pigg häst. tips!

zalleg

Trådstartare
Jag kan ju inte vara ensam om att ha en häst med oändlig mängd energi , speciellt nu på vintern när hagarna inte är springvänliga.

Rider jag i ridhuset så måste jag fatta den första, andra och tredje galoppen strax innan kortsidan, och bryta av i hörnet innan långsidan. Annars är hon snabb att antingen a) köra upp huvudet och dra järnet eller b) dra ner huvudet och dra långsidan i en serie backsprång ;)
Jag försöker således att avdramatisera galoppen, det är fortfarande skönt för henne att få röra på benen, men galopp med mig på ryggen ska helt enkelt inte betyda att bralla av sig.

För att lugna traven blir det mycket öppna, sluta och skänkelvikningar.

Gör mycket övergångar, men så fort jag ber henne trava så tjuter hon till och studsar iväg i trav :p

Eftersom någon säkert kommer ställa frågan om foder, så får hon hösilage med bra värden, uträknad foderstat, krafft mineral vit pga underskott av selen, och lite lusern bitar för att få i sig mineralerna. Foderstaten är komplett, dock ett överskott av protein, det får hon redan via hösilaget.
Någon annan som har tips?
 
Sv: pigg häst. tips!

Aktivera huvudet på hästen, det är lättare än att försöka rasta av den. Övergångar, cavalletti (gärna i hörnor och på böjt spår), småhinder i markarbetet.

Själv försöker jag lägga in så mycket samlande arbete som möjligt, när energin kommer gratis s a s, men när hästen är pigg får man verkligen kvitto på hur lydig den egentligen är. En häst som inte är lydig och uppfostrad kommer att försöka smita undan jobbigt arbete för att istället springa av sig i egen takt.

Tömkörning med mycket vändningar, övergångar och liknande tycker jag fungerar bra för att sysselsätta hästen mentalt. Risken är alltid att rida upp hästen i kondition, när man egentligen vill rasta av den och kanske t o m hålla den i låg kondition (för att det kan vara problem att hålla igång tillräckligt under vintersäsongen).
 
Sv: pigg häst. tips!

Hej!
Går det att longera av henne innan? Är det ok att tillåta henne att busa av sig då?
(Förut hade jag följande upplägg: tio min skrittpromenad vid hand till ridbanan. Därefter longering, uppvärmning i trav och sedan galopp tills hon lugnat sig. Högt utbildat quartersto, fd. tävlingshäst).

Jättesimpelt förslag och säkert tveksam lösning...
 
Senast ändrad:
Sv: pigg häst. tips!

Jag gör det ibland, men för det mesta så är det ridskola i halva ridhuset. Det är inte så populärt att min häst bockar och har sig i andra änden, det sätter fart på de tröttaste ridskolehästarna ;)

Men visst hjälper det, efteråt ligger inte all energi och bubblar under huden på henne.
Men det är ju inget jag vill behöva göra innan varje ridpass, plus att de går inte att göra innan varje ridpass..
 
Senast ändrad:
Sv: pigg häst. tips!

Skritta enbart i några dagar. Oftast väntar sig pållen att det ska förekomma trav och galopp och börjar gärna bubbla upp i förväg.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 117
Senast: AbCdE
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 442
Senast: Hedinn
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 152
Senast: LuckyMe
·
Utrustning Min ridtravare är väldigt känslig, men också pigg och stor. På banan är han fin och lyssna bra, jag behöver knappt ta i tyglarna. Även...
Svar
6
· Visningar
2 456
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp