Bukefalos 28 år!

Pessoa, Prestige? Vad? *bild*

Sv: Pessoa, Prestige? Vad? *bild*

Ursäkta mig men alla dessa sadlar ligger ju PÅ bogbladen:mad: .En sadel skall ligga ca tre fingrar bakom bogbladen annars kommer din häst aldrig bli rätt musklad.
 
Sv: Pessoa, Prestige? Vad? *bild*

Okej, då börjar jag greppe det där med böjd och rak :D
Jag har mailat Sophie - du vet vem det är säkerligen. Hon kanske kan komma ut till mig om jag fixar med sadlar själv.
Tänkte låna en Prestige bland annat, ngt mer tips du har på sadlar som skulle vara värda att testa vid detta tillfälle?

En fråga till: Hästar som är rakryggade är det för att de är välmusklade? Räknas resten med lite svank som överbyggda på något håll eller omusklade? :confused:
 
Sv: Pessoa, Prestige? Vad? *bild*

Hon visade mig just exempel på sadlar som låg illa och de som låg helt ok, hon påstod inte att samtliga låg bra :smirk:
 
Sv: Pessoa, Prestige? Vad? *bild*

Nu kommer en fråga till :D :o

Hur ser man att sadlen skulle passa en rakrygg eller lite mer svankig? :o
 
Sv: Pessoa, Prestige? Vad? *bild*

Alla sadlars ortspetsar ligger minst 3 fingrar från bogbladet! Ortspetsarna ligger INTE alltid vid sadelns framkant.
En bild på min häst utan sadel:

124_2492.jpg


112_1228.jpg


Som du ser är bogbladen placerade väldigt långt fram. Kollar du på var sadelgjordsstropparna är placerade ser du att den hamnar minst en hand bakom bakbenet. Min häst har hans sadelläge där, det är inte konstigare än så. Precis som många hästar har sitt sadelläge placerade ca 10-12 cm bakom bogbladet.
 
Senast ändrad:
Sv: Pessoa, Prestige? Vad? *bild*

En häst som har rak rygg är inte mer välmusklad för det. Utan jag tycker snarare det blir tvärtom - färdigvuxna hästar som är välmusklade är oftast lite svankigare och något överbyggda. (min häst har också blivit mer överbyggd när han står still, men sadelläget är fortfarande helt rakt vid arbete)
 
Sv: Pessoa, Prestige? Vad? *bild*

Håller med Kitten. Det finns hästar som är byggda så att dom har en rak rygg trots att dom är välmusklade, men då är det oftast hästar utan manke och med väldigt bred och platt rygg.

Min häst hade helt rak rygg som unghäst, och det var pga han inte hade någon överlinje. Eftersom han blev mer musklad så blev han också mer svängd.
 
Sv: Pessoa, Prestige? Vad? *bild*

ja tänk. o på min häst är det tvärtom. hon var svankig som unghäst o nu har hon rakare rygg, se själva:

PICT7115.jpg


PICT5822.jpg
 
Sv: Pessoa, Prestige? Vad? *bild*

Okej! :) Men hur ser man/vet man om sadeln är böjd eller rak? Alltså, om min häst är svankig ska denne ha böjd ? :confused:
 
Sv: Pessoa, Prestige? Vad? *bild*

Men som jag har förstått det ska prestige passa bra till hästar med raka ryggar och markerade mankar. Går själv i planer att köpa en Meredith, kanske är jag fel ute?
 
Sv: Pessoa, Prestige? Vad? *bild*

Ser ut som att hon var överbyggd som unghäst men nu har växt ikapp sig. Jättefin är hon! :)

Tashinajess: Prestige brukar ligga allra bäst på normala mot svängda ryggar. Men man kan inte säga säkert utan att ha provat, det är så mkt som spelar in..
 
Sv: Pessoa, Prestige? Vad? *bild*

Dom är inte utformade med tanke på hur en häst ser ut och fungerar. Plus att många har haft problem med sneda pessoar.

Min var inte sned, men den tryckte mitt på min hästs ryggrad, trots att sadeln i övrigt låg helt perfekt. :crazy: Bossorna är väldigt konstigt utformade.
 
Sv: Pessoa, Prestige? Vad? *bild*

Ja, om ens häst har en lite svankig rygg under arbete ska man ha en sadel som är lite böjd i bommen. Var böjningen är beror på tillverkaren och hur hästen ser ut.
Alla hästar med svankig rygg ser inte likadana ut och kan inte ha samma sadlar, precis som alla rakryggade hästar inte ser likadana ut och kan ha samma sadlar.
 
Sv: Pessoa, Prestige? Vad? *bild*

jag skulle gärna lägga in bilder på mina två unghästar här, men jag verkar vara för korkad för att förstå hur man ska gå tillväga, :crazy: då man måste skriva in en url adress, och jag har mina bilder liggande på datan. Mina har markerade mankar, såsom __peplis_ häst, med raka ryggar, men dom kommer att växa mer och i nuläget är dom lite överbyggda.
Hon som ska sälja min sadeln säger att jag redan ska ha en vid för att jag kommer att behöva det när hästarna musklat sig. Detta är kanske rätt. tidigare har jag haft en normal bom till mitt tidigare hbl och en sadelutprovare sa att den satt jätte bra???
Vad är det som gäller är lite osäker?? :confused:
Men är rätt säker på att en meredith sadel kommer att passa utmärkt har blivit erbjuden att köpa en normal 33 vidd lite billigare men sadel säljaren säger att jag ska ha vid 35 för att jag kommer att behöva det?
//Jessica
 
Sv: Pessoa, Prestige? Vad? *bild*

ladda upp bilderna på www.photobucket.com först. :)

om hon kommer bredda sig mkt så är det smartast att köpa en vid, och ha fårskinnspad i början. så slipper du värma om bommen så många ggr, det är ju inte gratis...
 

Liknande trådar

D
Utrustning Funderar på att köpa en till sadel, helst en lätt sadel i syntet. Vill ha den som omväxling till min bomlösa ST Dressage, som funkar...
Svar
19
· Visningar
1 441
Utrustning Är nu ute i sadeldjungel och söker igen. Men vill gärna ha lite olika ideér från er om vad för sadel som kan passa denna häst? Kan hända...
Svar
7
· Visningar
812
Senast: Bill
·
Utrustning Söker en hoppsadel då min förra var sned :mad: och jag fått ett tillgodokvitto på den dessvärre har butiken inga sadlar som jag är...
Svar
4
· Visningar
921
Senast: clint Eastwood
·
Övr. Hund :banana: http://pg.photos.yahoo.com/ph/metall1070/album?.dir=/77f1re2...
Svar
11
· Visningar
1 193
Senast: Rotterö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp