Pigga hästar - är det ett problem?

Nej så pigg att den inte går att hantera då brister det nog någon annanstans, precis som du säger.

Sen finns det säkert några få fall där hästarna inte "tål" havren och blir helt knäppa precis som att de är allergiska eller något liknande, men det är nog inte så många direkt.

När jag fick Ami och ingen hade haft henne länge nog (eller inte brytt sig) för att uppfostra henne nämnvärt så blev hon "knäpp" av havre. Alltså drog omkull en när man ledde henne och skulle bara springa när man red. Innan jag fattade det trodde jag att jag skulle bli knäpp, men efter att jag fick sänkt havre givan så sköte hon sig oftast bra. Numera har jag haft henne såpass länge att om hon börjar uppföra sig illa så är det bara mitt fel, men med tanke på att jag bara blivit "sur" på henne ett fåtal gånger under de senaste 4 åren så är jag nöjd. ;)
 
Min nu 23-åriga häst har alltid varit precis likadan samma hur mkt/lite foder han har fått. Fodret märks mest på hullet. Han är pigg, vaken och sprallig. Om jag vill dämpa det, så får jag RIDA på ett sätt som får honom lugnare - typ trava lugnt eller rida krumelurer på ridbanan. Vill jag däremot ha en riktigt explosiv häst som studsar runt som en gummiboll, då är det bara att galoppera på, vända, stanna, galoppera snabbt igen..... Jag kan inte FODRA mig til ett visst temperament, det är inte där det ligger!

Unghästen har jag inte haft tillräckligt länge för att avgöra fodrets verkan. Men det verkar som om det är samma sak med honom, han behöver stimulans, genomridning, ett lugnt och tryggt ridpass. Då är han lagom pigg.

Tror många som har av naturen spralliga hästar ger dom alldeles för lite mat just för att klara av dom. Det är inte roligt att se! :mad: Man får köpa sig en häst man klarar av! En hästs temperament ligger inte i fodret. Men det är klart att om hästen tillförs massor av energi som den ej får utlöp för så blir den frustrerad. Likaså blir den "lugn" om den inte har nån ork.

Vissa verkar vara helt besatta av foderstatar, men det är inte lösningen på allt. :)
 
Håller med dig där, många arbetar ju inte sina hästar tillräckligt i förhållande till mängden kraftfoder.

Sen vet jag av egen erfarenhet att alla inte funkar på havre, när jag köpte min senaste fullblodshäst så sa säljaren att han inte var så "lyckad" på havre.
Jag har en tendens att vilja pröva mig fram själv så jag testade, men han blev obstinat och istadig (de dragen fanns där annars också men förstärktes av havren).

Annars tycker jag att det är vanligast att ponnyer och kallblod reagerar som när man ger sprit till tonåringar. ;)
 
Hästen som får för mkt pigga blir stirriga,okoncerntrerade och lägger sin energi på helt fel saker.
Det räcker med ett foderbyte och hästen blir som en helt annan.
Min kompis häst var väldigt pigg och sprang mest,då han är himla stark är det inte roligt att rida en sådan häst.Han byte sen ut havren mot kraft och nu är han pigg och glad MEN lägger sin energi till att arbeta istället för att "flamsa runt".Nu går det att verkligen RIDA honom.. :)
 
Min kan fö inte äta havre överhuvudtaget, flipprar ur totalt. :crazy: :crazy: Har provat ge det vid ett par tillfällen, inge lyckat alls. :crazy:
Men då hon får annat krafftfoder är hon fullt normal. :)
 
Jag har ett sto som inte "tål" vanlig havre, men hon äter nu Kraffts specialhavre utan problem. Hon exploderade av vanliga havre, men jag tror fortfarande att det berodde på en kombination av foder/foderbyte/muskelproblem. :)
 
Jo det kan ju vara mycket som spelar in.
Ami's avkomma (Kyra) var också sån att man bara kunde ge henne lite havre, men pigg var hon oavsett om hon fick lite eller inget och inte mig emot. *sakna*
 
Hehe, jag har en valack som är så med. Han kan äta hur mycket havre som helst utan att ändras i temperamentet. Samma sak när han får vila, både hagvila och boxvila, han står kvar på samma foderstat och blir inte minsta överladdad.

Efter tre månader på boxvila gick han snällt och städat på löst grimskaft till hagen. Men väl I hagen, jisses vad det gick. Men han vet när det är läge och släppa ut överskottsenergi och när det inte är det.

Men just havre har jag som sagt sett en häst reagera väldigt illa på, och en som reagerade vid HÖGA givor (digivande stoet) i kombination med mycket tid i box (sjuk fölis).

Men det är ju fler hästar som INTE har problem med havre än de som har det...
 
jag säger likadant som min tränare; man ska vara glad att hästen är pigg! det är väldigt positivt!
 
Min häst är en piggelinis på gott o ont :crazy:
MEN hon är lika piggelin nu när hon går på 3 kg havre som när hon gick på bete, och när hon gick på 5 dl havre.
Enda skillnaden är att hon har bättre hull o mer muskler nu.

Men folk verkar väldigt rädda för att ge för mycket havre... :crazy:
Det var misshandel att ge sin häst så mycket mat som jag gjorde :smirk: utöver 12 kg hö.
 
Vissa hästar en viss menatlitet, den kan man ju inte rubba ens med en foderändring. En något mer timidare häst blir inte alltid piggare av en foderökning, och en piggare kanske inte mindre pigg av en minskning. Däremot kan en balanserad foderstat göra en förändring, på båda typer av dessa hästar.

Ett stort problem som många hästägare dras med , är fel balans i foderstaten. Detta gör helt klart att hästen kan bli mer springig och olydig, jag har sett detta på flera håll när vi har gjort om foderstaten.

Hästägaren har sagt att, nej så mycket mat får han inte ha då blir han för pigg. Istället har det blivit motsatsen, hästen har helt enkelt blivit nöjd. Balansen är viktig i hästens foderstat, inte bara för behovet.

Något annat som folk verkar glömma är, att hästen är grovfoderätare. Man sätter foderstaten till förmån för kraftfodergivan, allt för att hästen skall orka som det heter. Men det finns ju faktiskt MJ och smrp samt Ca/P även i grovfodret, men i mina ögon känns det lite som om dessa inte är något att räkna med. Nej tacka vet man det som finns i kraftfodret, det är grejer det.
 
Ja , jag hade nog önskat att min fullblodshäst inte var så energisk, det värsta med just fullbloden som ridhästar är ju att ju mer du rider och ju mer kondition hästen får desto piggare och energiskare blir den. Detta är ju kanon i galoppen men nu är det inte riktigt det jag ägnar mig åt :)

Mitt fullblod blir ju aldrig trött och ibland kan det vara svårt att komma till riktig ridning när dom är så super energiska.

Hon får ju ca 15kg hösilage och 800g av eggersmans havrefria musli om dagen uppdelat på hö 4ggr och kraftfoder 3ggr.

Jag vill inte ens tänka på hur det kommer bli när jag tar ut henne för terränträning i sommar :crazy:
 
Min förr förra häst bytte jag från havre till crosshavre och han blev hur bra som helst, fast han la på sig lite men det fick man jobba av :D

Att ge hästen mindre mat för att den inte ska vara pigg är nog inte så vanligt hoppas jag utan en okunskap från hästäg.
 
Hur menar du?? En häst kan nog klara sig på bara hösilage om värdena är bra.
 
Har funderat på samma sak som du!!

Jag blir knäpp på de människor som inte ger sina hästar nog med mat för att "de blir så pigga". Alla hästar klarar inte att gå på bara grovfoder(de är kanske tom dåliga på att äta det så de får i sig för lite) om det nu inte är ett extremt bra grovfoder. De blir tunna, gläjen i ögonen försvinner, det blir en olycklig häst!! Idag finns det ju en uppsjö av olika foderblandningar, man måste inte bara ge havre.

Har tyvärr ett exempel. Det värsta är att tjejen inte lyssnar! Hon ser inte att hästen har fallit ur i muskler,hull o ser allmänt tråkig ut. Man får höra "han blir så pigg"!!!!!!!

Kan man inte hatera hästens personlighet, alltså en pigg o glad häst, byt den till en lugnare eller köp en gunghäst!!
 
Om du kunnat lika mkt om ridning som trav, så skulle du inte ställa den frågan! :D

Jag har en kompis med travhäst, och efter att ha diskuterat med honom, så har jag RADIKALT förstått skillnaden mellan ridning och trav!

För det första:
Ingen hopp eller dressyrhäst tar i lika mkt som en travhäst i sitt tävlingsmoment.
Sällan ska ridhästen ta i lika mkt som travhästen i träningsmomentet heller.
Ridhästens träning består till stor del av att gymnastisera den, vilket inte kräver så enormt mkt energi. När man ser dressyr i världscupen så svettas ju hästarna en hel del så nog är dressyr energikrävande allt

Och om en travhäst är laddad och ligger på, det är ju BRA!
I allafall enligt de travhästägare jag känner.
För deras jobb är ju att SPRINGA FORT! Och de får ju utlopp för all sin energi också, för poängen med trav är ju just att SPRINGA FORT!

Men ridning däremot, tex dressyrtävling, är mkt mer precision! Och har man då en lika laddad häst som en travhäst är inför sitt tävlingsmoment, så är ju risken för EXPLOSION överhängande! Och explosiosion = underkänt i programmet!
I bästa fall är hästen "bara" spänd, vilket ger dåliga poäng.

Likaså i banhoppning. Om hästen bara vill framåt, och har en ENORM uppdämd energi, HUR ska man då kunna få den avspänd och lyssna på en förhållning?! Nog ser man allt att dessa hästar också ligger på en hel del då de ställer sig på sidan inför ett hinder och ryttaren bara plockar med tyglarna, rätar upp hästen och måttar in hindret och sedan trycker på :love:
För banhoppning är korta-länga-svänga höger-svänga vänster, och där har man max ngn SEKUND på sig att få hästen att reagera!
I trav så är det ju hålla in-släppa på som gäller.
Ingen alls samma precision. I ett travlopp så är det endast ett par centimeter mellan vagnarna då du ligger jämsides. Klarar du inte den precitionen så hakar vagnarna i varnadra och en olycka ligger nära till hands. Kör du i rygg kan ju hästen trampa upp i framförvarande vagn om du inte kan köra nära nog "kloss i kloss". Även här får du plocka med hästens mun för att hålla den på sin plats

Och till sist, det folk ofta kallar PIGGA ridhästar är faktiskt STRESSADE och SPÄNDA ridhästar. Aj, då dessa kan ju inte må bra då de jobbar. Borde man inte stalla av dom och jobba mer mentalt med dessa :idea:
Och det gäller även många fd travhästar som nu jobbar som ridhästar som jag sett. De är ALLDELES för laddade för att kunna varva ner i hopp eller dressyrträningen! Det är avels linjerna som slår igenom på vissa.
De är "typiska fall" av hästar som med fördel fodras på havrefritt foder.

Hästen slappnar inte av i sitt arbete, och ligger på enormt i handen.
I vare sig hoppning eller dressyr vill man ha "mkt i handen". I allafall inte så mkt att man måste greja med tyglarna HELA TIDEN, eller hålla in HELA TIDEN.

Pigg ridhäst är bra. Överpigg ridhäst är INTE bra!
Kan en travhäst bli för pigg? Inte enligt min kompis som har travare som tävlar... Jodå, en del kan ligga på under ett lopp och "slösa" energi. Då det sedan blir körning har ofta dom häöstarna inget med utgången att göra. Har du inte sett på V75 ibland då kuskarna ligger raklånga i vagnen :D
 
Nja om du tror att det är likadant när du "plockar" i munnen på en travare, som det är när du gör dito på en hoppehäst, då har du INTE ridit BÅDE travare och hoppehäst! :D
Vilket jag har. Jag kan GARANTERA dig att ingen hoppryttare på högre nivå har lika mkt i handen på sin hoppehäst med mkt motor, som kusken har på travhästen som vill framåt!
Det skulle helt enkelt inte fungera, och hoppningen skulle bli LIVSFARLIG.

Enligt husdjursagronomen jag utbildat mig i foder hos, så går ansträngningen hos en dressyrhäst svår klass INTE att jämföra med ansträngningeh hos en travhäst.

Dessutom kan hästar svettas av mer än ansträngning. De kan även svettas pga att de är stressade och/eller spända.

Jobba mentalt? Förstår inte riktigt vad du menar i och med det?
Har aldrig provat det, så jag kan ju inte säga att det funkar att stärka en häst mentalt "från backen" för att den i vissa moment av ridningen ska bli lugnare.

Just fenomenet att travkuskar "ligger raklånga och håller igen" är ju beviset på att ridning där ryttaren kan rida inte är samma sak som trav.
För ingen hopp eller dressyrryttare ligger raklång bakåt med "handbroms". Helt enkelt av den enkla anledningen att då skulle hästen i dressyr vara spänd som en fiolsträng, och i hoppning skulle risken för att slå i ihjäl sig i ett hinder vara nära nog 100-procentig.

Dessutom reagerar de flesta ridhästar som har mkt motor med att dra ÄNNU MER om man börjar starta dragkamp med dem i munnen. Man MÅSTE helt enkelt lära hästen att kontrollera sin framåtbjudning och lyssna även på förhållningarna ÄVEN om den helst tex vill rusa järnet mot hindret för att den tycker hoppning är kul.
Och att lära dem det är den svåra konsten man måste försöka behärska i ridningen! Man rider alltså sin häst LYDIG, så den lyssnar på sin ryttare i alla moment.
Att hästen sedan ngn gång struntar i ryttaren och "tar tag" själv är en sak, men MÅLET är att de ska lyssna på sin ryttare HELA tiden.

Dessutom så måste ju en hopp eller dressyrhäst vara mkt mer välgymnastiserad och böjbar i sidled än en travare.
Många av de travare jag har ridit, är jättesvåra att böja över huvud taget åt ena hållet, vilket en ridhäst INTE får vara! För vi rider ju inte program eller hoppar en bana i samma varv, vilket ju travet gör. De har ju samma varv från start till mål.

Och den modell av hopphäst du beskriver, som går lite på tvären och ryttaren ändå får "styr" på den, är ju inte en häst som ALLTID i det dagliga arbetet går på tvären.
Den är böjbar och lydig i markarbete och dressyr, för det är själva grundstenen för att kunna hoppa stora banor.
Hoppa i sken gör de på Täby, hoppa banor i samma tempo vore INTE att rekommendera...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
458
Senast: tessan.g
·
Ridning Min häst som är en kallblodsvalck har sedan jag köpte honom för dryga 2 år sedan varit ganska lugn och nästa trög och slö. Efter 2,5...
Svar
10
· Visningar
1 369
Senast: Nikan
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 104
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp