har du lagt kalk eller något i botten? Det vet jag att jag har läst om nämligen

I början, gör du då så att du fördelar ut högarna och sedan strör med nytt ovanpå?
 
Sv: Permanentbädd i lösdrift

Spån är tyvärr det jag har lättast att få tag i. Halm kan jag ibland köpa enstaka storbal av, brukar ha den som kombinerat strö och extrafoder vid dåligt väder. Har du lagt kalk eller något i botten? Det vet jag att jag har läst om nämligen

I början, gör du då så att du fördelar ut högarna och sedan strör med nytt ovanpå?

Nej, jag har inte kalkat, inte nu när jag använder torv. Om jag tycker att det behövs så använder jag Stalosan i så fall, det är inte giftigt och man kan använda det även när bädden är igång så att säga.

I början brukar jag hjälpa till lite så att bädden kommer igång och även fördela ut det blöta om det behövs. Ett tips kan vara att kolla om torvleverantör i hyfsad närhet har utkörning. Så är det här, man kan beställa det antal pallar man vill ha. Det går ju också att köpa på trädgårdsfirmor, fast förmodligen till ett annat pris... :angel: Men levererar de till en plantskola i närheten borde de ju kunna köra om dig också. :)
 
Sv: Permanentbädd i lösdrift

Jag har lagt Stalosan i botten, sedan spån och halm ovanpå. Om halmen skulle ta slut/jag inte får tag på mer så fortsätter jag att ströa med spån. Har även haft enbart spånbädd och det har gått lika bra men det ser mysigare ut i mina ögon med halmen.

Jag mockar bajs ett par gånger i veckan och mockar ut allt med traktor och 4-hjuling 1 gång per år.
 
Sv: Permanentbädd i lösdrift

Passar på att ställa en fråga här i tråden.

Vi har en permanentbädd som är drygt två år gammal. Den har fungerat perfekt fram till i somras då jag tror förbränningen har stannat av. Hästarna har inte använt lösdriften så mycket och jag har väl mockat för noga dessutom... Bädden saknar liksom det skitiga skiktet mellan det 'svarta' brända och den rena halmen.

Nu försöker jag få fart på den igen genom att flytta undan all ren halm och sedan lägga ut lite bollar mellan det brända och den rena halmen.

Tror ni jag är rätt på det? Hur mycket skit tror ni man behöver lägga ut i så fall? Tror ni det räcker med glest mellan bollarna eller ska det till mycket skit?
 
Sv: Permanentbädd i lösdrift

Har det fungerat bra att ha den i två år? Hur vet man att man kan spara den till nästa år, om öronen tar i taket antar jag att det är dags att ta ut den men innan det?
 
Sv: Permanentbädd i lösdrift

Till Trissa också.

Tror ni det kan funka med att ha bara ett torvlager längst ner? Kanske det fungerar bättre än bara spån och så fyller jag med spån resten av vintern tänkte jag. Det borde gå att få tag i en del torv här men det verkar dyrare än spån.

Vad har Stalosan för uppgift?
 
Sv: Permanentbädd i lösdrift

Har det fungerat bra att ha den i två år? Hur vet man att man kan spara den till nästa år, om öronen tar i taket antar jag att det är dags att ta ut den men innan det?

Tidigare har vi tagit ut bädden efter ett år, men så slog det oss förra året att det är ju dumt att ta ut den bara för att ta ut den.. Den fungerade ju så bra, brann fint, var inte hög och snustorr på ytan.

Den består av kalk + staldrent (motsv stalosan) i botten, tjocka kakor halm från en storbal och sen har vi strött med småbalar efter hand. Lite bollar åkte ner i den bottnen, men annars så mockar vi ut bajset varje dag. Blir inte mycket per dag (typ en halv kärra en vanlig dag).

Vi har mockat bädden för hand sedan, och det har faktiskt inte varit ett särskilt tungt jobb.

Nu har vi som sagt låtit den ligga (sista utmockningen var påsken 2010), den är fortf inte för hög men som jag skrev däremot så består den nu bara av det brända + ett tjockt lager ren halm. Hoppas få fart på den igen! Hästarna har knappt använt lösdriften sedan i mars...
 
Sv: Permanentbädd i lösdrift

Det ska bli intressant att se hur in bädd kommer att se ut men det är ju bra att ha i åtanke att man inte "måste" skotta ut den om den ser bra ut.
 
Sv: Permanentbädd i lösdrift

Till Trissa också.

Tror ni det kan funka med att ha bara ett torvlager längst ner? Kanske det fungerar bättre än bara spån och så fyller jag med spån resten av vintern tänkte jag. Det borde gå att få tag i en del torv här men det verkar dyrare än spån.

Vad har Stalosan för uppgift?

Det tror jag funkar bättre än bara spån, så gjorde jag ju med min fast då med halm istället för spån. Att ha spån ovanpå gör ju också att det ser ljusare och trevligare ut.
 
Sv: Permanentbädd i lösdrift

När jag bodde hemma och vi hade hästarna på lösdrift spånade vi bara (äger sågverk så det blir ju ganska mycket spånspill). Hästarna matades alltid i hörnen/kanterna på ligghallen som då var ganska stor (65kvm på 4-5 hästar) och skitade bara ner "mitten" så där blev det ju högt. Första bädden låg väl 1 år (i väntan på att mamma och styvfar skulle få fram den där frontlastaren de pratade om) innan jag mockade ut det för hand :devil: Ett jäkla jobb var det då de stått där hela året. Då hade jag städat den då och då under vintern men det krävdes ju spett. Andra vet jag inte för det var i flyttvevan och då, när jag hade flyttat dög det minsann att köpa en frontlastare ;)

Önskvärt hade väl kanske varit att ha halm ovanpå. Spånet gjorde sitt jobb men blev väldigt packat och såg lite mindre fräscht ut ganska fort. Jag tror att halm hade varit mer lätthanterligt då man säkerligen inte behövt spetta loss kokor för att mocka den. Nu kan det i och för sig vara för att spånet var fuktigt när det sågades och inte hann torka riktigt men mja, står nog fast vid att jag hellre lägger halm. Det blir ju dessutom mysigare "sängar" av det :)
 
Sv: Permanentbädd i lösdrift

Ta vattenkannan och vattna lite på bollarna så kommer det nog igång
 

Liknande trådar

Hästvård Hur gör ni för att slippa ammoniak- stanken i stallet?! Jag har mina på lösdrift med boxarna öppna, så de två hästar jag har kan komma...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 073
Senast: Bufera
·
Ekonomi & Juridik Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som...
Svar
0
· Visningar
2 540
Senast: Karma
·
Anläggning Planerar för stallbygge till sommaren och funderar lite på det här med förprövning. Jag har två hästar (ska köpa en tredje som sällskap)...
Svar
9
· Visningar
1 993
Senast: a1agnlju
·
G
Anläggning Jag ska bygga en helt ny ligghall och har en del frågor om underlaget, så alla ni som har era hästar på lösdrift (och ffa nu som byggt...
Svar
7
· Visningar
6 024
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp