Pigga hästar - är det ett problem?

Har två shettisar som får minimalt med mat som är helgalna när man kör ute.. Vadå plocka, hjälper inte ett dugg det är bara att hålla i sig.. Nejdå, men dom klarar sig utan mat i prinsip.
 
Ja , jag hade nog önskat att min fullblodshäst inte var så energisk, det värsta med just fullbloden som ridhästar är ju att ju mer du rider och ju mer kondition hästen får desto piggare och energiskare blir den. Detta är ju kanon i galoppen men nu är det inte riktigt det jag ägnar mig åt :)
Men varför då köpa ett fullblod :confused:
 
Tror inte det gäller enbart fullblod!
Min unghäst är 50% fullblod, han har blivit MKT piggare eftersom han har fått bättre kondis och mera muskler. Men det gäller även min andra häst, holländsk halvblod av okänt stam, när han var i toppform, så kunna jag rida sex timmar med mkt galopp och han var inte minsta trött. Tvärtom, han var redo att raca upp galoppbacken som alltid. Ju mer jag red ju piggare blev han! :banana:

Så det är nog likt för alla hästar tror jag. Nu vet jag ju inte stammen på honom, han kanske har mkt fullblod i sig iofs, kunne jo förklara en hel del saker.... :angel:
 
Har två shettisar som får minimalt med mat som är helgalna när man kör ute.. Vadå plocka, hjälper inte ett dugg det är bara att hålla i sig.. Nejdå, men dom klarar sig utan mat i prinsip.

Jag hoppas att det sista var ett skämt, annars kan man säkert titta över foderstaten och se om det inte går att göra ändringar. Ibland kan "pigghet" komma sig av obalans i foderstaten, och här kan det löna sig att kolla ytterligare en gång.
 
[/quote]
Men varför då köpa ett fullblod :confused:


[/quote]



Därför att jag är fälttävlansryttare :cool:
 
Fullblodet (12 år) får gärna ha hur mycket energi som helst. Den matar vi på så mycket det bara går. :)

Fyraåringen däremot är jag inte lika glad om hon är allt för mycket på trycket. Skillnaden är att en 12-årig häst har man (eller i alla fall jag) mer på hjälperna. Fladdrar han iväg så vet jag att jag kan få hejd på honom, medan jag inte är lika säker på att jag kan behålla unghästen på hjälperna om hon blir för laddad.

Men nu är 12-åring ganska flegmatisk till sin läggning, medan 4-åringen är energisk, så det är nog inte mycket man kan göra. Jag försöker mata så att de är fina i hull och kan muskla sig, sedan får man ta resten med dressyren. Och däremellan får man hålla i sig!
 
Oj,oj. Jag tror knappast att en häst som är så framåt att ägaren uppfattar det som ett PROBLEM skulle bli helt omvandlad bara av ett enkelt kraftfoderbyte. Däremot så tror jag att skillnaden mellan att vara tvungen att longera sin häst 30 min före varje ridpass eller att slippa det är det det hela handlar om.
Ta min egen pålla, framåt som ett ånglokomotiv. Med helhavre som bränsle: Nära farlig! Med krossad havre eller krossad korn som bränsle: Mycket pigg och rolig ridhäst.
 
Jag har en häst som är mycket pigg, gränsfall till hysterisk...Hon tål INTE havre. Det slår runt i huvudet och hon blir livsfarlig. Det har vi konstaterat när hon stog i min morbrors stall. Jag kom ut till stallet en dag och skulle rida min häst...när jag sätter min upp är hästen helt galen. Hon brukar ju var väldigt pigg och kasta sig, stegar mm mm så jag är ju van med vad hon kan hitta på. Men den här dagen var hon helt tokig!! Slängde sig över stora diken och stog mest på bakbenen och höll på...till slut tog jag mig allafall hem helskinnad med henne, kors i taket!

När jag kommer in i stallet säger jag till min morbror att hästen varit helt tokig när jag red och att jag INTE kunde förstå vad som hade hänt med henne. Då berättar han att han tyckte att hon fick så lite havre, (1 näve havre morgon och kväll). Givetvis betfor och lusern också....så han hade ökat på havregivan(rejält) till henne utan att fråga mig varför hon fick så lite. Smart gjort!! Allafall så upptäckte han att det nog inte var så smart eftersom han inte höll på att få ut henne i hagen. Hon stog på bakbenen och stegrade sig hela tiden. Det jag tyckte var värst var att han INTE sa till mig när jag kom till stallet, vad han hade gjort. Jag har faktiskt kunnat råka riktigt illa ut när jag var ute och red med vilddjuret....

Efter det blev det ingen havre till henne. Utan mycket hö, lusern och lite betfor tills Eggersman kom med sitt havrefria muslifoder. Hullet på henne har aldrig varit något problem på henne även om hon aldrig har fått så mycket krafftfoder, hon har alltid fått mellan 15-18 kg hö. Hon är ju stor också ca 175 cm. Jag har även provat ge henne korn och det fungerar INTE heller. Hon blir likadan av både korn och havre. Annars ska ju korn ha en lugnande inverkan på stressade hästar som jag förstår.

Nu är varken hon eller jag igång pga skada på både henne och mig. Men när hon var igång och i tävlingsskick. Kunde jag INTE låta henne vila mer än 1 dag i taget. Om hon vilade 2 dagar i rad. Stog hon på bakbenen mest hela tiden dagen därpå. Så 2 dagar i veckan var det bara att fara ut i skogen och galoppträna så att hon blev trött och lugn. Då menar jag inte att fara ut och "våldgaloppera" utan vanlig galoppträning. Om jag gjorde det gick det lättare att både hoppträna henne och rida dressyr, eftersom hon då fick upplopp för sin överskottsenergi i skogen. Att rida henne i skogen har aldrig varit något problem, det tycker hon bara är kul!!! Hon har varit lättast att rida både lydnadsmässigt och bettmässigt i skogen eftersom jag inte har behövt bråka med henne.

Jag tror ibland att det är svårt att förstå skillnaden på pigg och pigg! För egen del så tycker jag att det är positivt med en pigg häst som tycker om livet. Men en pigg häst som är mer än pigg blir farlig för sin omgivning och alla som ska hantera den...

Mvh anaby
 
Ja, det är skillnad på pigg och glad och samarbetsvillig och pigg och istadig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
458
Senast: tessan.g
·
Ridning Min häst som är en kallblodsvalck har sedan jag köpte honom för dryga 2 år sedan varit ganska lugn och nästa trög och slö. Efter 2,5...
Svar
10
· Visningar
1 369
Senast: Nikan
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 104
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp