Pessoasadlarna..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jojjo_blondin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 941
J

jojjo_blondin

Vad tycker ni om dom?
Har hört mkt historier, om sneda bossor och bommar, är det verkligen så?
Vad ligger nypriset på ungefär?
Någon som är nöjd med sin pessoasadel?

Vet att Centaur hade otur med sin, är det pga. av sadeln eller bara för att den inte passade hästen?

Mvh Janna :cool:

Hon som sålde mig sadeln sa att det var jättemånga som hade den och var nöjda. Själv gillade jag den, den var mjuk och skön, kanske lite bred i sätet, helt i kalvläder! Och den var inte sned eller ojämn vad jag kunne se.

Men, den klämde min hästs ryggrad på ett punkt mitt under sadeln. Svårt att förklara, men bossorna gick liksom för lång upp över ryggraden. Så man kan ju säga att det var pga den inte passade (även om den såg ut att göra det!!) att min häst fick ont i ryggen.

På andra sidan, så sa min sadelmakare som kollade på sadeln, att det var svårt att få en pessoa att passa, just därför att bossorna är konstigt utformade, och att dom passar bäst på hästar som är jämnt runda eller väldigt takiga över ryggen, och dom allra flesta hästar är ju nånting mittemellan. Och att bomvidden inte heller räckte till för dom runda hästarna.

Vet flera norska elit-ryttare som rider i den sadeln jag hade och är mkt nöjda, MEN dom rider ju alltid med nån form av pad!

Det "läskiga" tycker jag, var att sadeln verkade ligga helt perfekt, och det var nästan en slump att jag kom på att titta in under framvalvet och upptäckte hur det såg ut där. :crazy: Kvaliten har jag inget ont att säga om, hade ju bara sadeln någon mnd.

Okej, låter lite skumt. Men att dom var raka är ju bra.
Någon pad ska jag ju inte ha, tycker att om jag ska ha en sadel så ska den ligga riktigt utan pad.

Ja. Exakt så! :) Min häst har redan ganska hög rygg, så jag skulle bara drömma om att putta upp sadeln med massa andra grejjer. Nej usch, vi håller oss till bara sadel.

Förresten fick vi titta på den Kieffersadeln du trodde att du hade sett. Det stämde, bakvalvet var lite onödigt kantat. Men annars var den fin, stöden var precis så som jag ville ha dom, men sitsen för hård :crazy: .

Hej! Jag köpte en Pessoasadel förra året, modell Don Neco, tror jag.... Jag älskar den! Tycker att den är mjuk o skön o sitta i, bra stöd mm mm tror att jag gav 16.000 :o för den, men det har vart vär varenda krona hittils!

Okej. Så mkt har jag ju inte, tänkte ringa min sadelmakare och kolla. DOck så tycker hon att dom sadlarna hon säljer är några av dom få som är bra :devil: och 24 000 har jag inte.. :smirk:

Hehe :smirk: .

Skippar nog dom sadlarna då, om dom har så knepigt sadelläge.

Var det en ny sadel du hade dessa problem med? Jag har en som är ett år gammal och som jag är supernöjd med. Jag vet att dom har gjort om sadeln en hel del efter klagomål. Det kanske är en äldre variant du har? Min ligger fint på hästen och är mjuk och skön att rida i. Gillar den mycket bättre än tex Prestige.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 635
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
196
· Visningar
26 933
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 090
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka