Pessoa bett till ponny?

Sv: Pessoa bett till ponny?

Oavsett kondition eller felridning tar det inte ett år om man rider rätt!!!
Tycker att du svamlar lite......
Jag undrar vem det är som svamlar... Vill du ut och tävla LC så behöver det såklart inte ta ett år, men att få en häst klar för medelsvåra och svåra klasser (vilket jag diskuterar här) kan det ta bra mycket längre också! Oavsett om det är "rätt" ridning som används eller genvägar som pessoa.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

det har du rätti! fullblod e betydligt klenare än en stabbig ponny.
men pessoabett används ofta till hästar fastän de är klena. men heta. altså vad lär vi oss av detta, en het häst måste ha pessoa. eller så inte :p.

sedan måste ja tillägga, att de flesta hästar/ponnyer som jag har sett (märkväl,de flesta,inte alla) har en mycket kraftig underhals, då blir det ju inte heller bättre av att de drar in dem me pessoa.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Jag undrar vem det är som svamlar... Vill du ut och tävla LC så behöver det såklart inte ta ett år, men att få en häst klar för medelsvåra och svåra klasser (vilket jag diskuterar här) kan det ta bra mycket längre också! Oavsett om det är "rätt" ridning som används eller genvägar som pessoa.

Jag snackar inte Lc, snackar de klasser jag rider (130-140, stor häst).
Klart de kan ta längre tid, men då e de nått som inte stämmer.

Och allt de här snacket om genvägar, de kan ju inte vara en genväg om man rider på tränsbett hemma men på tävling bettsla upp för att få maximal kontroll, de är oerhört många av svårklassryttarna som gör på det viset.Jag rider på tränsbett eller slowtwist hemma men rider på gags på tävling. (på min första häst)
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

DU börjar bli trött? Skulle kanske va bra om du öppnade ögonen och fattade innehållet i disskussionen istället!
Du tjatar hela tiden "om det används rätt" och bla. bla. Men hur många procent av pessoa användarna mfl. kan rida på dessa bett? Beror ju såklart på vilka bett, men pessoa... hmm.... 0.1%? Låter det som en överdrift kanske?
DU anser att DU kan rida på pessoa inte sant? Släng in en bild. Eller varför inte en film? Motbevisa oss nu, försvara den stackars familjen Pessoa som inte kan härbergera sig i Bukefalos disskussioner. ;)

JAg fattar mkt väl innehållet i diskussionen .. ha ha .
Jag bryr mig inte om procent, jag försöker bara få fram att alla bett kan vara djurplågeri lika mycket som pessoa kan men de beror på ryttaren inte bettet!!!!
Ja jag kan rida på pessoa men det är inget jag väljer att göra jag rider på slowtwist som jag redan skrivit. Men visst om nån berättar hur jag kan lägga upp en film så kan jag fixa det, en där jag rider på tränsbett och en på pessoa. Fixa det till fredag kanske?
De ska dock påpekas att jag aldrig ridit på pessoa på de hästar jag har nu!
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

jag anser att teamwahlberg verkar vara något trångsynt (?)

skarpa bett är ingen genväg om de används rätt? vad är det för nån tonttig kommentar?
varför använder man dem då, om det inte är genväg?
alla lite smartare hästfolk vet att hästar går att rida utan bett.
man kan göra levade, spansk skritt,passage,piruett hoppa 160, piaff......utan bett. å då anser du att skarpa bett inte är en genväg. vad har man dem till då?




vilka hästar är från föl hårda i munnen?

varför sätter folk hårda bett i munnen på hästar med hårda munnar?

är det inte då man borde vakna till å göra ngt vettigt åt situationen, istället för att betsla upp den?

vad jag anser om man klarar av att rida hästen på tränsbett men man skulle vilja ha lite mer kontroll om hästen tex blir jättehet på tävling så är ett lite skarpare bett ett bra alternativ(om de används rätt) Allt smartare hästfolk?`Är inte elitryttarna de? Och de använder skarpa bett!
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Klart de kan ta längre tid, men då e de nått som inte stämmer.
Men det var ju det jag skrev! Om man har en felriden häst (vilket jag antar att du menar med "något som inte stämmer" så kan det ta längre tid. Har man en välriden häst så behöver man inte pessoat. Mao, har man en häst man kan rida lydig på tränsbett på en månad så behövs aldrig pessoat...
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Du får rida på Pessoa bett på tävling. Det krävs EJ delta om du rider på stora ringen eller mittersta. OM du skall rida på ringen längst ner krävs delta mellan sista ringen och stora ringen! Jag rider självponny, och har tävlat på pessoabett med delta mellan stora och sista ringen!!!
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Du får rida på Pessoa bett på tävling. Det krävs EJ delta om du rider på stora ringen eller mittersta. OM du skall rida på ringen längst ner krävs delta mellan sista ringen och stora ringen! Jag rider självponny, och har tävlat på pessoabett med delta mellan stora och sista ringen!!!

Sluta sprid felaktigheter! Oavsett vilken ring du sätter tygeln i får pessoabett användas utan delta på ponnytävlingar. Det enda bett som kräver delta är pelhamstång. Punkt slut!
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Sluta sprid felaktigheter! Oavsett vilken ring du sätter tygeln i får pessoabett användas utan delta på ponnytävlingar. Det enda bett som kräver delta är pelhamstång. Punkt slut!

Jag blev i allafall tillsagd på regional ponny utav överdomaren på min B ponny när jag hade tygeln på sista ringen utan delta. Överdomaren borde ju veta bäst eller hur??
Så jag flyttade upp tygeln en ring och red på andra, tur var väl det när jag senare vann klassen :)
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Men det stämmer inte!!

Har du regget ett nick på Buke bara för att sprida felaktigheter? Syftar på att du envisas i tråden om kombinationer också.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

men fastän en häst är jättehet, skall den väl kunna hanteras?
eftersom att ryttaren är dess herre och vän, skall den lyda ryttaren hur mkt den än vill springa iväg.

att få en hemskt het häst kan det säkert ta många år att få kontroll på, vilket elitryttarna knappast har tid med. det handlar ju ändå om karriär och pengar.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Har ridit nu på det tredelade tungfelsbettet ist. Han funkar mycket bättre på det! Har ridit ut hoppat terräng osv osv, och jag kan inte påstå att han är "stark" som alla ridskolelärare propsar på att han är :smirk: På ridskolan rids han med pessoat i hoppning och på uteritter med en massa ungar slitandes i munnen på honom. Men iaf, tack för informationen Bukare, inget mer pessoa för mig :bow:
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Alla säger det att "bettet är inte starkare än den hand som håller i tygeln", men på vissa bett borde man släppa tygeln helt då eller??
Man måste kunna rida sin häst på ett vanligt tränsbett och kan man det, vrf betsla upp? Hästen ska lyssna oavsett vilket bett som används utan på att något sätt bli tvingad till att lyssna.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Med viss risk att jag är så trött att jag missförstod just. Men menar du att man ska kunna rida alla hästar på "vanligt" tränsbett? Och med frågan menar jag inte "borde" för de kan jag för all del hålla med om att man borde kunna det. Utan menar mer med betoning på måste kunna rida alla hästar.....

Har nämligen häst som absolut inte kan gå på vanligt tränsbett, visserligen så kan hon knappt gå med ngt bett eftersom allt enligt henne är som "taggtråd" i munnen.

Och det där med "ska" lyssna är en fin tanke. Men tar man över en häst som ridits och hanterats av andra i låt säga 10 år, då är det ofta många "ska" som inte fungerar.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Blir så trött, jag gillar inte pessoa men jag tycker inte det är djurplågeri! Så nu säger jag inte mer, orkar inte diskutera mer försen de kommer nya argument....
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Det jag menade var att det borde höra till i "utbildningen", man ska inte behöva stoppa en massa grunkor i munnen med kedjor och nosgrimmor och allt till en början för att hästen ska lyssna. Det är klart att det finns undantag men i en "bättre värld" så skulle alla kunna det. :rofl:

Varför krävs det nya argument? Räcker inte de argumenten som finns skrivna redan? Är de inte tillräckligt självklara?
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

hmm.. varför svarar du det till mig? gissar att de inte va menat till mig.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Jag blev i allafall tillsagd på regional ponny utav överdomaren på min B ponny när jag hade tygeln på sista ringen utan delta. Överdomaren borde ju veta bäst eller hur??
Så jag flyttade upp tygeln en ring och red på andra, tur var väl det när jag senare vann klassen :)

Och du hade inte själv koll på TR? Skrämmande, åtminstone att inte dina föräldrar hade koll. I min värld tittar man i TR innan tävlingen för att se att det bett man tänkt tävla på är godkänt.
Även överdomare har fel. Det har hänt mer än en gång.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Det jag menade var att det borde höra till i "utbildningen", man ska inte behöva stoppa en massa grunkor i munnen med kedjor och nosgrimmor och allt till en början för att hästen ska lyssna. Det är klart att det finns undantag men i en "bättre värld" så skulle alla kunna det. :rofl:

Varför krävs det nya argument? Räcker inte de argumenten som finns skrivna redan? Är de inte tillräckligt självklara?

NEJ! Ni är säkert jätteduktiga med era hästar å så men jag litar mer på vad Henk & Peter har gett mig för råd än de jag får av er.....
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

I de stallet där jag håller till står de nu en fjording som är inhyrd av en liten tjej, u´thyrd av en ridskola. Den är seg och drar INTE och rids på pessoa och på ridskolan så står dom med sadel och träns från första till sista lektion tycker synd om ponnyn :(
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
7
· Visningar
318
Senast: Sol
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
275
Senast: Ponylove
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
944
Senast: Roheryn
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp