Pigga hästar - är det ett problem?

Gammeln

Trådstartare
På "Foder" ser man en del trådar som där man vill "dämpa" sin häst genom att ge mindre havre (om nu detta fungerar vilket det kanske gör om hästen får lida lite MJ-brist så den blir "trött"). Så nu undrar jag varför ni vill göra detta? Varför vill ni inte ha pigga och glada hästar? Är det så att ni inte klarar av en pigg häst, rida en pigg häst? Vad har ni för händer o fingrar egentligen? Är det så att hästarna är dåligt utbildade? Man får väl plocka lite med tyglarna :angel: Det vore väl värre om den var slö, tråkig och i värsta fall mår dåligt.
 
Det handlar faktiskt inte om att hästen är glad och pigg, utan att hästen blir uppstirrad, "snedtänder" och allmänt knäpp. Mår bra gör den verkligen inte. Och att "plocka med tyglarna" hjälper verkligen inte!
 
Men nu menar jag pigghet, det är ju så dom skriver på "Foder". Men är det inte så att vissa ryttare klarar av detta medans andra inte gör det och isf vad beror detta på
 
Då menar vi nog inte samma sak. "Vanlig" pigghet tycker jag inte man ska ta bort från hästen, då får man jobba med sin ridning istället.

Vad jag har menat i mina tidigare inlägg är att jag har varit med om en del hästar som blir helt oigenkännliga när de äter t ex havre och i dessa fall handlar det inte om pigghet och livsglädje, utan något annat som jag knappt kan förklara.
 
För mig skulle det vara det. Innan jag köpte mitt varmblod var jag och provred ett antal hästar och de var otroligt framåt och låg på hela tiden. Visst klarar jag att rida dessa hästar men det är inget nöje för mig eftersom en stor del av ridningen för mig innebär avkoppling och rekreation.
Varmblodet som jag köpte är framåt men jag behöver inte sitta med "foten på bromsen" hela tiden och han flyger inte i luften för minsta lilla. Med andra ord passar han min ambitionslösa ridning perfekt. :love:
Men angående foder så har jag även en nordsvensk som kan upplevas som lite småslö om man inte jobbar honom. Men när han fick en näve havre "för sällskaps skull" som hyresvärdinnan uttryckte det så var han totalt livsfarlig. Rädd för sin egen skugga och som att sitta på en tunna krut. Precis som om han hade fått knark. Så visst har foder inverkan.
Men alla har vi ju olika nivåer på vårt ridande. Visst ska hästarna vara glada och pigga men jag vet att nordisen definitivt mår bättre lite småslö utan kraftfoder än i det tillstånd han försätts annars (färdig för psyket eller Scan). :confused:
 
Om du kunnat lika mkt om ridning som trav, så skulle du inte ställa den frågan! :D

Jag har en kompis med travhäst, och efter att ha diskuterat med honom, så har jag RADIKALT förstått skillnaden mellan ridning och trav!

För det första:
Ingen hopp eller dressyrhäst tar i lika mkt som en travhäst i sitt tävlingsmoment.
Sällan ska ridhästen ta i lika mkt som travhästen i träningsmomentet heller.
Ridhästens träning består till stor del av att gymnastisera den, vilket inte kräver så enormt mkt energi.

Och om en travhäst är laddad och ligger på, det är ju BRA!
I allafall enligt de travhästägare jag känner.
För deras jobb är ju att SPRINGA FORT! Och de får ju utlopp för all sin energi också, för poängen med trav är ju just att SPRINGA FORT!

Men ridning däremot, tex dressyrtävling, är mkt mer precision! Och har man då en lika laddad häst som en travhäst är inför sitt tävlingsmoment, så är ju risken för EXPLOSION överhängande! Och explosiosion = underkänt i programmet!
I bästa fall är hästen "bara" spänd, vilket ger dåliga poäng.

Likaså i banhoppning. Om hästen bara vill framåt, och har en ENORM uppdämd energi, HUR ska man då kunna få den avspänd och lyssna på en förhållning?!
För banhoppning är korta-länga-svänga höger-svänga vänster, och där har man max ngn SEKUND på sig att få hästen att reagera!
I trav så är det ju hålla in-släppa på som gäller.
Ingen alls samma precision.

Och till sist, det folk ofta kallar PIGGA ridhästar är faktiskt STRESSADE och SPÄNDA ridhästar.
Och det gäller även många fd travhästar som nu jobbar som ridhästar som jag sett. De är ALLDELES för laddade för att kunna varva ner i hopp eller dressyrträningen!
De är "typiska fall" av hästar som med fördel fodras på havrefritt foder.

Hästen slappnar inte av i sitt arbete, och ligger på enormt i handen.
I vare sig hoppning eller dressyr vill man ha "mkt i handen". I allafall inte så mkt att man måste greja med tyglarna HELA TIDEN, eller hålla in HELA TIDEN.

Pigg ridhäst är bra. Överpigg ridhäst är INTE bra!
Kan en travhäst bli för pigg? Inte enligt min kompis som har travare som tävlar...
 
Pigg häst: Häst som ligger på framåt och vill springa, (dock inte het) är inga problem. Och kanske gör något litet skutt ibland.
Däremot är det inte så roligt att ha en häst som blir bockig och allmänt hoppig och flyger iväg. Okej, om man alltid rider med sadel. Men om man nu (som jag gör för tillfället) rider 4 av 5 ridpass barbacka är det inte så himla roligt.

Speciellt inte då hästen är smidig som en panter.
 
Jag har numera en fot i varje läger (rid/trav) och ser skillnaden på pigg och pigg!

Som exempel kan nämnas en av travarna jag ridtränar. Fick honom till ett pass, ovetande om att han stått tre dagar och dessutom på en omfattande MJ-foderstat. Det gick inte att arbeta honom under ryttare. Han flög omkring och fjantade, skulle jag ha "kuvat" honom hade jag fått ta i så det hade riskerat att skada honom. Min ridträning går inte ut på kondition- utan styrketräning.

Den piggheten han visade i paddocken är en nackdel vid seriös ridträning, men en oerhörd tillgång vid motionskörning och en förutsättning för snabbjobben...
 
Pigghet har jag aldrig kunnat reglera med foder. Inte ens boxvila får mina att bli speciellt besvärliga. Visst blir de "piggare" av boxvila eller hysteriska mängder kraftfoder (MJ-överskott) men aldrig så det blir besvärligt.

DÄREMOT, om kallblodsstoet fick havre blev hon bäng. Hon trodde på fullaste allvar att hon kunde flyga. DET var inte så himla käckt. Hon var en pigg häst av naturen, dvs arbetsvillig, framåt och "spring-glad" men hon dämpade ju sig om man bad henne och skenade inte runt med mig. Men när hon fick havre så blev hon som förbytt. Hon blev inte så mycket mer framåt, hon blev UPPÅT, var mer ovan mark än på marken och kunde ur det blå resa sig på bakbenen eller slå på tidernas tokbrall. Dessutom blev hon stallmodig utav bara helvete.. Det hände bara av havre och aldriga v generellt MJ-överskott, boxvila eller annat som lagrar upp överskottenergin.

DEN "piggheten" (bänghet om man frågar mig) kan jag förstå om man vill ha bort (hästen mådde inte spec bra av det heller). Men att försöka "fodra bort" att en häst är framåt/het/pigg/energisk/etcetera det tror jag dels inte man kan och dels har jag aldrig haft problem med det.

När valacken blir överpigg så röjer han i hagen, och kan "be" om att få springa fortare när jag rider, men aldrig så att han struntar i vad jag säger eller insisterar. Och som sagt, jag har aldrig med FODER lyckats påverka det åt endera hållet (varken upp eller ner).

Men i ridningen har jag trummat in sen han var ung att det är INTE acceptabelt med energi/glädjeyttringar med några större åthävor och att de ska upphöra pronto om jag ber om det. Fast det hänger ihop med min rygg, jag FÅR INTE ramla av och tänker inte åka av för en häst kände att just precis när matte sitter på MÅSTE jag bara släppa ut en massa energi. Det får de göra i hagen :devil:
 
Många kan nog inte kontrollera sina pigga hästar som dessutom i många fall troligen är understimulerade och olydiga.

Min är pigg men hemskt lydig, iofs föredrar jag lugnare hästar men de är ju olika till psyket.

Men om det är så att man kan ändra om lite bland fodermedlen och få en lugnare häst så är ju inte det fel.
 
Min lilla får bara 5dl havre om dagen, dock mer av annat för att få i sig tillräckligt.

Hon är dock pigg så det räcker och blir över. Det märks direkt om jag höjer havre givan...hon börjar trippa fram överallt och hoppa för ingenting.

Håller med dig. Jag vill ha en pigg och glad häst, men en häst som för jämnan har överenergi nej det avstår jag från. ;)
 
Sen ska jag väl tillägga att det inte är problemet att hon lägger sig på elelr blir olydig om hon blir för pigg (för mycket havre). Hon lyder fint, men hon kan omöjligt slappna av, vilket gör att utbildningen blir trytande. Och ute så hoppar hon för det mesta (och lite till), men dock utan att springa iväg eller något sådant.
 
Många kanske börjar med att fundera ifall det är fodret, havren, som gör hästen så pigg att den inte går att hantera på ett brukligt sätt?
Men att det faktiskt bara beror på fodret har jag svårt att tro. Många gånger så kan det kanske det vara en kombination av flera faktorer?
Visst får man en lugn häst ifall man inte ger den den mat den behöver, men kommunikationen eller problemen kvarstår, kanske dock mer osynliga. :confused:
 
Fast just havre är ju "känt" för att kunna stiga vissa hästar åt huvudet. jag har ju haft en sådan. Annat kraftfoder gick bra, mer MJ än havrekraftfoderstaten gick också bra. Men fick hon havre så trodde hon på allvar att hon kunde flyga och blev alldeles hyper både i boxen, i hagen och under ridning. Och inte mådde hon speciellt bra heller, uppe i varv något så förtvivlat hela tiden.

Så att prova byta ut havren kan jag förstå (jag bytte ut havren på digivande stoet med, hon blev mer än lovlig oreglerlig, när havren sänktes och det jag sänkt ner byttes ut mot annat med likvärdigt energi och proteininnehåll så blev hon sitt gamla goa jag igen)
 
Jag tycker också detta är intressant och måste ha haft tur som har en märr som är lagom pigg och glad, oavsett hur mkt havre hon får! :D
 

Liknande trådar

Ridning Min häst som är en kallblodsvalck har sedan jag köpte honom för dryga 2 år sedan varit ganska lugn och nästa trög och slö. Efter 2,5...
Svar
10
· Visningar
1 369
Senast: Nikan
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp