Bukefalos 28 år!

Pessoa bett till ponny?

Sv: Pessoa bett till ponny?

Jag fick höra för några veckor sen när jag var inne i ett av Sveriges större hästvaruhus att eggbett har hävstång. :smirk:
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Jag är inte heller något vidare fan av pessoabett. Hade förut en väldigt het ponny som vi testade en rad utav olika bett på, bla pessoa. Visst gick det bra sålänge man var riktigt mjuk i handen, men man får ju absolut inte ut någon "riktig" lydnad på det. Skulle också vilja kalla det en "genväg" till att få sin häst någorlunda lydig. Men egentligen får man bara en häst med indragen nacke och som släpper i ryggen. Man ser allt för många ryttare överlag som inte kan hantera skarpa bett utan som bara halar och drar i sina hästar. Och då menar jag inte bara på ponny.

Jag är en av dem som inte går dressyr-vägen till en bättre hoppning. Jag tror helt enkelt inte på att 80% av hoppning är dressyr. Då kan man ju fråga sej varför jag har en sådan inställning när vi hela livet blivit hjärntvättade med att det uttalandet är den ultimata sanningen.
Jo, jag vill inte ha en superlydig häst i hoppningen. Det blir farligt för mej då! Jag vill ha en häst som tänker själv, jag vill ha en häst med lite framförhållning som kan planera ut och hjälpa till när det behövs.
Jag vill ha en häst som inser när ryttaren gjort fel och tar saken i egna händer. Nu snackar jag ingen auto-pilot, utan jag snackar om en häst som tänker lite själv. En dressyrhäst har man skolat bort den förmågan på, då man lärt den att lyssna på varje liten vink ryttaren gör.
Det är få människor som är så duktiga i hoppningen att det funkar att ha en sådan skolad häst. I fälttävlan hade det varit farligt att ha en sådan häst i terrängen. Där vill man ha en hinderklok häst som litar på sej själv, en modig häst som vågar ta saken i egna händer. Givetvis utan att ignorera i ryttaren.

Men bara för att man har en lydig och genomriden häst behöver ju inte det betyda att hästen inte tänker och agerar själv. Det är ju trots allt en ganska stor skillnad på de "dressyrarbete" en hoppryttare utför på sin hopphäst jämfört med en dressyrryttare. Visst, den taktik du pratar om fungerar säkert på vissa hästar och på en hygglig nivå, men kommer man i en situatíon där man måste få kontroll över sin häst så är man ganska körd.

Då tycker jag att det bästa är att ha en lydig och lyhörd häst som hela tiden är uppmärksam på sin ryttare och inte tänker allt för mycket själv. Jag skulle t.ex. tycka att det skulle vara livsfarligt att komma in och hoppa en stor klass och vara osäker på om hästen kommer att lyssna idag eller inte. Jag vill veta att det är jag som är piloten och har kontroll över situationen. Ridsporten handlar om teamwork mellan häst och ryttare. Det är ett samspel där båda parter måste vara uppmärksamma på varandra och det samspelet får man genom mycket dressyr och markarbete.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Men jag tog inlägget som att ramonarunds ville ha en väl genomriden häst men som ändå oftast tänkte själv = teamwork. Ibland kan ju hästen tänka lite fel och då vill man ju ändå att hästen ska lyssna om man vill korrigera någonting. Precis som vi kan ibland, och då vill iallfall jag att hästen ska kunna fixa det om det nu inte är totalt omöjligt.

En häst som tänker själv och samtidigt lyssnar är väl det ultimata. Man kan ju ha en hinderklok häst som lyssnar ändå, då behöver man ju inte vara rädd för att inte kunna ta kontrollen över vissa situationer...

Jag vill iallafall ha en ganska självgående häst på hinder som ändå är uppmärksam. Inte nu så att man sitter och åker, men att man som ryttare har koll på situationen, visar var man ska och sätter ett tempo och "stör" så lite som möjligt mellan hindrena.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Men det vill väl alla?
Det jag reagerade på var att det lät som att dressyrarbetet inte var så viktigt för att det tar bort hästens egen vilja och agerande. Rider man inte ordentligt dressyrarbete så får man inte en väl genomriden häst.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

det var precis det jag menade!

själv rider jag en ganska så het pålle, ett fullblod. mkt hetare än de som får stå ut med pessoa. fast jag skulle aldrig stoppa det i munnen på honom, det är bara att träna sits å lydnad så funkar det.

ja hoppas du förstod min ironi i mitt inlägg, även gällande "HÄVSTÅNGSEFFEKTEN" :D
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Vem har sagt att de inte kan rida? Att de väljer att rida med skarpa bett är inte särskilt bra för hästarna med tanke på att man i hoppning kan råka rycka hästen i munnen till exempel över ett hindner eller ifall hästen vägrar.
Man ska alltid sträva efter ett så milt bett som möjligt. Ett skarpt bett är (enligt mig) en mindre bra genväg till en lydigare häst. Man ska klara av hästen på ett milt bett. Mitt kallblodssto är otroligt nervöst och piggt av sig, och hon är i vissa stunder ganska olydig. Trots detta rids hon enbart med tränsbett då man så lätt kan förstöra en känslig häst. Dessutom ger ett skarpt bett en hård mun om man inte är försiktig.

Alltså jag börjar bli trött på den häs diskussionen... Råka rycka hästen i munnen?? Klart man kan men de är inte så stor risk när man börjar komma upp sig och är duktig, klart att man trots de kan råka tappa balansen och rycka men de gör ont på hästen oavsett bett.
Vad menar du med ifall den vägrar??:confused:
Skarpa bett är ingen genväg om de används rätt!!!! *räknar till tio*
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Vissa som skriver här beter sig ju som snorkiga barnungar!
"Bara för att jag har pessoa så är det ett bra bett och hästen trivs med det!" :rofl::rofl:
Väx upp, inse nån gång att hästen inte kan trivas med NÅGOT bett!! :mad:
Att hästen går bra på det är en helt annan sak, frågar man hästen själv så kommer den ju knappast säga att "ja tack, ett pessoa skulle sitta fint!" eller "nja, ett tredelat med kopparkula i mitten skulle nog inte smaka så bra..."

Pessoat ÄR ett HEMSKT bett, oavsett vad ni tycker eller inte tycker.
Det trycker upp i gomen, det slutar aldrig verka förens du släpper tyglarna HELT, det förstör kontakten mellan dig och hästens mun, hästen försöker undvika effekten och drar då in huvvudet längre och längre in mot bogen för att undslippa ryttarens hand och då blir ryttaren som sitter på sur och tar i ännu mer för att hästen inte vill sakta av, de på marken tänker "åh så duktig den ryttaren är som kan få sin häst i form, jag kanske också borde prova ett pessoa!" Bara några få exempel...

Dressyr= den skumpiga, smala grusvägen som leder till framgång.
Pessoabettet= Motorvägen för de som har bråttom och inte har tid att lära sig rida.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Alltså jag börjar bli trött på den häs diskussionen... Råka rycka hästen i munnen?? Klart man kan men de är inte så stor risk när man börjar komma upp sig och är duktig, klart att man trots de kan råka tappa balansen och rycka men de gör ont på hästen oavsett bett.
Vad menar du med ifall den vägrar??:confused:
Skarpa bett är ingen genväg om de används rätt!!!! *räknar till tio*


DU börjar bli trött? Skulle kanske va bra om du öppnade ögonen och fattade innehållet i disskussionen istället!
Du tjatar hela tiden "om det används rätt" och bla. bla. Men hur många procent av pessoa användarna mfl. kan rida på dessa bett? Beror ju såklart på vilka bett, men pessoa... hmm.... 0.1%? Låter det som en överdrift kanske?
DU anser att DU kan rida på pessoa inte sant? Släng in en bild. Eller varför inte en film? Motbevisa oss nu, försvara den stackars familjen Pessoa som inte kan härbergera sig i Bukefalos disskussioner. ;)
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

jag anser att teamwahlberg verkar vara något trångsynt (?)

skarpa bett är ingen genväg om de används rätt? vad är det för nån tonttig kommentar?
varför använder man dem då, om det inte är genväg?
alla lite smartare hästfolk vet att hästar går att rida utan bett.
man kan göra levade, spansk skritt,passage,piruett hoppa 160, piaff......utan bett. å då anser du att skarpa bett inte är en genväg. vad har man dem till då?




vilka hästar är från föl hårda i munnen?

varför sätter folk hårda bett i munnen på hästar med hårda munnar?

är det inte då man borde vakna till å göra ngt vettigt åt situationen, istället för att betsla upp den?
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Hejsan..

Min kompis som är 15 år har tävlat sedan hon var ca 8-10 år, hon är väldigt rutinerad och tävlar på Elit-nivå med sin ponny.:)
Den ponnyn är en väldigt väldigt het liten rackare, fast den är mjukare i ridningen nu..men iaf hon tävlade den och red den hemme med pessoa bett ett tag, hon tävlade på den starkaste ringen med vanlig tygel, och då tävlar hon Elit div 1 och 2, och hennes mamma har tävlat SM, så man får alltså tävla ponny med pessoa bett med vanlig tygel, fast det är väll bäst at ha det om hästen är väldigt välidigt stark..

Och ni som sitter och skriver ungjävlar, att dom sitter å drar i tyglarna åt alla håll..det är ni som gör det..men ni måste bara ha ngt att skylla på! Okej, visst vissa barn som inte ridit så länge och är väldigt liten kanske men sen så finns det ju ungar/ barn som INTE sitter å drar i tyglarna också!!!:confused::)
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Hejsan..

Min kompis som är 15 år har tävlat sedan hon var ca 8-10 år, hon är väldigt rutinerad och tävlar på Elit-nivå med sin ponny.:)
Den ponnyn är en väldigt väldigt het liten rackare, fast den är mjukare i ridningen nu..men iaf hon tävlade den och red den hemme med pessoa bett ett tag, hon tävlade på den starkaste ringen med vanlig tygel, och då tävlar hon Elit div 1 och 2, och hennes mamma har tävlat SM, så man får alltså tävla ponny med pessoa bett med vanlig tygel, fast det är väll bäst at ha det om hästen är väldigt välidigt stark..


Vad räknar du som elit-nivå? När en ung ryttare tävlar på elit-nivå är det oftast hästen som är mer rutinerad, runt 15år, en läromästare som hängt med länge och kan sin sak. När ryttaren åker med, så är det h*n som är duktig, fasst der kanske i själva verket är hästen?
Om nu hon och hennes mamma är så duktiga, varför kunde hon då inte rida på ett tränsbett istället? Varför sa hennes mamma ingenting om saken, som borde se det bästa för häst och ryttare?
Bara tanken att ha EN tygel på NEDERSTA ringen gör mig illamående, försök föreställa dig smärtan när pessoat använd i "elit"-hoppning då allt ska gå snabbt och det inte finns några mjuka svängar, när skänklarna på pessoat slänger hit och dit utan ngn som heslt kontroll... Blä för pessoat!
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

alltför sällan nämns de unga ,duktiga ryttarna här på forumet.
de finns!
men andelen sparkande,dragande unga ryttare är tyvärr större under hopptävlingarna än de mer följsamma, enligt mig.

idag såg jag ett härligt ekipage, en mycket liten flicka, på en lite för stor ponny. flickan var nog med de bättre att rida jämfört med alla på tävlingen,iaf av det jag såg.

men ändå är ponnyryttarna många gånger groteska i sina handlingar gentemot hästen. samma sak gäller de som rider på hästar.

angående din kompis, enligt din information verkar det som både flicka å förälder lider brist på kunskap om bettens inverkan.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

eggbett? hur sjutton blir det hävstång i det? :smirk:
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

alltför sällan nämns de unga ,duktiga ryttarna här på forumet.
de finns!
men andelen sparkande,dragande unga ryttare är tyvärr större under hopptävlingarna än de mer följsamma, enligt mig.

idag såg jag ett härligt ekipage, en mycket liten flicka, på en lite för stor ponny. flickan var nog med de bättre att rida jämfört med alla på tävlingen,iaf av det jag såg.

men ändå är ponnyryttarna många gånger groteska i sina handlingar gentemot hästen. samma sak gäller de som rider på hästar.

angående din kompis, enligt din information verkar det som både flicka å förälder lider brist på kunskap om bettens inverkan.

Jo, självklart finns det duktiga ponnyryttare, likaså som det finns okunniga storhästryttare...
De duktiga, de är de som kan hantera sin häst väl medvetna om vad som är bäst, de är de som kan rida sin häst utan att lägga några kilo tvång på den, de är de som kan rida på mildare bett. Eller ska man kanske säga de som kan tillräckligt mycket för att rata bett som pessoa??
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Jaaa du, det undrar jag också!
Hon höll i bettet och drog bak bettringen - VIPS! Kolla - här ser du hävstången! :eek: :rofl:
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Men du, pessoabettet är ett KÖRBETT! Det var en riktig idiot som tog in den i ridvärlden!

Det vill jag att du tar fram din källa till påståendet. Pessoa är inget körbett. Körbett av tradition har kedja. Postkandar och Liverpoolstång är körbett, inte pessoa.

KL
Jag tycker inte om Pessoa bett men ibland så kan det vara mindre farligt för små barn (inte åldersmässigt utan storleksmässigt) att ha ett pessoabett i munnen på en kraftig nackad ponny, då har de iallafall en möjlighet att få stopp på dem.
Någon här tyckte att de hade en het häst, fullblod, ett fullblod har inte en tillstymmelse till kraften i nacken som en ponny har. Har sett mången vuxen som åkt efter en ponny med kraftig nacke i vanligt bett när de leder ponnyn. Ett fullblod däremot med sin klena nacke får inte upp samma styrka.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
7
· Visningar
363
Senast: Sol
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
275
Senast: Ponylove
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
948
Senast: Roheryn
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Var vill vi bo?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp