Piffa till morötter (tillagning)

Försöker bli bättre på matlagning och skulle behöva tips på hur jag kan tillaga morötter utöver kokta i vatten eller bara köra i ugn på en plåt. Marinad? Pensla med något? Krydda? Blanda med något? (Jag är väldigt kräsen när det gäller vad jag kan äta men just morötter är något jag vet att jag gillar, behöver bara få lite variation.)
Koka morötterna först och sedan stek dem lite snabbt i smör med kryddor.

En god sallad är grovrivna morötter, apelsinfiléer (bara innanmätet ur klyftorna), koriander, lite olivolja, salt och peppar

Annars hade Oaxen spännande rätter - de serverade en vego-lunch som var lättpicklade morötter (typ 1-2-3 lag) med persilja, ugnsrostade morötter och en morotspuré, de hade också puffat råris som krisp och världens godaste vita bröd att moppa upp morötterna med. Sedan jag åt det, gör jag ofta typ potatismos men med morötter och utan mjölk. Jag har i rejält med vitlökspulver och på senare tid vitost eller feta (beroende på vad jag tänker äta morotspuren med)

Grovt rivna morötter och lika mycket grovt rivna palsternackor ihopstekta i smör/snabbwokade med salt och timjan funkar både varma och kalla!
Bodde på ett hotell som hade det på salladbuffén och knyckte genast konceptet. :d

Liknande trådar

R
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 108
Senast: Roheryn
·
Mat I mitt yrke blir jag ofta bjuden på framförallt fikabröd, men även mat av olika slag. Jag hälsar ofta på hemma hos människor och i stort... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 180
Senast: MiaMia
·
Mat Jag har så svårt för att hitta vettiga mellanmål som jag gillar i längden. Dessutom kunde väl inte någon variation på frukost skada... 2 3
Svar
41
· Visningar
2 416
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag äter vanligtvis bara ett (knäcke)bröd med valfritt pålägg och ett glas vatten. Världens tråkigaste frukost, och inte speciellt... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 658
Senast: Sanna25
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka