Pigg stark häst - bett?

Sv: Pigg stark häst - bett?

Och varför gör du det till mig när jag inte sagt ett ord om att pelham med två tyglar skulle vara dåligt?

Gud så moget gensvar. Kan du inte ens ta ett neutralt ifrågasättande ("ja?") av ett irrelevant svar (vadå "fast pelham med två tyglar..."? Jag gav förslag på just pelham med två tyglar ELLER kimblewick om pelham blir för starkt, men du tror kanske inte att det finns hästar som tycker att pelham kan vara för skarpt även om man bara tar i stången vid behov?), utan att replikera med en femtonårings attityd ("förlåt ers nåd"), så kanske du ska undvika diskussionsforum överhuvudtaget.

Grattis till en sällsynt plats på ignorelistan. Herregud.
 
Senast ändrad:
Sv: Pigg stark häst - bett?

Jag hade satt ett pelham i munnen på hästen.

Inget snack om saken.

Det är FARLIGT när hästarna gör sådär och ibland kan inträffa även om man bara skrittar eller travar.

Sen så kan man ju rida på två tyglar och bara använda hävstången när det behövs.

Men nej, jag hade inte fortsatt rida på ett tränsbett och tracklat med "dressyrjobb" för att få den mindre laddad.
(De hästar jag har blir bara mer laddade av arbete.)

Sen så vill jag inte ha en död häst pga av att det sker en olycka för att man promt ska rida på ett tränsbett.

Själv rider jag inte längre ut på hästar som gör dumheter, har varit med om för många olyckor. (Å andra sidan så har jag ingen
egen ridhäst och det är ju helt klart skillnad på att ta igenom dumheter på sin egen häst än på någon annans häst.
Men jag har varit med om för många hästar som rest sig och gått över för att tycka att det är värt det om det inte är min häst.)
 
Senast ändrad:
Sv: Pigg stark häst - bett?

I hennes läge hade jag gjort en kombination av uppbetsling och träning. Även om hästen är astaggad när man är ute ska den vara lydig nog att inte bara rusa iväg hur som helst, visst får den vara pigg och "på" men den får inte bete sig som ett vilddjur och säger man "sakta ned" ska den lyssna på det annars är det livsfarligt.

Jag hade betslat upp med antingen ett jaktkandar eller pelham med två tyglar där man tar i stången vid behov och sen gett mig ut och tränat i skogen ihop med någon lugn häst.
 
Sv: Pigg stark häst - bett?

Fått en del bra svar ser jag :)
Ja får se vad hon gör om hon vill köpa ett nytt bett eller så men hon verkar inne på det :P det gick bra att galoppera igår både i uppförsbacke och raksträcka på hemväg (själv). Egentligen är ju välriden och lyssnar men det är ju ibland då han blir lite överladdad så kanske två tyglar skulle kunna vara lämpligt att använda som nödbroms ;)
Han är tidigare tävlingshäst i hopp men rids nu mestadels ut i skogen men ibland även dressyr någon gång ibland - just nu inte för instruktör men hon har talat på att rida för instruktör då och då - men då i ridhus och där har han inte alls några problem. Där sköter han ju sig kanon :)
Så att bara rida massa dressyr tror jag inte kommer hjälpa helt.
 
Sv: Pigg stark häst - bett?

Förresten hur vet man att hästen "suger tag i bettet" (blir det verklöst då?)
 
Sv: Pigg stark häst - bett?

Skulle vilja säga att det är en känsla när hästen suger tag i bettet och nej, det blir inte verklöst. Verklöst blir det när hästen bokstavligen biter tag i bettet med tänderna, då spelar det ofta ingen roll vad du gör. Men att hästen suger tag i det är ingen fara.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 327
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 922
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 771
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp