pigg häst--> byta bett tillfälligt?

Sv: pigg häst--> byta bett tillfälligt?

rider redan med en sådan :(
såtyvärr funkar det inte helelr..men tack ändå!

det är inte alltid så bra att "leka" mned dom i hagen då dom kan råka sparka dig när dom blir upphetsade och pigga... om det sker för mycket med fel häst kan den tappa totla respekt för dig och en del tycker att hagen är där de ska vila och göra vad de vill, inte bli jagade runt!!!!

hmm låter ju inte bra..så vill jag ju inte ha det..
kanske bettet är en lättare lösning..

En anna grej som har fungerat bra när det gller bett är att vi har haft ett tredelat hävstångsbett och så satte vi på en kedja på det..

ett vanligt pelham fungerade inte då det var stång.. vet faktiskt inte varför men ponnsan ville inte lugna ner sig på ett sådant bett.. men på ett tradelat gick det bra.. så jag tycker att du ska testa ett delat pessoa först, och om du måste ta "för hårt" så sätt på en kedja på pessoat..

så delat bättreä n stång på eran.. hmm de flesta säger stång..
jag får väl prova mig fram..men just nu har jag inte råd med några ebtta lls..min ekonomi sprack visst :(:(

nej, stång är mildare iom att det inte har några brytpunkter..

smalare bett = mindre anläggningsyta = skarpare bett

bett mer skänklar = hävstångsverkan = starkare bett

hävstångsbett + kedja = knipverkan = ännu starkare

rakt bett = rak anläggningsyta över tungan

delat bett = bettet lägger sig runt tungan och verkar mer på lanerna än ett rakt

varför vi ens provade tredelat med kedja var för att ponnyn ett tag blev "tokig" och drock iväg i traven och galoppen.. inget pelham i rätt storlek fanns att få tag på så vi valde mellan ett tredelat hävstångsbett och ett tvådelat pessoa att sätta kedja på, och med tvådelat hade det verkligen petat hästen i gommen så det blev det tredelade.. funkar skitbra.. men remontnosgrimma fungerar det också, bara det att det inte fanns någon att använda första tiden, därför hade vi bettet+kedja istället.. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hej! Tror inte det finns en sån här tråd tidigare. Många är i sadeldjungeln och hittar inte rätt sadel., jag är i bettdjungeln med min... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 373
Senast: Ginne
·
Utrustning Jag har en unghäst som är riden på både 2-delat och 3-delat innan jag köpte den, eftersom jag upplevde att den vi longering(när den...
Svar
5
· Visningar
3 138
Senast: supersonic
·
Ridning Idag var jag med om något mindre roligt som jag helst inte vill vara med om igen. Jag och "A" var på en härlig ridtur, solen värmde på... 2
Svar
25
· Visningar
7 498
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Ung kille
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur