Pessoa och engelsk nosgrimma?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 1 898
T

Tjalfe

Kan man ha en vanlig engelsk nosgrimma utan achenrem när man har pessoa eller måste man ha pullargrimma(mexicansk)?

Mvh/ Tjalfe

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pessoa och engelsk nosgrimma?

oops..:o Nu hamna den här fel.. Hur flyttar man?:crazy:

Självklart kan du det! :)
Du kan även skippa nosgrimman helt om du vill.

Varför sätta dit en massa remmar som inte behövs? Det känns som att det generellt bland ryttare är ett väldigt slentrianmässigt användande av nosgrimmor. Man använder den som sitter på tränset när man köper det, utan att fundera på hur eller varför.

Varför sätta dit en massa remmar som inte behövs? Det känns som att det generellt bland ryttare är ett väldigt slentrianmässigt användande av nosgrimmor. Man använder den som sitter på tränset när man köper det, utan att fundera på hur eller varför.

Har hört nått om att pullargrimman ger väldigt lite munfrihet. Stämmer det?

själv skrev jag just ett inlägg om min dam som får sår i munnen när hon har pullar, för det trycket upp betet för mycket, men jag kan ha fel. jag har slutat använda mitt pullar.:( det som är så snyggt

Väldigt bra svar!:) håller med helt

Tjalfe--> vet inte riktigt hur du menar munfrihet:S men om du tänker på hur det sitter så kan juh hästen inte direkt öppna munnen något hur obehagligt det än blir, samma sak med aachenrem...

Väldigt bra svar!:) håller med helt

Tjalfe--> vet inte riktigt hur du menar munfrihet:S men om du tänker på hur det sitter så kan juh hästen inte direkt öppna munnen något hur obehagligt det än blir, samma sak med aachenrem...

med munfrihet menar jag helt enkelt som du säger, att hästen inte kan öppna munnen för att komma undan om nått är obehagligt.

men varför finns nosgrimmor och varför använder nästan alla sånna om det inte är bra för något? Måste ju finnas någon vits med att använda dom. eller?:crazy:
Min häst har en förmåga att lägga tungan över bettet. Därför vill jag använda nosgrimma.

Men det viktigaste är väl ändå att hästen mår bra? Ne?

Men det viktigaste är väl ändå att hästen mår bra? Ne?

Självklart!! Vad tror du om mej egentligen. Men dom flesta använder ju någon form av nosgrimma. Menar du att alla dom är djurplågare då eller?:crazy:

men varför finns nosgrimmor och varför använder nästan alla sånna om det inte är bra för något? Måste ju finnas någon vits med att använda dom. eller?
Min häst har en förmåga att lägga tungan över bettet. Därför vill jag använda nosgrimma.

Nosgrimmornas huvudsakliga användningsområde och varför de en gång började användas brukar diskuteras här...;)

Inbyggd grimma att leda/binda i, dekoration, stabilisera tränset och korrigera olater är väl de som brukar nämnas.

En normalt spänd (minst 2 fingrar under den) nosgrimma hindrar oftast inte hästen från att lägga tungan över bettet.
Det kan funka att korrigera tungfelet genom att spänna nosgrimman lite hårdare, men man får inte använda det som permanent lösning, då döljer man ju bara problemet istället för att åtgärda det.

Dra åt nosgrimman lite hårdare under ett par ridpass, men lossa den sedan. Har du inte fått bort beteendet kan du prova att göra tvärtom, lossa den ytterligare eller ta bort den helt.

Annars är det bara att börja analysera och leta efter andra orsaker till beteendet. Din ridning, bettets utforming, spänningar i hästens kropp, sadeln, etc etc.

Men dom flesta använder ju någon form av nosgrimma. Menar du att alla dom är djurplågare då eller?

Djurplågeri är väl att ta i, men de allra flesta har inte tänkt igenom sitt användande av nosgrimman och hur den påverkar hästen.
Nu får jag väl skäll, men inom dressyren missbrukas nosgrimman medvetet för att få högre poäng på tävlingar.

Jag tycker att du ska hålla ögonen öppna efter skav om du har pessoa och engelsk nosgrimma. Beroende på hur högt pessoat sitter och hur lågt nosgrimman sitter så kan hästens kind klämmas mellan bettet och nosgrimman.

Vad menas med att missbruka en nosgrimma? Har aldrig fattat hur man missbrukar en nosgrimma trots att så många här på buke alltid säger det.
Jag har har haft både pullar och engelsk med snokrem och jag märker ingen skilnad, jag har haft pullar för att det är snyggt men min häst fick skav av den så då byte jag till vanlig engelsk utan snok, just för att det är snyggt. Tycker det ser väldigt fult ut utan nosgrimma därför använder jag det på min häst men jag märker ingen skilnad när jag har nosgrimma och när jag inte har det.

Oj vad svamligt det blev :p
Det är inget påhopp på dig men fattar aldrig vad folk menar med missburkning av nosgrimma.

Även till Lady_S:

Missbruk av nosgrimma:
Man drar åt nosgrimman så hårt det bara går, gärna med en pullback (kallas ofta draw-tight eller crank noseband utanför Sverige, vilket mer talar om effekten...:crazy: ) för att till varje pris få hästen att hålla munnen stängd och dölja ev. protester och tungfel. Att det krävs vaddering och breda remmar för att inte ge tryck och skav ingår i konceptet, sas. En nosgrimma som används korrekt ska inte behöva vara vadderad eller tryckfördelande, tycker jag.

Det sägs även ge en mjukare och mera eftergiven känsla i handen. Frågan är bara om det är helt ärligt från hästens sida? Vore det det skulle väl nosgrimman inte behövas?

Men jag är ingen missbrukare av nosgrimma..:crazy:

har bara fått som tips ifrån en tränare att använda pullargrimma på min häst för att han "ligger på" och är väldigt stark. men vill kunne ha en vanlig engelsk för har hört att pullaren inte är så "snäll" mot hästen:crazy:

jag har jätte dålig på sånt här därför jag frågar er här!

men jag tycker det ser konstigt ut när jag har engelsk och pessoa. den trycker lixom ut pessoan så att det vinklas ihop ner mot munnen:crazy: svårt att förklara men..:crazy:
men kanske funkar om jag sätter nosgrimman högre upp..

Men jag har väl inte skrivit att du missbrukar nosgrimman?;)
Och har det uppfattats så så ber jag om ursäkt! Jag bara menar att du ska använda ditt sunda förnuft och tänka efter innan du spänner en nosgrimma på din häst.

Jag förstår hur du menar med att bettet vinklar sig, men det gör inte så mycket. Titta bara på hur en riktigt fet "dressyrnosgrimma" ofta får sidostyckena och bettringarna att gå ut i en båge... Det är inget som påverkar funktionen speciellt.

Men en engelsk nosgrimma måste sitta tillräckligt högt upp, annars riskerar du att nypa hästen mellan bett och nosgrimma vid tygeltagen. Speciellt när du använder pessoa- och andra gagbett, eftersom mundelen kan dras uppåt ganska rejält när man tar i tygeln.

Senast ändrad:

Ok. funderar på att rida utan någon nosgrimma alls ikväll. Får se hur det går.:)

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 301
Senast: Reshästen
·
Utrustning Är det någon som provat det? Funkar de? Alltså en munkorg som är av mjukt hönätsmaterial. Har inte hittat nån i Sverige. Sweet net...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
6 291
Senast: SiZo
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka