Bukefalos 28 år!

Personolycksfallsförsäkring som ingår i hästförsäkring

Litenvit

Trådstartare
Är det någon som fått ut någon ersättning på personolycksfallsförsäkringar som ibland ingår i vissa hästförsäkringar?
Jag skadades rejält av en häst som har en sådan försäkring (den går ut på att den som rider eller hanterar just den hästen är försäkrad om personen skulle råka ut för en olycka orsakad av den hästen). Skadeanmälan skickades in och via mitt ordinarie försäkringsbolag kommer jag få ersättning för bestående medicinsk invaliditet.
Jag har ännu inte hört ifrån försäkringsbolaget som hästen är försäkrad i, men är lite nyfiken på vad en sådan ersättning baseras på.

I min privata försäkring baseras ju utfallet på vilken summa jag själv är försäkrad i, gäller samma i hästförsäkringen - att utfallet baseras på vilken summa hästen är försäkrad i?

Nån som vet?
 
Är det någon som fått ut någon ersättning på personolycksfallsförsäkringar som ibland ingår i vissa hästförsäkringar?
Jag skadades rejält av en häst som har en sådan försäkring (den går ut på att den som rider eller hanterar just den hästen är försäkrad om personen skulle råka ut för en olycka orsakad av den hästen). Skadeanmälan skickades in och via mitt ordinarie försäkringsbolag kommer jag få ersättning för bestående medicinsk invaliditet.
Jag har ännu inte hört ifrån försäkringsbolaget som hästen är försäkrad i, men är lite nyfiken på vad en sådan ersättning baseras på.

I min privata försäkring baseras ju utfallet på vilken summa jag själv är försäkrad i, gäller samma i hästförsäkringen - att utfallet baseras på vilken summa hästen är försäkrad i?

Nån som vet?

Kolla noga upp dina andra olycksfallsförsäkringar, du kanske är medförsäkrad på sambo/ makes försäkring, har en fritidsolycksfall genom hemförsäkringen eller liknande. De kan få invaliditetsersättning från samtliga. Själv fick jag ut pengar från 4 st försäkringar när jag drog av mitt korsband.
 
Inte jag, men en god vän blev av med ett antal tänder i en hästolycka. Det visade sig att tänder inte täcktes av henoms olycksfallsförsäkring och det täcks ju inte heller av den vanliga sjukförsäkringen (all komplicerad kirurgi kopplat till käken gjorde det, men inte själva tänderna). Där gick hästens försäkring in och tog kostnaden som slutade på närmare 100000 om jag inte minns galet.
 
I min privata försäkring baseras ju utfallet på vilken summa jag själv är försäkrad i, gäller samma i hästförsäkringen - att utfallet baseras på vilken summa hästen är försäkrad i?
Såvitt jag har förstått så är den här försäkringen separerad från hästens egen försäkring och det är samma summor som betalas ut oavsett hästens försäkringsbelopp.
Jag har själv försäkrat mina hästar i en katastrofförsäkring (alltså ingen vanlig liv- eller veterinärvårdsförsäkring), enbart för att ha tillgång till incidentförsäkringen.
 
Jag kan säga att det är väldigt svårt att få ut något från den. Jag har skadats själv två gånger av hästar som haft sådan men inte fått något från försäkringen. Jag har inte varit tillräckligt "deformerad" för att inte räknas som fullt funktions duglig efter åt och kostnaderna jag haft har inte gått över självrisken. Kostar ju bara upp till frikort i sjukvården och det har varit ungefär där självrisken har legat.
 
Är det någon som fått ut någon ersättning på personolycksfallsförsäkringar som ibland ingår i vissa hästförsäkringar?
Jag skadades rejält av en häst som har en sådan försäkring (den går ut på att den som rider eller hanterar just den hästen är försäkrad om personen skulle råka ut för en olycka orsakad av den hästen). Skadeanmälan skickades in och via mitt ordinarie försäkringsbolag kommer jag få ersättning för bestående medicinsk invaliditet.
Jag har ännu inte hört ifrån försäkringsbolaget som hästen är försäkrad i, men är lite nyfiken på vad en sådan ersättning baseras på.

I min privata försäkring baseras ju utfallet på vilken summa jag själv är försäkrad i, gäller samma i hästförsäkringen - att utfallet baseras på vilken summa hästen är försäkrad i?

Nån som vet?

Jag fick inte ut ett öre via agria accident för mitt stora ärr på hakan, då det inte ersätter ärr... Surt
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
977
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 354
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund För några veckor sedan blev min kelpie (16 kilo) attackerad och biten av en fullvuxen Gran danois hane. Jag var inte med men enligt...
Svar
2
· Visningar
4 569
Senast: WildWilma
·
Ekonomi & Juridik Hej, Har en nyfiken fundering kring försäkringsbolagens ersättning eller inte ersättning när det gäller dolda fel. Det vill säga: Med...
Svar
9
· Visningar
2 708
Senast: Mixess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp