Bett till känslig, pigg och stark häst?

Fonzie

Trådstartare
Min ridtravare är väldigt känslig, men också pigg och stor. På banan är han fin och lyssna bra, jag behöver knappt ta i tyglarna. Även fast han bli taggad efter en galopp så lyssnar han. Men på uteritterna bli han väldigt väldigt pigg och taggad och därmed stark i galoppen och ibland dra han iväg. I skritten är han alltid lugn och oftast i traven också. Just nu rider jag honom på ett tredelat baucherbett och det funkar bra på banan men inte alltid på uteritterna. Jag ha provat Novabett på honom, men det funkade inte alls. Jag skulle vilja ha något som hjälper mig, men som absolut inte får vara för mycket hävstång.

Tränar mycket övergångar och dressyrövniningar i paddocken, men han är en pigg häst från grunden och tror att med hjälp av ett annat bett kan bli lättare att rida honom, det är inte alltid så kul att slita honom i munnen då jag vill ha stopp på honom.

Tips på ett något annat bett jag kan testa?
 
Jag skulle vilja ha något som hjälper mig, men som absolut inte får vara för mycket hävstång.
QUOTE]


Hur tänker du med hävstången? Många är av den åsikten att hävstång är "snällare" än hissbett så som gag eller Pessoa.
Min syster rider vårt känsliga sto på ett kimblewick, med tyglarna i övre hålen och med tunnel till kedjan som dessutom inte spänns så hårt.
Resultatet blir att det krävs en ganska överdriven förhållning för att kedjan ens skall påverkas = kedjan (och därmed själva hävstångseffekten) känns inte av vid "normala" tygeltag.
Alternativt ett babypelham med två tyglar, använd "bridong"-tygeln främst och "stångtygeln" som nödbroms om han sticker?

Om hästen absolut inte fungerar på hävstång så hade jag ändå provat någon typ av gag eller annat hissbett.

Oavsett vad du kommer fram till hade jag fortsatt att trimma på ditt nuvarande bett, och helt enkelt använt det andra till just uteritterna.
Jag är av den tron att man skall variera - gärna även med bettlöst om man har möjlighet.
Och då är det ju perfekt att ha ett bett till dressyrarbetet och ett till uteritterna. :up:
 
Min syster rider vårt känsliga sto på ett kimblewick, med tyglarna i övre hålen och med tunnel till kedjan som dessutom inte spänns så hårt.
Resultatet blir att det krävs en ganska överdriven förhållning för att kedjan ens skall påverkas = kedjan (och därmed själva hävstångseffekten) känns inte av vid "normala" tygeltag.

Nää, nu tänker du tokigt! Det blir helt tvärt om. Kedjan hindrar ju bettet från att vrida sig för mycket, dvs minskar hävstångseffekten. Spänner man kedjan löst så vrider sig bettet mer och ger därmed mer hävstång och blir skarpare.
 
Du skriver att du tränar mycket övergångar och så på ridbanan. Gör du det ute också? Om inte är det en bra idé att börja med det. Låt aldrig hästen få möjligheten att dra iväg. Känner du att den börjar öka tempot det minsta utan att du bett om det, sakta av, låt honom aldrig komma till den punkten att han blir stark, bryt av innan ni kommer dit.

Det är väldigt effektivt på de flesta hästar, det är inte roligt att behöva sakta av hela tiden. Sen om du vill betsla upp lite under tiden, prova ett rakt kimblewick med tyglarna i översta ringarna. Eller kanske ett babypehlam med två tyglar, då kan du lägga in hävstången endast när du känner att det behövs. :)

Men jag tror inte att det hjälper själva grunden till problemet med att betsla upp. Det blir såklart lättare för dig, men det döljer bara symptomen mer än att gå till botten med grundproblemet. Men att betsla upp en period tror jag kan vara en bra ide. Men att se det som en långsiktig lösning är nog ingen hit. :P
 
Nää, nu tänker du tokigt! Det blir helt tvärt om. Kedjan hindrar ju bettet från att vrida sig för mycket, dvs minskar hävstångseffekten. Spänner man kedjan löst så vrider sig bettet mer och ger därmed mer hävstång och blir skarpare.
Åh, du har helt rätt!
Jag menar ju såklart att hävstången blir mindre av att tygeln sitter i översta ringen.
 
Jag hade en häst som kunde bli väldigt stark ute. På honom hade jagi början, självklart i kombination med mycket (!!) lydnadsträning även ute, ett rakt, gummiklätt babypelham med två tyglar så att jag kunde använda hävstången bara vid behov.
 
Åh, du har helt rätt!
Jag menar ju såklart att hävstången blir mindre av att tygeln sitter i översta ringen.
Att spänna en kedja på ett hävstångsbett löst motverkar hela funktionen. Du kan då dra alldeles för mycket i tyglarna och få alldeles för mycket hävstång utan att du känner det i händerna. Kedjan ska spännas lagom (inte heller för hårt) tumregeln brukar vara att skakeln ska kunna dras 45 grader från utgånsläget, då är kedjan lagom spänd.

Till TS: Jag red min dam med väldigt mycket motor på ett oledat pelham med två tyglar så jag hade en "nödbroms" om livet blev för roligt i galopperna, annars använde jag bara den övre. Det fungerade utmärkt :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 153
Senast: Bri
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
752
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 883
Senast: Aconite
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 538
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp