pigg häst--> byta bett tillfälligt?

Shimzy

Trådstartare
min häst tat stått oi 3 veckor..vilket han inte har gillar..och nu är han ett riktigt vild troll!

spritter i hela honom å bara skjuter iväg när han kan.. och när han sätter fart s¨å är han staark.. känns som han biter tag i bettet..?!

han är INTE såhär ivanliga fall utan väldigt känslig och fin i munnen..
rider på ett vanligt 3delat bett, men funderar på att byta tillfälligt till något lite skarpare ..?

bra idé och isåfall förslag på bett?

tack! Lene!

Sv: pigg häst--> byta bett tillfälligt?

Min häst var så där tokig och det hjälpte faktiskt att jag bytte till ett siliconbett eller ett tunnare i plast. Kanske är värt att prova?

Förmodligen har hästen överskottsenergi och blir därför stark och lägger sig på bettet. Testa något med lite hävstång kanske, så du kan fortsätta var mjuk i handen och inte blir "hängandes" i bettet, det är det värsta som kan hända.. då drar hästen bara emot ännu mer. Rid sedan med något annat lite "skarpare" bett (blir i oförsig vad man gör det till) men t.ex. ett pelham eller kanske ett pessoa kan du ju prova en tid tills hästen verkar lugnat ner sig. Sedan kan du ju kanske varva med ditt vanliga tredelade och det lite skarpare för att sedan slutligen övergå till det vanliga igen.

så ett hävstångs bett blir mildare än en bara stång med ringar.. om man andvänder de på rätt sätt...dvs med en mjuk hand?
är ur kass på bett.. :(

hmm vanligt 3 delat med silicon överdrag bara bara? elelr avr de stång eller ngt?

Men....?Ett silikonbett ger ju inte direkt någon "skarpare" effekt än vad ett vanligt 3-delat ger...Blir ju om något mjukare i munnen...eller har jag fel?

Jag röstar för att du (Shimzy) testar jaktkandar eller pelham :)

jag skulle nog satsa på pelham el jaktkandar, eller hackamore kanske....

Jag har ett helt rakt som är helt i silicon, alltså är det väldigt böjligt.

Vimsiz: Ja, det är väldigt milt och det funkade på min heta häst som jag knappt kunde hålla. Det var bara ett förslag...

ingen som har några sådanna liggandes hemma som skräpar..?:angel: dyrt att köpa flera olika å så funkar dem inte?

tror ni på delade eller stång?

Om han är pigg kan du alltid longera innan så han blir av med överskottsenergin eller släppa ut i större hage. Eller så kan du släppa honom lös i ridhus/padock och låta springa av sig själv. Jag tycker inte du ska byta bett.:banana:

har inte tillgång till ridhus nu tyvärr och longera i gegga å is villaj g itne..
han går i stoor hage men hans kompis ahr boxvila så han springer inte så mkt som han brukar..
så tyvärr de lösningarna funkar itne :(

Ett jaktkandar skulle jag tipsa om. Det kan du använda både som rakt tränsbett och som rakt stångbett.

Släpp han i den stor hagen då och shasa på honnom lite så han får springa.

det kan ju behövas med ett starkare bett och kansek en graman! bättre det än att du sitter och sågar hästen i munnen!

har funderar på detta med graman med..men har aldirg ridit me dem innan och är rädd att jag gör fel ...hört att de är lätt att bara krulla ihop hästen å att de är farligt om man bara dra i gramanen..så de vågar jag mig nog inte på..

funderar på jaktkandar..de låter ju som de mest andvändnigs baa..som tigertofflan sade.. kan ju andvändas som ett vanligt rakt med...

plus skall nog gå ut å busa med honom i hagen idag..vill bara inte att han skall känna sig jagad..tips på bus lekar?

Jag och min polle brukar leka "följa john", jag sätter mig ner på huk och så kommer han fram, så börjar jag gå och sen springa då följer han efter, sen så vänder han så jag får gå efter honnom. Och så byter man så. Funkar jättebra med min, han tycker det är jättekul.:)

:D de måste jag prova..
likande jag gör med min vovve!
när jagk ommer hem så springer jag å gömmer mig å så kommer hon å då skrämemr jag henne..så rusar hon iväg å gömmer sig å när jag kommer så hoppar hon fram å skrämmer mig..å så håller vi på så ;)

prova med en remontnosgrimma.. helt förvånande nog så fungerade det på polarens ponny som gärna lägger på ett extra kol ibland..

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hej! Tror inte det finns en sån här tråd tidigare. Många är i sadeldjungeln och hittar inte rätt sadel., jag är i bettdjungeln med min... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 373
Senast: Ginne
·
Utrustning Jag har en unghäst som är riden på både 2-delat och 3-delat innan jag köpte den, eftersom jag upplevde att den vi longering(när den...
Svar
5
· Visningar
3 138
Senast: supersonic
·
Ridning Idag var jag med om något mindre roligt som jag helst inte vill vara med om igen. Jag och "A" var på en härlig ridtur, solen värmde på... 2
Svar
25
· Visningar
7 498
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ung kille
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur