Pessoasele

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lilla_Millan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 208
L

Lilla_Millan

Vad tycker ni om det?
Hur fungerar det egentligen?
Jag har bara stött på den när folk har longerat, används det vid något annat tillfälle.

Sv: Pessoasele

Jag har också bara stött på den vid longering. Tyckte den verkade helt ok. Kan tyvärr inte så mycket så jag vill ej säga varken bu eller bä då jag aldrig har longerat själv.

Lilla_Millan skrev:
Vad tycker ni om det?
Hur fungerar det egentligen?
Jag har bara stött på den när folk har longerat, används det vid något annat tillfälle.

Jag använder det en del på min häst.
Tycker det fungerar jättebra, får ju med bakbenen bättre också tack vare att selen går runt.
Du kan reglera en hel del och ex. spänna in mer på insidan om du vill att hästen ska gå ställd etc.

Dock så har jag modifierat min sele lite och gjort en knut där det
i vanliga fall sitter en trissa som repet löper igenom. Anledningen till detta är att det annars är lätt att hästen får ett litet ryck i munnen vid varje steg den tar. Det är också detta som de som inte tycker om selen påpekar och därför löste jag det på detta vis.

Finns förresten en hel del gamla trådar om detta.

Någon annan användning än longering vet jag inte.

Har haft den en hel del på min blivande 5åring och hon har fått kanonfina muskler med hjälp av den! (har inte enbart longerat men det är jätte bra att variera ridning och longering med selen!)
Rekommenderar den starkt!:love:

Jag tycker att den funkar mkt bra, den hjälper hästen att sänka formen, komma upp med ryggen och få med sig bakdelen. Mkt bättre än vanlig inspänning som bara drar ner huvudet på hästen. Jag tror nog att man bara kan använda den vid longering eller promenad också kanske....:p

Jag har bara bra erfarenheter av pessoaselen.
Andra har beskrivit det redan men jag säger det igen.
Jag har varit med om att man använt den både vid longering och lättare ridning.
Jag gillar den framförallt för att den påverkar hästens bakben, hästens uppmanas att sätta bakbenen mer inunder sig och kommer upp och arbetar mer över ryggen. Och när den tar emot/verkar så är det på grund av hästens egna rörelser (till skillnad från ex. gramanen) När hästen sedan slappnar av lättar trycket.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 210
Senast: Capybara
·
Utrustning Jag letar efter en vettig uppstigningspall. Förr körde jag alltid Ikeas pall, men den har efterhand blivit klenare och ranglig i sin... 2
Svar
26
· Visningar
1 424
Senast: Efwa
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
881
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner