Pessoa vs pelham?

Snoozam

Trådstartare
Tänkte bara kolla om det är någon som kan förklara för mig exakt vad skillnaden är mellan ett pessoa och ett pelham? :) Är det att själva mundelen sitter fast i ringen på pelhamet, men inte på pessoat? Och varför har man inte kindkedja på ett pessoa? :) Har aldrig riktigt funderat på det förrän nu, och då lägger man märke till att ingen har det, medan det är en självklarhet på ett pelham.

Vore kul om någon ville diskutera lite med mig :D

Sv: Pessoa vs pelham?

För att pessoa är ett hissbett= det ska höjas i munnen på hästen när du tar i tygeln. Det är det som är meningen med ett pessoa och det är det som gör det till ett pissbett. Man vill inte ha hävstångsverkan, därför har man inte kedja.

Pessoa höjs på nästan samma sätt som ett gag, men pessoat är otrevligt just pga att det även vrids i munnen och skapar ett obehagligt tryck.

Pelham är ett hävstångsbett, och för att få hävstångsverkan måste man ha något som tar emot = kedjan.

Pelham ska du ha en rak mundel på för även på hävstång så vrids mundelen en aning (dock inte alls lika mycket som på ett hissbett/pessoa då kedjan fyller sin uppgift och håller emot.) men skall om det är korrekt anpassat bara kunna vridas 45 grader. Därför vill man helst inte ha en ledad mundel.

Pessoa ger tryck i mun och i nacke samtidigt, därför blir hästen förvirrad/smärta som ej går att undkomma och därför är det vanligt att en sådan häst knäpper av i nacken och går bakom hand. Den vill helt enkelt undkomma smärtan/otydligheten får bettet. Du tar i en tygel men säger flera saker i hästens mun, så den vet inte riktigt vad du vill.

Okej! Men vad skulle hända om man satte en kindkedja på ett pessoa då? :)
Gäller samma sak med oledad mundel på ett kimblewick/jaktkandar? Eftersom det väl också är ett hävstångsbett?

hehe, märker att det enda jag gör är att fråga saker xD men jag är lite nyfiken hihi :p hoppas det är okej att jag bombar dig med frågor? :D

Jag tror att problemet bör bli sämre. Observerar att jag tror. Jag har aldrig exprementerat med pessoa då det aldrig någonsin kommer innanför mina stallväggar och absolut aldrig i närheten av mina hästars munnar!!

Men om jag får spåna sås tror jag att det blir värre. Det finns inget fast läge för kedjan, du måste väl sätta den i stora ringen?? Om man gör det så det enda som händer är att bettet klämmer åt runt tunga och käke, men bettet kommer fortfarande att hissas eftersom bettdelen inte sitter fast i bettringen. Den löper ju fortfarande lös i stora ringen och kedjan kommer också bara vandra runt i ringen.
Så då får du ytterligare ett till moment som förvirrar hästen, nämligen att bettdelen klämmer ihop tungan med käken samtidigt som bettet hissas i munnen. Tror det blir katastrof..

Och ja jaktkandar blir samma som pelham bara det att du kan variera och välja var du vill sätta tygeln. Men det samma gäller med mundelen. :)

Okei, ja, det borde finnas en anledning till att man aldrig ser kindkedja på ett pessoa! :) hihi tack för svaren :D

Du kan ju sätta "kedjan" i den översta ringen där sidostycket sitter.

Men som Nominous säger, varför det fortfarande är ett skitbett trotts att man skulle sätta på kedja är för att själva mundelen ut till bettringen är lös. Skulle mundelen däremot vara fast ut till bettringen, som på ett pelham, jaktkandar så skulle det funka och då vara ett helt annat typ av bett.

Men nu är det ju som det är, tyvärr.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 801
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 713
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 381
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 090
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka