Pfiff bomlös till arab?

Chili

Trådstartare
Kort och enkel fråga - passar en Pfiff bomlös på korta, breda ryggar? Vad jag har läst så är den "kort och kompakt" .

Är mest tänkt som en uppmusklingssadel för en tidsbegränsad period.

Sv: Pfiff bomlös till arab?

Ingen? Förstår att bomlös-frågan är uttjatad... Men hittar inget vettigt via sökfunktionen heller. Bara hur den är i kvalitén.

Den passar korta breda ryggar, men man kan få ta ur pommeln och göra egen. Pfiffen har ingen mankfrihet alls så det får inte finnan nån manke för är hästen i kombination bred så kommer framvalvets kant att trycka.
Alt. är då att sprätta upp framvalvet så manken får plats.

tänkte beställa en pfiff, min häst har inte så värst hög manke men finns risken att den inte passar då? är den på h**ks bättre tros? nån som vet?

Hmmm. Lite manke har han ju, men bara lite, i övrigt rak och bred rygg. Har ingen bra bild nu dock.

Har också funderat på Knights, men är det "samma skit"?

Jag tycker att pfiff är mycket mer prisvärd än Knights och mycket skönare och passar bättre korta ryggar.

Jag tycker inte min har nån manke men det blev för tight för honom. Funderar dock på en igen nu när jag vet att man kan klippa dem.

Här finns bilder på hur min såg ut.

http://www.pixbox.se/alb_show_id176053_page1.html
Vill du se ryggen så får du leta runt lite.

Humdidum. Hur ska jag göra då? Knight. Hööks och Pfiff är de enda billiga bomlösa jag kan komma på? Vill ju inte lägga en hel hög på pengar på en sadel som snart inte passar. Det är såklart ett plus om den bomlösa fungerar sen när han är musklad (vilket är mer troligt än med en bomsadel) men kommer ändå köpa en bomsadel senare. Har dessutom ridit i en Knights en gång och tyckte den var helskön, första gången i bomös och inga problem med balans etc i den.
Här är en taskig bild:
0802024litenhage2.jpg

Sa du inte bred rygg......Den där ser ju smal ut om ryggen. Om den är så pass smal (mot vad jag är van vid) så kommer du kunna ha pommeln och då får man lite mer mankfrihet.

Av de märken du räknar upp så skulle jag köpa pfiff utan tvekan.
Dessa soffkuddbomlösa har bättre passform oavsett om hästen går upp eller ner i vikt och muskler än de som bossar.

Jo, han kanske inte är jättebred just nu men kommer iaf att bli. Dock tror många att araber som är så nätta också är smala över ryggen, men de är ofta breda, iaf de som jag har ridit. Men visst, de är ju inte som kallblod (har en nsv bruks också, där snackar vi breeed). :D

Får väl hoppas på det bästa med en Pfiff då :)

Vet precis va du menar..

Min welsh/connemara är bredare om ryggen än en del Friesrar och nordisar är.
Fån han muskler så kommer manken att bakas in å då blir det ju inga problem. Har du sen en bra skuren pad under så kommer det nog fungera bra.

Vad skönt med lite råd! Har kikat på Pfiff ett tag nu och ju snarare jag kan börja rida honom desto bättre :D Visst är han omusklad men massor av skritt, och en bomlös, och massa bra mat, så hoppas jag på en trevlig häst till sommaren :)

Återkommer med ny, mer ångestfylld, sadeltråd när det blir dags för en bomsadel a la dressyrmodell :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
270
Senast: Fiorano
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 283
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka