Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Den passar korta breda ryggar, men man kan få ta ur pommeln och göra egen. Pfiffen har ingen mankfrihet alls så det får inte finnan nån manke för är hästen i kombination bred så kommer framvalvets kant att trycka.
Alt. är då att sprätta upp framvalvet så manken får plats.
Humdidum. Hur ska jag göra då? Knight. Hööks och Pfiff är de enda billiga bomlösa jag kan komma på? Vill ju inte lägga en hel hög på pengar på en sadel som snart inte passar. Det är såklart ett plus om den bomlösa fungerar sen när han är musklad (vilket är mer troligt än med en bomsadel) men kommer ändå köpa en bomsadel senare. Har dessutom ridit i en Knights en gång och tyckte den var helskön, första gången i bomös och inga problem med balans etc i den.
Här är en taskig bild:
Sa du inte bred rygg......Den där ser ju smal ut om ryggen. Om den är så pass smal (mot vad jag är van vid) så kommer du kunna ha pommeln och då får man lite mer mankfrihet.
Av de märken du räknar upp så skulle jag köpa pfiff utan tvekan.
Dessa soffkuddbomlösa har bättre passform oavsett om hästen går upp eller ner i vikt och muskler än de som bossar.
Jo, han kanske inte är jättebred just nu men kommer iaf att bli. Dock tror många att araber som är så nätta också är smala över ryggen, men de är ofta breda, iaf de som jag har ridit. Men visst, de är ju inte som kallblod (har en nsv bruks också, där snackar vi breeed).
Min welsh/connemara är bredare om ryggen än en del Friesrar och nordisar är.
Fån han muskler så kommer manken att bakas in å då blir det ju inga problem. Har du sen en bra skuren pad under så kommer det nog fungera bra.
Vad skönt med lite råd! Har kikat på Pfiff ett tag nu och ju snarare jag kan börja rida honom desto bättre Visst är han omusklad men massor av skritt, och en bomlös, och massa bra mat, så hoppas jag på en trevlig häst till sommaren
Återkommer med ny, mer ångestfylld, sadeltråd när det blir dags för en bomsadel a la dressyrmodell
Kläder & Bli fin Jag har vant mig vid den här. Var superstörigt i början och jag gick och petade på den hela tiden så den skulle ligga rakt men nu tänker...