Hjälp mig i kampen mot bichon

Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Jag måste erkänna att jag länge drömt om en riesenschnauzer då jag tycker att dom är så otroligt läckra! Men de verkar ju vara en ganska utpräglad brukshund och kräver antagligen mycket mer än det jag kan erbjuda. (plus större än det jag tänkt mig).
Hur mycket skiljer det sig mellan en (mellan)schnauzer och en riesen när det gäller aktiveringsnivån?

Jag har alltid tänkt på schnauzer som en ganska skrap hund och kanske (felaktigt?) tänkt på att de är väldigt lika pinschern i sättet?
Jag har ju haft dvärgpinscher och hur mycket jag än älskar rasen, de är såå roliga, tuffa, arbetsvilliga osv så är det alldeles för mycket temperament i dom.
Nu var iofs min DP av det extremare och mer energiska slaget, men jag orkar inte med en till hund som skiftar från glad - rädd - arg - glad inom loppet av sekunder. :angel:

Men du får gärna upplysa mig om jag har helt fel för som sagt, jag har haft ögonen åt risen tidigare men inte läst in mig mer på rasen så har jag helt fel får du väldigt gärna upplysa mig. :laugh:
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Men terrängcykling, kan det fungera eller får man finna sig i att lämna hunden hemma då?
Nu vet jag inte hur bra din pojkvän är, men min Jack Russell hänger inte med sambon i mer än någon km innan hon ger upp. Det går alldeles för fort och för att hon inte ska hetsa ihjäl sig slipper hon vara med!
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Fast tibbe eller griffon tror jag knappast orkar hänga med på cykelturer eller vandra i skogen några längre sträckor, sen är väl tibben inte någon speciellt tyst ras? Friskare ä bullen? Knappast. Alla tibbar jag träffat har varit oerhört jobbiga, skälliga och hemska hundar. kanske har jag haft otur. Griffarna har haft läskt rinniga ögon.

en griffon orkar med klart mycket mer än man tror när man ser den lilla storleken. sen att det inte bara är att ta hunden och börja springa några mil, det gäller ju alla raser. tror inte en vältränad griffon har några större bekymmer att hänga med så länge tempot inte är alltför stort, vilket det ju kan bli vid en cykeltur. en avvägningsfråga mao :)
ang rinnande ögon så är det ffa ett bekymmer hos griffonerna, iom att skägget ibland hamnar i ögonen, är ett mycket mindre problem hos brabarna, även om det förekommer hos dem också.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Om du är inne på spetsar så kolla även Isländsk fårhund, tycker de uppfyller dina krav ganska bra! Och det är en vallhund och inte en jaktspets.
Minni Ausie kan kanske också var något (Ok inte godkänd än men väldigt trevliga)
Annars finns ju mängder med terrier raser som kanske hade passat?
Kolla på SKK`S köpa hund, där finns alla raser med kort beskrivning + länkar till rasklubben för just den rasen
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

testa att googla på bedlingtonterrier vardagsfrisyr/klippning, bedlington terrier working coat eller då får man åtminstone upp några bilder på mindre extrema klippningar, jag tycker inte de ser fullt så knasiga ut då. Mer som en vinthund med fluff och mindre som ett formklippt lamm... Såna arbetsfrisyrer kan man alldeles säkert klippa hemma.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Alltså.. Nu råkade jag nämna för min syster som är veterinär att jag funderar på staffe och ska hälsa på en uppfödare i veckan och hon verkligen totalsågar mitt rasval och säger att hon inte alls tycker om det. :(

Det är så svårt! Alla raser har nånting som talar emot. Varför kan inte bara den perfekta rasen torna upp sig på himlen och så kör man på det? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Men vad gav hon för anledning till att totalsåga Staffe?

Bullen förstår jag om hon tvekar inför.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Vad hon tycker är väl ganska ointressant, så länge du vet vad du vill o gör.
Staffar har en del problem, men köper man en staffe efter HD fria o MH testade föräldrar som oxå är dte väl ganska grönt?
Annorlunda uttryckt, en valp som får valphänvisning:
http://www.ssbtk.se/empty_8.html o som uppfyller detta:
"Övriga meriter, som Mentalbeskrivning (MH), HD/AD röntgen, L2Hga/Hc info, ögonlysning, lydnad, bruks mm uppmuntras."

Förstår jag inte varför den skulle ratas.
med dom kraven är utbudet iofs begränsat.

mvh
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Nu kanske jag bara mött extrema staffar men av de jag mött har jag svårt att förstå hur de ska orka hänga med på löpning/cykling (främst cyklingen) i några högra hastigheter några längre perioder då iaf de jag träffat varit överaskande små och väldigt satta.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Dom Staffar ( inkl ) min egen som är avlade efter lite mer prestation än utställning brukar i regel vara mer högbenta. Min tik har inte några som helst problem att hänga med löpning och cykling.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Det är den uppfödaren på sidan du länkade till som jag ska till. Både att titta på valparna men även en 1-årig tik som ska omplaceras.
Det är såklart trist om syrran motsätter sig men jag ska självklart titta på hundarna i alla fall. Sen om det blir valp/hund redan nu eller om vi väljer att vänta till senare får vi väl se. Bättre läge än att skaffa hund nu är svårt att hitta men man vill för den sakens skull inte förhasta sig. :)
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Balstaffs?
En vän till mig skall para sin tik därifrån, PMa mig om du vill ha info.
Min vän är kräsen, när hon berättade för uppfödaren (inte ballstaffs)att hunden meriterats i både spår o sök så blev hon utskälld (speciellt inte elit), staffar skall tydligen bara vara sällskapshundar o absolut inte HD/ED röntgas.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Jag vill föreslå Softisen,en lite mjukare terrier med lite fluff som kan klippas ner och som inte fälller:)
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Det är verkligen uppdelat i två läger ( Staff ) och det är så jävla löjligt.

Du ska se diskussionsforumen =/.

Nej den du länkade till är Matheriz kennel ( dvs den valphänvisade kullen ).
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Jag tycker att portugisisk vattenhund låter som en utmärkt ras för er! Det är en aktiv, sportig familjehund som älskar att hänga med på allt. Intelligent och lättlärd, älskar att jobba. Man behöver inte ha dem lejonklippta, det är smidigt att bara raka pälsen till önskad längd. De kräver dock en genomborstning en gång i veckan då de inte fäller. Min sambo är allergisk men känner inte av portugiser. Lugna inne, kan dock ha lite vakt i sig, men mest bara varna om det ringer på dörren. Våran hänger med på milslånga joggingrundan, bredvid cykeln, i skogen, till stallet. Går tävlingslydnad nu och det går utmärkt (likaså agility, spår etc.) Och de är fantastiska med barn! Vi får så otroligt mkt komplimanger för vår killes temperament, han är väldigt lätt att ha att göra med. Och lagom storlek (ca 55 cm). Ja jag är otroligt nöjd med vårt rasval!:D
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Jag vill föreslå Softisen,en lite mjukare terrier med lite fluff som kan klippas ner och som inte fälller:)

Fast när det gäller soft coated wheaten terrier (för det är den du menar väl?) så skall man vara extra noggrann med uppfödare. En del är inte så bra mentalt.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Vilket roligt förslag! Har läst på mer om rasen nu och ska faktiskt ringa och prata med en uppfödare. Har träffat en portugis i stallet för några år sedan och han var såå trevlig. Sen får vi se vad pojkvännen säger. ;)
Men den tål verkligen att kollas upp. Verkar trevliga och ser ju jättehäftiga ut! :laugh:
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Vilket roligt förslag! Har läst på mer om rasen nu och ska faktiskt ringa och prata med en uppfödare. Har träffat en portugis i stallet för några år sedan och han var såå trevlig. Sen får vi se vad pojkvännen säger. ;)
Men den tål verkligen att kollas upp. Verkar trevliga och ser ju jättehäftiga ut! :laugh:

Jag har en kollega som har en sådan. Hon är jättenöjd med sin hund, men tyvärr har hon dåliga höfter - så se till att föräldrarna är höftledsröntgade!

När vi pratat om våra hundar så visar det sig att de är lite lika, min schnauzer och hennes portugiska vattenhund. Lojala, mattekära, pigga och skojiga och väldigt lättlärda. Viss egensinnighet har de båda också. Hennes hund är lite reserverad för främlingar, men på ett vettig sätt. Hon gillar mest familjen och behöver lära känna människor för att bjuda in dem.
 
Sv: Hjälp mig i kampen mot bichon

Jag tycker att portugisisk vattenhund låter som en utmärkt ras för er! Det är en aktiv, sportig familjehund som älskar att hänga med på allt. Intelligent och lättlärd, älskar att jobba. Man behöver inte ha dem lejonklippta, det är smidigt att bara raka pälsen till önskad längd. De kräver dock en genomborstning en gång i veckan då de inte fäller. Min sambo är allergisk men känner inte av portugiser. Lugna inne, kan dock ha lite vakt i sig, men mest bara varna om det ringer på dörren. Våran hänger med på milslånga joggingrundan, bredvid cykeln, i skogen, till stallet. Går tävlingslydnad nu och det går utmärkt (likaså agility, spår etc.) Och de är fantastiska med barn! Vi får så otroligt mkt komplimanger för vår killes temperament, han är väldigt lätt att ha att göra med. Och lagom storlek (ca 55 cm). Ja jag är otroligt nöjd med vårt rasval!:D

Det du beskriver kunde varit min kollegas hund. Hon är dock 50 cm i mankhöjd. I den familjen har hon tränats i agility och testat på blodspår och så har hon joggat med min kollega ca 5 km per dag.

Tyvärr är höfterna ett bekymmer och de tycker nu att hon redan vid fem års ålder verkar påverkad. Vissa dagar har hon lite svårt att hänga med även i ett lugnare tempo. När höftbeskedet kom fick de fick sluta med agilityn tvärt, vilket ena barnet och hunden sörjde mycket.

De röntgade henne eftersom hon ibland "släpade" med bakbenen och det visade sig att hon hade E och D-höfter. :(
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
27
· Visningar
1 004
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 162
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 508
Senast: Krumben
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 594
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp