Physulliumfrö/loppfrö

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Trollungen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 380
T

Trollungen

Ger du det till din häst? Iså fall hur mycket? Köper du i vanliga mataffären eller "foderbutik"?

Har hört att det är bra tarmrensare när man misstänker att hästen får i sig sand och jord, och min häst har ständigt lera på mulen den här tiden på året för att det är så mumsigt att dricka vattenpölar och hitta en liten gräsmolekyl i geggan :p
(och han har fri tillgång på hö, och vatten i badkar så inga påhopp tack)

Sv: Physulliumfrö/loppfrö

Jag ger min häst loppefrön. Han får drygt 4 dl som jag blandar i betforen/havren precis innan matdags.

Rekommendation från djursjukhuset är att ge 1 dl frön/100 kg häst åt gången varje dag i en vecka/månad för bästa resultat.

Min häst tycker inte det är gott men så länge jag blandar i lite foderjäst så blir det nästan ätbart.

Billigast är att handla i foderbutiken. I vår finns dels säck om 25 kg och mindre påse om 3 kg, tror jag det är.

Jag ger min häst linfrökaka i samma syfte. Prövat loppfrön innan oxå. Men tyckerdet är smidigare m kakan. Jag blöter det m lucern. Går m betfor oxå såklart.
/ C

Ger min åring 2 dl per dag. Såg i senaste B***es-katalogen att man kan köpa därifrån, 5 kg hink. Den var en hundring billigare än i lokala foderbutiken.

Vi ger hästarna i stallet loppfrön i omgångar. Då köper vi från matbutiken för 50-55kr/kilo :)

Ger min loppfrö i kurer på höst och vår när han har pillat i lera för att förhindra sandkolik. Ger måtten som står på hinken.

Jag ger mina en period varje vinter, och deras magar blir finfina.

Första året jag gav fick jag tag på krossade frön, och det upplevde jag som effektivare och framförallt smakligare för hästarna!
Tyvärr var det bara förbannat dyrt.
Så jag har nu försökt krossa/mala dom själv på oliga vis, men det är lönlöst.

Vet någon hur man kan krossa dom där små hårda jäklarna på ett effektivt sätt?

Jag ger alla tre psylliumfrö. Har köpt i matbutik hittill, har bara kollat i en foderbutik där de hade en 4 eller 5 kg hink men jag räknade ut att det blev dyrare. Vuxna Dponnyn får 1 dl/dag och fölen får ca 3/4 dl per dag...

Jag har gett 1 dl uppdelat på två tillfällen per dag till mitt hbl. Magen blev mkt bättre av det.
Köpte på granngården/lantmännen/odal eller vad det nu heter...320kr för en låda med 3kg (tror jag) dyrt men som sagt effektivt.

Vi ger hästarna i stallet loppfrön i omgångar. Då köper vi från matbutiken för 50-55kr/kilo :)

Vilket är en spottstyver i jämförelse med vad vet lurade på mina föräldrar igår. En hink loppfrön för 470kr. Hinken innehåller 2 kg. Det ger ett kilopris på 235kr.

Sedan tror jag det handlar om mördande reklam. För 10 år sedan var det linfrön man skulle ha mot kolik/lös/hård mage. Nu skall man ha loppfrön mot samma typ av magar. Jag köper linfröpellets för 8-10 kr kg på foderbutiken (eller vad nu priset är. Billigare än hos ICA i alla fall.). MYCKET billigare än loppfrön som veterinärer numera rekommenderar och säljer. Fint tillskott i kassan för dom.

Jag har testat båda och jag tycker jag får bäst effekt av linfrön/linfröpellets oavsett vad hästen har för typ av mage.

Det var hutlöst dyrt!

Jag köpte loppefrön i går och betalade 299,- för 5 kg => 60 kr/kg

hutlöst var ordet. Den de blev pålurade är cheval tarmrens.

Fick nu exakta siffror på linfröpellets.10.80 kilot. Ganska kraftig skillnad på pris.

Tack för alla svar!

Jag köpte (svindyra) loppfrön igår men tror ni hästkräket äter dem :devil: Det stod på förpackningen att man skulle blötlägga i kallt vatten ca 15 min innan utfodring men jag var lite wild and crazy :banana: ;) och blandade fröna i serveringsklar betfor. Blev dock genomskådad efter första tuggan och fick arga blicken av min (annars) allätare :eek: Boxgrannen (som annars är en kräsen dam) åt med god aptit så det verkar ju inte va nåt fel på fröna...

Hur får ni i era hästar loppfrön? (ett tips var foderjäst men jag ger inte det)
Blötlägger ni fröna? Jag hade tänkt mig att bara strö dem lite smidigt över kraftfodret, mumsmums - klart, men ack så fel jag tog ;)

Ni som ger i kurer, hur? Varannan dag? 1 gång i veckan? En vecka per månad.....??

jag ger mina torra i müslit, lättaste sättet att få i dem de.

Jag ger en kur på 1 vecka, 2 dl om dagen. En gång i månaden.

För 10 år sedan var det linfrön man skulle ha mot kolik/lös/hård mage. Nu skall man ha loppfrön mot samma typ av magar.

Linfrön och loppfrön har inte samma funktion. Linfrön är jättebra för tarmens funktion (smörjer och håller igång) men loppfröna har ju den egenskapen att de drar till sig sand som hästen kan ha fått i sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 143
Senast: lundsbo
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 161
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 917
Senast: svea
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 838
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?