pessoabett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare boriz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 268
Sv: pessoabett?

Matti skrev:
Hej!
Var inne och kollade lite på pelhambett på Hxxks sida för att få lite uppfattning om vad som finns. Djunglen fortsätter, rakt, rakt gummiklätt, delat... hur vet man vilket man ska testa? Hon har hittills bara gått på två- och tredelade vanliga tränsbett i metall och av dem föredrar hon tredelat, har aldrig provat något rakt. Har aldrig haft bett med kindkedja heller, hur hårt ska en sådan sitta? Och så fanns det tillbehör också, suck. Tunnel och delta, i vilka fall använder man detta?
Djungel djungel hjälp!
det bästa är ju om du kan låna ett pelhambett av ngn och pröva.
min erfarenhet av gummiklätt är att det inte funkar bra på hästar som lätt får skav i munnen (som min pålle)
med ett rakt bett blir det lite svårare att ställa

delta sätter man i den nedre ringen och den övre, så kan man rida med en tygel. annars kan man även rida med två tyglar, men då måste man kunna ha koll på bägge

tunnel har man på kinnkedjan dels om hästen får skav, och dels för att göra kedjans verkan litet mildare

kinnkedjan ska vara spänd så att det blir en vinkel på 45 grader mellan hästens mun och bettets skänkel
såhär:
pelham.jpg

Senast ändrad:

Jo, att det är en djungel kan jag hålla med om! :smirk:

Nu är det så svårt att säga när man inte har sett hästen men jag kan ge min bild av det. När jag har gjort mitt armtest så tyckte jag skarpheten kändes såhär (från milt till skarpare)

Rakt tränsbett
två delat
tredelat
D-ringsbett (Min "favorit")
Kimbelwick (jacktstång)
Pelham
Pessoa

Skillnaden mellan pelham och pessoa (jag tycker många anser att pelham=pesson, alltså samma effekt) är att ett pelham har kortare skänkel (ju längre skänkel ju mer hävstångseffekt) och verkar både i munnen och under via kedjan. Ett pessoabett utan kedja ställer sig på tungan när du tar ett tygeltag vilket ger ett rejält tryck på tungan. Men prova dig fram, det är det bästa! Lycka till!

Ps. jag måste bara få jubla över att pessoabettets tid som lösningen på alla problem är över. Nu kanske vi slipper se fler stjärnkikarhästar som rids på nedersta ringen...Ds

Tack ALLA :bow: för informativa och utförliga svar!
Tyvärr känner jag ingen i min närhet som har pelham eller kimblewick som jag kan låna och prova så jag får väl helt enkelt se vad jag kan hitta i hästbutikerna häromkring i rätt storlek, köpa ett och testa och skulle det inte funka får jag väl försöka sälja begagnat och ge mig på nästa sort…
Ytterligare en kanske lite korkad fråga (men frågar man inte så förblir man ju korkad…). Spelar det någon roll vad jag kombinerar med för nosgrimma? Hur mycket effekt ger egentligen en pullargrimma?

har hört att oftast ligger det 3 delade bettet bäst i munnen, men huruvida det stämmer vet jag ej. Men jag rider mestadels med 3 delat min häst funkar bra med det.

Matti skrev:
Detta låter intressant, bra att man kan variera. Var inne och tittade på det på bild tycker dock att skårorna ser lite smala ut, funkar det att fästa tyglar med läderspänne där eller bör man i så fall ha tyglar med hake som knäppning i stället för att dra igenom lädret (hm hoppas att du förstår). Sen i alla fall på det stora hästvaruhuset som jag kollade på bilder nu fanns det ner till storlek 12,5. Min ponny har rätt liten mun och har 11,5 i sitt vanliga bett (utmätt av hästtandläkare) Går det få tag på 11,5 på andra ställen tror du eller vågar man gå upp en storlek i så fall?

Jag har fäst ett par vanliga tyglar där och det går hur bra som helst. Skårorna är inte så smala som de ser ut ;) Mitt jaktkandar är i 11,5 (köpt på Charlies i Jkpg) och jag tror att även Hööks har ner till 11,5 så det ska inte vara något problem.

Mundelen finns förresten med tungfrihet (vanligast) eller mullen mouth!

Till stångbett ska man generellt sett använda engelsk nosgrimma då nosgrimmor som går nedanför bettet ligger på samma ställe som kindkedjan. Jag har dock även sett hästar med stångbett som går med pullarnosgrimma men har ingen erfarenhet av det..

ehh? hur får man kinnkedjan att ligga på samma plats som en nosgrimma nedanför bettet?

jag har prövat med både engelsk (med och utan aachenrem) samt med pullargrimma och det går alldeles utmärkt!

pullargrimman har inte den bromsande effekt som det påstås....så jag skulle säja att det kvittar vilken nosgrimma man har, ta den som hästen trivs bäst med!

Även om de inte ligger på helt samma plats finns alltid risken att något kommer i kläm. Sen är det kanske olika från häst till häst också, jag tycker att det blir lite trångt om platsen men det behöver såklart inte bli det på en annan häst.

Å andra sidan har jag lärt mig att till stångbett ska man alltid rida med engelsk nosgrimma så det är det jag brukar göra.

Även i nosgrimmedjungeln är det bästa att prova sig fram.

En engelsk nosgrimma är bra om rider med kindkedja men sätter du den för lågt så är det risk att den trycker mot tänderna. En pullargrimma är bra för att ger friare luftvägare för hästen. Den trycker inte heller på tänderna på samma sätt som en engelsk kan göra. Min favoritgrimma är den gamla hederliga remontgrimman. De är ofta fula som stryk men hästarna trivs med den och den gör det väldigt svårt för hästen att gapa och komma undan bettet.

Peach skrev:
Även om de inte ligger på helt samma plats finns alltid risken att något kommer i kläm. Sen är det kanske olika från häst till häst också, jag tycker att det blir lite trångt om platsen men det behöver såklart inte bli det på en annan häst.

Å andra sidan har jag lärt mig att till stångbett ska man alltid rida med engelsk nosgrimma så det är det jag brukar göra.
då är det väl större risk att ngt skulle hamna i kläm om man har engelsk nosgrimma......

kommer med ännu en av mina mästerliga illustrationer för att förklara:
det gröna ska föreställa kedjan :D
bett2.jpg

Det har jag faktiskt inte men i teorin borde det vara genomförbart. Remontgrimman sitter under hästens mungipor och kindkedjan över eller mitt för. Så om man har ett väl anpassat bett så borde det gå tycker jag.

En annan sak: När Peach pratar om att man enbart skall använda engelsk nosgrimma så fick jag uppfattningen att hon menar en engelsk utan aachenrem..

Skulle åxå tro att hon menar en utan aachenrem.....jag har ridit både med och utan och det går lika bra vad man än väljer.

mitt mästerverk är tänkt att föreställa en pullargrimma :D men aachenremmen sitter ju på ung samma ställe som den nedre remmen....

Jag rider med kombinationen pelham / remont. Går hur bra som helst, upplever inte att nåt kläms (hur ska det kunna göra det?)

Sör häst ;) Sitter kindkedjan lika högt som på din bild så förstår jag om det inte blir någon konflikt mellan nosgrimma och kedja. På min häst ligger kedjan närmare kindkedjegropen och då kommer den nedre remmen (aachen eller pullar) i kläm eftersom den sitter precis nedanför..

Åska skrev:
En annan sak: När Peach pratar om att man enbart skall använda engelsk nosgrimma så fick jag uppfattningen att hon menar en engelsk utan aachenrem..

Ja det gjorde jag ;)

ok, ska erkänna att när jag tittade på mitt pelham igår så satt kedjan lite närmre remmen, men det var ingen klämrisk hur som helst....

fjordinghanna skrev:
har hört att oftast ligger det 3 delade bettet bäst i munnen, men huruvida det stämmer vet jag ej. Men jag rider mestadels med 3 delat min häst funkar bra med det.

Min upplevelse och erfarenhet säger också att tre-delat ligger smidigast i munnen, det är snällare, mjukare än två delat, rider min d-ponny på tre-delat och har gjort länge efter att ha provat ett antal olika bett tdigare:)

Tar upp en gammal tråd - efter att ha läst hela tråden!!!

Har nämligen en fråga till er som vet:

Om man använder ett pessoa och sätter tygeln på första ringen under bettet samt sätter en kedja / läderrem under hakan och fast i ringarna över bettet - vad får det då för inverkan på bettets funktion???

Har blivit tipsad om detta men fattar inte - trots utförliga förklaringar om Pessoabettet på denna tråd - hur remmen under käken spelar in...

Tacksam för förklaring av detta!!! :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Jag söker tips kring säkra och bra stigbyglar, max 2000 kr. Jag har funderat på flex, stigbyglar med gummiband men också typ Acavallo...
Svar
3
· Visningar
333
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
776
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
353
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka