Pigg stark häst - bett?

Wera

Trådstartare
Idag var jag med om något mindre roligt som jag helst inte vill vara med om igen.
Jag och "A" var på en härlig ridtur, solen värmde på och det var hur mysigt som helst trots kylan. När vi var på väg hemåt efter en ridtur på ca 1.5 timme valde vi att galoppera. Jag som har en lugn och trygg häst som lyssnar bra på mig, väldigt justerbar och blir ofta inte störd av andra hästar fick ta täten då hennes häst är OTROLIGT pigg och stark i munnen. Jag fick upp en härlig och bra fart på min pålle och det var skit kul.

Men "A"'s häst "X" blev otroligt taggad och han är stor och har ett riktigt stort steg så han tog fart och på två röda red han om mig och min häst blev triggad och skulle promt rejsa. "A" försökte hålla sig kvar samtidigt som hon försökte få stopp på han. Helt omöjligt han är stark som en oxe. Jag satt där på min häst och kände "det här går inte!" Och vi kom till en bro, tänkte att de skulle sakta in där för den är smal och det kom människor gåendes där. Nej de fortsatte och "A" ramlar av, jag väjer undan så att hon inte blir överriden av min häst och hennes häst "X" ryker iväg ännu fortare i sken. Funderar på hur jag ska göra, sträckan är lång och snart kommer en trafikerad väg. Ska jag kasta mig av? Jag satt fast med foten i stigbygeln.

Drog upp huvudet på han och tvinga han att sakta ner genom att dra in huvudet mot sidan av bogen så att han inte kunde se framåt. Han saktar in till skritt och jag försöker låssa min fot samtidigt som han försöker springa igen. Jag hoppar av men tappar tygeln och han tar fart och galopperar efter "X" och jag ser de springa hemåt på den trafikerade vägen.

Min sambo hämtar oss och vi åker till stallet, 100-150 m från stallet står tre tjejer med hästarna - blöt av svett. De hade galopperat i ca 2.5 km!

Ja ridturen tog slut fortare än vi tänkt oss men allt gick bra trots allt!

Men problemet är "X" han blir så stark på ridturerna och börjar ta några galoppsprång trots att vi andra bara travar. Oftast går det dock bra. Hon rider helst inte först om inte vi bara skrittar i skogen osv för han är så jobbig på henne. Han går nu på ett fast tre delat bett. Vi i stallet har pratat om att byta bett till något skarpare. De har kommit in på pessoa. Jag som är skarpt emot pessoa som är dubbelverkande och som inte "vem som helst kan rida på" vet inte vad jag ska säga det är ju liksom inte min häst ;)

Vad hade ni provat? Något ni rekommenderar? Jag har hört om vissa heta hästar som funkar bra på milda bett som Nova. Vet dock inte om det skulle funka på denna häst... Han är pigg oavsett hur mkt och hur länge han än rids och altiveras så det handlar inte om det. han är ute ca 10-12 timmar om dygnet och är lugn och still i stallet. Han rids flera gånger i veckan nu och oftast 1-2 timmar. Han blir jämt svettig trots att vi inte gjort så mkt annat än att skritta och trava lite. som att han "överarbetar sig själv" (?)
 
Sv: Pigg stark häst - bett?

Visst kan man betsla upp om man vill men det löser egentligen bara symptomen, inte problemet.

Jag skulle hålla mig till skritt och trav i skogen där han verkar vara kontrollerbar. Möjligen galopp på bortväg, aldrig på hemväg. Skulle också öva på att lära in halt och stå stilla på hemväg.
 
Sv: Pigg stark häst - bett?

Tack för svaret :) tänkte ge henne förslag om hon vill det, därför kollar jag med er här :)
Han har inte några problem med att göra halt eller skritta lugnt verkar det som - jag har ju inte ridit han men utifrån det lilla jag sett när vi ridit alltså :) en gång när vi bara skritta och trava så gjorde hon halt och han stod still trots att vi andra ryttare fortsatte gå - detta på hemvägen.
När vi är ute så skrittar vi mest och travar också pga underlaget och att vi rider mkt på asfalterade vägar och små skogsstigar. Jag tycker att han sköter sig helt okej ändå trots att han har så pass mycket motor. Han lyssnar ju oftast. Men det är ju då ibland han inte lyssnar - som idag när han for iväg men det kan säkert stämma att det berodde på att det var hemväg. Otroligt mkt motor energi och krut i han ;)
Vi har ju galopperat i grupp flera gånger (även på hemväg men alltid sist för våra hästar hänger inte med i hans fart de är betydligt mindre)

Han är likadan när han rids ensam och han var likadan hos den förra ägaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Pigg stark häst - bett?

Jag har en häst som kan tagga igång rejält när vi är ute, ibland, inte alltid.
Jag kan göra halt, skritta på lång tygel, galoppera hemåt och få stop på honom när jag vill.
Han är egentligen en rätt så välskolad häst som går på tredelat bett.
MEN....ibland är det bara så himla roligt!!!! Han brallar iväg och jag håller på att åka av.

Min lösning är ett kimbelwick bett (jaktkandar) lätt hävstångsverkan och kedja. Väldigt lätt att rida på och de flesta hästar gillar det.
Vill man göra det lite svårare för sig så tar man pelhambett med dubbla tyglar, då har men den undre tygeln som nödbroms om hästen får för sig att älga iväg som X häst gjorde.
Pelhambett med delta och enkel tygel är alla dagar i veckan bättre än Pessoa även om jag tycker att man kan få lite otydlig kontakt hand-mun när man använder delta.

...och kom ihåg: ett bett är aldrig starkare än den hand som håller i tygeln.
 
Senast ändrad:
Sv: Pigg stark häst - bett?

Hur rids han? Några dressyrlektioner? Min häst är också en otroligt pigg häst och fysiskt så går det inte att få honom särskilt trött. Däremot efter tex ett bra dressyrpass, då är han trött i huvet och det är det som är viktigt.

Mera dressyr tror jag på, ger en lydigare häst i allmänhet för det låter inte som att bettet kommer att lösa några problem.

Sen behöver man inte utmana ödet, jag galopperar väldigt sällan på hemväg i grupp om min häst är väldigt taggad, då håller vi hos till trav max pga just den risken. Jag tycker lite man får rida med sunt förnuft också, ingen häst är helt säker, dom triggas av varandra osv. I en perfekt värld så hade allting alltid fungerat men så är det ju tyvärr inte. Är det så att hästen till största delen är ridbar och hantebar ute så tycker jag det är dumt att byta bett för då fungerar det ju uppenbart oftast bra?
 
Senast ändrad:
Sv: Pigg stark häst - bett?

Visst kan man betsla upp om man vill men det löser egentligen bara symptomen, inte problemet.

Jag skulle hålla mig till skritt och trav i skogen där han verkar vara kontrollerbar. Möjligen galopp på bortväg, aldrig på hemväg. Skulle också öva på att lära in halt och stå stilla på hemväg.

Håller med.

Jag hade en häst som blev väldigt taggad vid uteritt i sällskap. Eftersom jag hade fler hästar att välja på, brukade jag alltid rida den hästen ensam.

Jag testade så småningom ett side-pull och fick med det kontroll på min häst, utan att behöva ha slagsmål och dragkamp om bettet. Kändes mycket trevligare att dra hästen på nosryggen än att dra den i munnen. Dessutom hetsade hästen inte upp sig av tygelverkan då.

Väldigt osäker på om alla hästar fungerar på det, men för mig fungerade det.
 
Sv: Pigg stark häst - bett?

Kan man inte hålla hästen så kan man bettlsa upp så man har kontroll. Det kanske bara behövs en martingal för att kontrollera den heta hästen ute. Det viktiga är att man kan kontrollera sin häst och JA, det löser problemet.
 
Sv: Pigg stark häst - bett?

På vilket sätt skulle en martingal förhindra att hästen sticker? Det enda dom gör är ju att hästen inte kan knocka ryttaren, annars har ju inte den någon större verkan.
 
Sv: Pigg stark häst - bett?

Rid mera dressyr ute, träna att kunna skritta på lång tygel hemåt, göra halt osv. Samma sak i trav osv, göra mycket skänkelvikningar/öppnor/slutor så han får börja tänka på ett annat sätt, att hemåt inte alltid betyder full fart nu är det jobbiga över. Rida hela vägen hem, kanske skritta av när man kommit till gården? För att få honom att börja lyssna och inse att man inte kan köra sitt race.

Under tiden (tycker jag om han gillar det) man kan använda sig utav ett pelham med 2 tyglar. Så hon fortfarande tränar på vanligt bett, för det är väl det hon vill rida på egentligen? Men samtidigt ha en nödbroms i form av hävstången om han skulle dra iväg under träningen =)
 
Sv: Pigg stark häst - bett?

Jag har bra erfarenheter av pelham med två tyglar, samt kimblewick om det förstnämnda skulle bli för skarpt.
 
Sv: Pigg stark häst - bett?

Fast dubbla tyglar har ju fördelen att man bara kan "påminna" dem när det bär av.
 
Sv: Pigg stark häst - bett?

Gud så patetisk du är.
Det är väl inte konstigt att jag undrar vad du menar när du hintar om att jag har fel, samtidigt som du bara upprepar något jag just indirekt sagt? Och pelham har naturligtvis ingen automatisk fördel eftersom det finns en risk för att hästen upplever det som för skarpt.
 
Sv: Pigg stark häst - bett?

Vad får hästen i foder väg?

Ett pessoa kommer inte lösa problemet.
Prova bettlöst, sidepull som någon nämnt eller hack.
Det är inte så att hästen kanske lägger tungan över bettet när han blir så där stark?
 
Sv: Pigg stark häst - bett?

Ett skarpt bett kan lösa problemet, hon kan ju alltid prova. Men i så fall kimblewick, pelham, hack. Helt enkelt något med hävstång, INTE hissbett.

Att han blir så svettig beror nog på att han stressar upp sig.

En del hästar fungerar tyvärr inte på skarpa bett, har själv en där det inte spelar någon roll hur skarpt bettet är, det går ändå inte att få stopp.

Så den bästa och mildaste lösningen är att inte galoppera på hemvägen. Har ni tillgång till backar så föreslår jag att ni galopperar i dom, då plan mark ofta är inbjudande till att rejsa.
 
Sv: Pigg stark häst - bett?

Vad får hästen i foder väg?

Ett pessoa kommer inte lösa problemet.
Prova bettlöst, sidepull som någon nämnt eller hack.
Det är inte så att hästen kanske lägger tungan över bettet när han blir så där stark?

Det tycker jag låter bra med, tänkte inte på det förut.
Men att testa ett bettlöst med låter som en bra idé =)
 
Sv: Pigg stark häst - bett?

Mina knep är att ha en lydig häst, rid dressyr rörelser ... få hästen att tänka, tänka, tänka. Rid med skänklarna.

Bli inte rädd!
Lägg dig rätt bakom om det bär av, får aldrig ligga vid sidan om, det triggar.
Försök att få ner huvudet på hästen, arbeta sidorna. Prata med hästen, få inte panik!
I värsta fall om det är känns kört, så driv! Driv i ca 100m ordentligt och sen berömm o börja bromsa.

Man får försöka hitta sitt eget sätt att bryta av...
 
Sv: Pigg stark häst - bett?

Gud så patetisk du är.
Det är väl inte konstigt att jag undrar vad du menar när du hintar om att jag har fel, samtidigt som du bara upprepar något jag just indirekt sagt? Och pelham har naturligtvis ingen automatisk fördel eftersom det finns en risk för att hästen upplever det som för skarpt.

Gud så patetisk DU är: Jag har INTE hintat om att du har fel. Jag berättade bara en av fördelarna med pelham.
 
Sv: Pigg stark häst - bett?

Ett gummipelham m korta skänklar skulle kanske passa bra? min häst är också super het på uteritter men med det bettet vet jag att jag alltid kommer att få stopp på henne!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 349
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 929
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 124
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp