Pessoasadel

Veronika

Trådstartare
Jag har läst så mycket negativt om pessoasadlar här på forumet; att bommen är vek o dålig, att den endast passar takformade hästar, att dom är hårda att rida i osv
Har idag provat en ny pessoa flatback Wide (ponny) vet inte vad den heter men jag kan kolla det o den låg verkligen som en smäck på min pålla och jag tyckte den var JÄTTESKÖN! Hon är grov, rund o ganska rak i ryggen.
Provade appalosa golden star (bom 35) o en appalosa ponny (bom 37) o jag hade en sadelutprovare ute o hon tyckte defenitivt att pessoan låg bäst o att jag fick en kanonsits + att jag fick bra kontakt med skänklarna (är ganska kort o har därför problem att hitta sadel som inte har får långa/tjocka kåpor) o jag tyckte då inte att den var hård att rida i..
Tänkte köpa denna sadel men blir osäker nu när jag läst så mycket negativt, är det ingen som har BRA erfarenheter av dessa sadlar..?? :confused:
Sen har jag oxå läst att pessoa inte är omstoppningsbar o jag frågade sadelutprovaren om det o den går inte att stoppa om men man kan köpa paneler att byta ut, det är väl ändå inte helt fel?? Same, same but different, omstoppning eller byte av paneler..?
Någon som vet om det var sämre kvalite´ innan o den har kanske blivit bättre? Där är ju livstids garanti på bommen så om den blir sned pga att den är vek så måste det väl gå på garantin?
Har nog fler frågor, ska bara väcka hjärnan först o kika på sadeln igen :p

Sv: Pessoasadel

hej! kanske inte svarar på allt, men det jag kan säga är att jag älskar Pessoasadlarna, de är typ dom enda sadlarna jag kan rida i.
Min Pessoa sadel är 6 el 7 år gammal mycket andvänd och fortfarande lika fin, bommen är jättebra och har inte behövts stoppas om.
Jag går på ett hästgymnasium där många har pessoasadlar och nästan alla är lika fina och hållbara. Och dom är mjuka att rida i tycker ja... och inga har än så länge inte behövts stoppas om, har aldrig hört någon säga något om en dålig bom.
Som sagt jag älskar dom sadlarna, kan inte rida i appaloosa å sådana.
mvh Sandra

Kan bara tillägga oxå att jag nu köpt denna pessoasadel o pratade med försäljaren om just detta med dålig bom och hon sa att bommarna var sämre innan men att dom är betydligt bättre nu o man har ju ändå livstids garanti på bommen så skulle den bli sned så får man ju reklamera den (o hon sa inte detta bara för att jag skulle köpa den sadeln för jag kunde köpa en appalosa istället som låg lika bra för i princip samma peng men jag gillade pessoan bättre). O dessutom är kanalen mellan bossorna väl tilltagen så ingen risk för klämskador där inte. Jag kan dock inte uttala mig om hur det ser ut på andra pessoasadlar.

Hejsan! Jag har oxå läst massa negativa saker men jag triva jättebra men min pessoa!!!!! :love:
Den är nätt och passar mig perfekt.
:banana:

Jag tycker jättemycket om min gamla Pessoa-sadel! Den är väldigt mjuk att rida i. I somras var vi på långritt, 6-7 timmar/dag i sadeln i fyra dagar och varken jag eller hästen fick ont nånstans av sadeln.

Jag har också funderat på¨en Pessoa... Väldigt fina sadlar ju... Har mest hört dåligt från nåra personer och sen har det spridit sig. Men dom jag har pratat med som har butiker och är väldigt kunniga när det gäller hästar och sadlar, så har dom sagt att det förekommer inte mer fel än vid ngt annat märke. Att bommen blir sned etc kan bero på fel uppsittningsteknik (att man hänger sig i8 sadeln), att man är sne och trampar alldeles för mkt i stigbygeln, hästen är sned (en gammal sadel där bommen är hyfsat svag och enj tung ryttare så kan detta hända), panelerna kan bli sneda genom fel uppsittningsteknik, eller så är det bara ngt enstaka exemplar där ngt har gått fel.

Men i överlag är väl Pessoa bra sadlar. Fint läder och bra sadeltill ett bra pris.

Jag hade en pessoa som jag var otroligt nöjd med.- Jag mer eller mindre grät när jag var tvungen att sälja den för att jag inte kunde ha den. Skulle inte tveka en sekunde att köpa en pessoa igen!

Jag har också en pessoa-sadel som jag är jättenöjd med! Jättemjuk och skön. :bump:

Jag har en Pessoa Leagacy XP och är hur nöjd som helst men det finns ett problem :( Den passar inte min häst och jag måste sälja den! Älsakr den sadeln, kanske jag skulle skaffa samma fast i L i bommen, har M nu.

Kram Favina :bump:

Har æven jag en pessoa sadel, den bæsta sadeln jag har haft och ligger bra på många hæstar och underbar att rida i,

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 494
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 778
Senast: oki
·
Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en... 2
Svar
25
· Visningar
4 706
Senast: insearchof
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 425
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Guldfasanerna