permanentbädd

T

timotei

Jag vet att det finns trådar i detta ämnet, men jag tycker inte riktigt att jag får nåt tydligt svar.

Jag har två hästar som står inne på nätterna varav den ena är jätte renlig av sig och den andra river runt i boxen så man får mocka ut nästan allt.

Nu funderar jag på att göra en permanent bädd åt stoet som är renlig av sig, för så som jag har fattat det så skulle det passa bäst till henne.

Hur gör jag? Beskriv klart och tydligt, jag vill inte göra fel. Jag har bara tillgång till vanligt spån.
 
Sv: permanentbädd

Jag vet att det finns trådar i detta ämnet, men jag tycker inte riktigt att jag får nåt tydligt svar.

Jag har två hästar som står inne på nätterna varav den ena är jätte renlig av sig och den andra river runt i boxen så man får mocka ut nästan allt.

Nu funderar jag på att göra en permanent bädd åt stoet som är renlig av sig, för så som jag har fattat det så skulle det passa bäst till henne.

Hur gör jag? Beskriv klart och tydligt, jag vill inte göra fel. Jag har bara tillgång till vanligt spån.

Jag skulle göra en variant på permanentbädd om jag var du. Permanentbädd= djupströbädd där man inte mockar alls utan bara lägger på nytt ovanpå bygger väldigt mycket på höjden och fungerar sällan i de inhysningssystem som vi normalt har till häst (ligghall eller motsvarande med mycket högt till tak funkar dock)

Lägg helt enkelt in strö till ca 30 cm djup. Mocka ur bajshögarna och det blöta som ligger ovanpå kissfläckar (alltså bara toppen) Släta till bädden, men riv inte i botten. Efter några veckor bildas en kaka underst i bädden som suger upp vätan och binder kisset inklusive det mesta av gaserna i bädden. Behåll ca 10 cm löst på toppen av bädden så blir det väldigt mjukt och gosigt att ligga i.
 
Sv: permanentbädd

Jag har tre hästar, två renliga och en som "vandrar sönder" sin bädd. Har tillgång till torv/råspån/kutterspån i perioder och har en variant av bädd.


Jag har ca 40 cm strö i boxarna och mockar ut bajset samt det blöta som ligger på ytan. Det undre lagret (ca 20 cm) är hårt packat och suger upp allt och det övre lagret (ca 20 cm) är mjukt och fluffigt.

Sen jag började ha en så tjock bädd så märkte jag att det hästen som annars river upp allt har blivit mycket lättare att mocka åt. Ibland kan man behöva "skala av" det mjuka lagret och lägga på ett nytt men det här är det mest ekonomiska och effektiva sättet att mocka på. Bäddarna brukar hålla från det att hästarna kommer in från betet tills det är dags att släppa ut dem för sommaren igen.

Mockar i snitt 1-2 skottkärror per dag (modell liten) i tre boxar och då är det mesta bajs.
 
Sv: permanentbädd

Du får förmodligen många olika beskrivningar på hur man anlägger en bra permenentbädd, men det finns information i böcker om du är osäker på vilket som kan vara bäst.
Det jag tycker man ska tänka på när man anlägger en bädd är hur den faktiskt ska fungera. Den består av två lager. Det undre som ska bränna ihop med urinet och det övre lagret som ska släppa igenom urinet. Det övre lagret mockar man så att det är rent och torrt för hästen att ligga på. Det undre ska inte röras för då stör man förbränningsprocessen samt att amminiakgaserna stiger upp. (starkt irriterande på slemhinnor)
Jag har permanentbädd åt ena hästen och växleströbädd åt den andra. Den ena är väldigt renlig av sig och lägger sina högar på samma ställe, men framförallt så kissar hon alltid på samma ställe. Åt henne funkar inte permanentbädden lika bra eftersom urinen inte sprider sig och då bränner inte hela bädden. (där det är torrt startar ju ingen förbränningsprocess) Åt henne har jag permanentbädd när jag får tag på bra hårt pressad halm att ha i bottenlagret)
Den andra sprider ut allt mera och åt henne blir bädden jättebra. Jag har torv i botten på mina bäddar eftersom det brinner bra. (spån måste ligga minst ett år för att bränna ihop ordentligt och jag har bara hästarna inne under vinterhalvåret, så därför passar det inte mig.) I det övre lagret har jag däremot spån. Spån eller lös halm är bra i övre lagret eftersom det släpper igenom urinen bra. Torv på toppen funkar sämre eftersom det suger upp urinet istället för att släppa igenom.Detta funkar jättebra. Hårt pressad halm är också jättebra att ha i botten. Urinet sprider sig bättre och halm bränner också bra.
Underst mot stallgolvet har jag Stalosan.
Hästar som gräver funkar inte bra med permanentbädd eftersom de gräver hål på det undre lagret och amminiakgaserna stiger upp, men gräver de inte men är grisiga i övrigt så passar det bra.
 
Sv: permanentbädd

stoet som är renlig av sig bajsar på ett ställe och kissar på två ställen...då skulle det inte funka med perm bädd till henne om jag har förstått rätt? Fjordingskillen som bajsar och kissar i nästan hela boxen då...ska jag testa till han?

Ska jag strö stalosan underst på cementgolvet bara?
 
Sv: permanentbädd

stoet som är renlig av sig bajsar på ett ställe och kissar på två ställen...då skulle det inte funka med perm bädd till henne om jag har förstått rätt? Fjordingskillen som bajsar och kissar i nästan hela boxen då...ska jag testa till han?

Ska jag strö stalosan underst på cementgolvet bara?
Prova till båda hästarna och se hur det går. Mocka bajset kommer du ju göra oavsett. Kanske blir det till och med lättare att mocka åt fjordingen om han får en bädd också :)
 
Sv: permanentbädd

Jag tror att det kommer att bli lättare att mocka till båda.

Hos stoet kommer bädden antagligen att lägga sig väldigt fort och vara superlätt att hålla efter och hos fjordingen kanske det tar lite längre tid innan det undre lagret "sätter sig" men när bädden väl är färdig så kommer du bara behöva "skala av" övre lagret när du mockar för att få med bajs och sen är det klart.

(De låter precis som mina hästar i beskrivningen och det var precis så det gick till för mig :) )
 
Sv: permanentbädd

stoet som är renlig av sig bajsar på ett ställe och kissar på två ställen...då skulle det inte funka med perm bädd till henne om jag har förstått rätt? Fjordingskillen som bajsar och kissar i nästan hela boxen då...ska jag testa till han?

Ska jag strö stalosan underst på cementgolvet bara?

Jo det går, men kan bli mera krångligt. För att bädden ska kunna brinna ihop ska det undre lagret bränna ihop tillsammans med urinen. Då gäller det ju att det blir urin i hela bädden. Är det torrt kan förbränningsprocessen inte komma igång. Då kan du få flytta det blöta ibörjan för att få det överallt.
Stalosanet lägger du direkt på cementgolvet. Sopa rent bara och strö sen efter anvisning på förpackningen. Jag tycker du ska prova med bädd till båda hästarna. Det är dumt att inte prova tycker jag. OM det inte går så bra till den renliga hästen så vet du det till nästa år. Prova och dra nytta av dina erfarenheter.
 
Sv: permanentbädd

Hos stoet kommer bädden antagligen att lägga sig väldigt fort och vara superlätt att hålla efter
Det är ju det den inte gör om det inte kommer urin över hela boxen. Bädden kan inte sätta sig utan. Det blir till att flytta runt det blöta så att det kommer överallt, sen kan bädden sätta sig. (och förbränningsprocessen komma igån) Det går förstås, bara lite mer omständigt hos en sån häst.
och hos fjordingen kanske det tar lite längre tid innan det undre lagret "sätter sig"
Nej tvärtom, hos honom kommer den sätta sig snabbt eftersom han kissar över hela boxen. Då går det fort.
 
Sv: permanentbädd

KL

Jag undrar också lite över permanentbädd.

Jag har någon form av permanentbett kan man väl säga tror jag. Jag har alltid strött med halm innan, och då har jag mockat ut allt (växelströ eller vad det heter). Men så flyttade vi nu i januari och har sågspån (sånt finhyvlat) och då har det blivit lite som permanentbädd. Jag la bara in ett tjockt lager spån i början, och i början försökte jag mocka undan urinen också, men det var så svårt att hitta och blev så stökigt att mocka eftersom det liksom sjönk ner och la sig under så jag slutade ta bort urinen. Det är ju torrt spån över, och jag fyller på med spån ungefär en gång i veckan för att behålla ett tjockt lager, eftersom det försvinner lite när jag mockar ut bajset.

Spånet som är under har ju blivit ganska hårt och kompakt, och det känns som en bra botten eller vad man ska säga.

Nu till frågan, när ska man tömma ut boxen? Jag hörde av en som haft bädd att hon tömmer den på våren, när de inte står inne längre.
Kan det vara en bra idé att tömma den till våren och sen börja om till hösten?
Eller ska jag låta det vara så att bottnen som blivit få vara kvar? Och sen bara fortsätta till hösten?
 
Sv: permanentbädd

Var och skulle köpa stalosan i dag, men då sa handlarn att det var nån annan sorts kalk jag skulle ha, och det hade han inte hemma just nu så det blidde inte i dag.

Jag har börjat så smått att göra som Elina....alltså jag låter kisset vara kvar och lägger nytt ovanpå. Jag känner ingen illa lukt eller så i stallet...ska jag fortsätta så, eller måste man absolut ha kalk?
 
Sv: permanentbädd

Nu är jag ju inte den bästa till att svara eftersom jag själv inte kan så mycket om detta.
Men det lilla jag vet kan jag ju bidra med. Jag har hört att det ska vara bra att ha kalk under halm, för att halm inte suger upp utan det rinner ju ut och golvet blir blött. Jag har inte upplevt att det blir så med spån, eftersom spån suger upp fukt. Men sen har väl kalk andra egenskaper, det är väl för att suga upp gaser eller nåt sånt?

Jag har inte märkt någon lukt alls, bara när jag råkat komma åt och skrapa på undre lagret. Då tycker jag att det luktade mycket mer när jag hade halm och mockade ut urin varje dag. Nu har jag haft samma botten sen den 2 januari och inte mockat ut urin, och det luktar inget.
 
Sv: permanentbädd

Nu har jag köpt stalosan. Tänkte börja fixa i morgon. Ska jag ta bort allt spån och strö stalosan på golvet, eller räcker det med att jag strör då det blivigt blött?
 
Sv: permanentbädd

rekommenderar definivt inte permanentbäddar där man inte mockar ut skiten.. det stinker rent utsagt.. blir oerhört otrevligt att vara i utrymmena.. fungerar i en ligghall utebox där det alltid är öppet, men inte i ett stall med stängda dörrar...

är hon renlig av sig tar det ju ändå ingen tid att mocka.
 
Sv: permanentbädd

jo men skiten ska jag givetsvis mocka ut. jag bara undrar hur jag ska börja...allså ska jag ta bort allt spån först, och sen strö stalosan? massa spån över och sen strör jag stalosan där det är kiss, sen på med mer spån.
 
Sv: permanentbädd

Jag har också 3 hästar 2 renliga och 1 gris ;) grisen (haha ) har jag bädd till. men den tog långt tid att göra. hade först bara torv bädd . den blev en lerhög på morgonen. så nu 1 månads sen.
så köpte jag halm. Platta till ordentligt i torven och la på halm och byggde an bädd av halm ovanpå torven. och den bädden är jätte bra nu, I dag när jag kom ut så var det den renaste utav alla :O
Blev väldigt schockad :P vet inte hur det är med spån bädd eftersom den inte bli lika blör som torv. Har bara haft spån och tagit bort både kiss och baks. men du kan ju alltid försöka :) annars om du har tillgång så kan du kanske köpa halm också ? :)

Jag har 3 hästar och de delar på en bal på 300 kr i månaden , 100 kronor per häst i månaden alltså. så det är ju billigt och bra och så är det rent i boxen för engånsskull :)

Lycka till!
 
Sv: permanentbädd

Timotej:
Konstig handlare som inte rekommenderade Stalosan. Om det är släckt kalk handlaren menar så tänk på att det är giftigt om hästen skulle få det i sig. Stalosan är neutraliserande och dessutom bakteriedödande och passar alltså utmärkt att ha under bädd.
Du har Stalosanet i botten och strör på ytan ibland sen. Det står på förpackningen hur du ska använda det.
Man måste inte ha kalk eller Stalosan i botten, men Stalosan är ju bakteriedödande och det tycker jag känns bra. (tar ju även bort ammoniaklukt.)
 
Senast ändrad:
Sv: permanentbädd

Ja då tror jag att jag tänker rätt då :).

Stoet kissar ju bara på ett ställe. Ska jag försöka fördela ut det i boxen?
 
Sv: permanentbädd

Jag har halmbädd och det funkar kanon.
Har alltid mockat ur allt de andra åren.
Bädden är ca 30 cm och jag har lämnat ca 50 cm tomt i bakre väggen.
Båda bajsar på golvet eller på kanten av bädden. Bara att putta ner med en spade och slänga i skottkärran.
Har funkat perfekt, aldrig nån kissdoft och tar ca 5 min per box att mocka.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
611
Senast: tanten
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 996
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp