Hon som sålde mig sadeln sa att det var jättemånga som hade den och var nöjda. Själv gillade jag den, den var mjuk och skön, kanske lite bred i sätet, helt i kalvläder! Och den var inte sned eller ojämn vad jag kunne se.
Men, den klämde min hästs ryggrad på ett punkt mitt under sadeln. Svårt att förklara, men bossorna gick liksom för lång upp över ryggraden. Så man kan ju säga att det var pga den inte passade (även om den såg ut att göra det!!) att min häst fick ont i ryggen.
På andra sidan, så sa min sadelmakare som kollade på sadeln, att det var svårt att få en pessoa att passa, just därför att bossorna är konstigt utformade, och att dom passar bäst på hästar som är jämnt runda eller väldigt takiga över ryggen, och dom allra flesta hästar är ju nånting mittemellan. Och att bomvidden inte heller räckte till för dom runda hästarna.
Vet flera norska elit-ryttare som rider i den sadeln jag hade och är mkt nöjda, MEN dom rider ju alltid med nån form av pad!
Det "läskiga" tycker jag, var att sadeln verkade ligga helt perfekt, och det var nästan en slump att jag kom på att titta in under framvalvet och upptäckte hur det såg ut där.

Kvaliten har jag inget ont att säga om, hade ju bara sadeln någon mnd.