Piggar som fäste på skaklarna

cambodia

Trådstartare
Hej!
Lånar en liten rockard till mini-shettisen jag sköter om och håller på att köra in.
På skaklarna där man fäster i selen är endast in liten "pigg" på varje sida, ca 2-5cm (har inte mätt) som pekar ner mot marken.
Har försökt söka lite här men förstår inte hur den ska kunna hålla kvar skakeln, stod nånstans att draglinorna gör det men jag får inte ihop det i mitt huvud:p
Känns som det skulle vara lite osäkert också, det är ju ingen jättepigg lixom...Just nu har vi löst det tillfälligt på egen hand, men hur ska det vara egentligen? Har aldrig sett denna variant förut.

OM nån förstår mitt svammel får ni gärna förklara, gärna med bild :)

Tack på förhand, Sandra och lilla Ronja.
 
Sv: Piggar som fäste på skaklarna

Om selen sitter som den ska räcker "piggarna" för att skackeln ligger kvar i skackelöglan. Kolla att alla delar, i drag, inte har för mycket "lösutrymme). Sitter draglinor och baksele bra i drag ska du bara kunna rulla vagnen några centimeter bakåt eller framåt. Om vagnen kan rulla decimetrar framåt och bakåt sitter inte draglinorna nog bra i drag och bakselen är inte fäst tillräckligt fast i skackeln. Du ska få in en knytnäve mellan rumpan och bakselen men inte mer och inte mindre.
När allt sitter som det ska ligger bara skackeln i skackelöglan och följer med utan att hoppa ur.
 
Sv: Piggar som fäste på skaklarna

Okej, men då tror jag att jag hänger med :)
Tack för bra förklaring!
 
Sv: Piggar som fäste på skaklarna

Vi råkade också köpa en gigg med endast piggar på skaklarna och de höll inte skakeln på plats trots korrekt spänd sele. Vi gjorde om skaklen direkt innan vi körde med vår unghäst... Tur vi körde med gamlingen i en väldigt brant uppförsbacke och 90 grads sväng och hon bara undrade vad som hände och stod snällt still tills vi hade fått bort eländet...
 
Sv: Piggar som fäste på skaklarna

Vi råkade också köpa en gigg med endast piggar på skaklarna och de höll inte skakeln på plats trots korrekt spänd sele. Vi gjorde om skaklen direkt innan vi körde med vår unghäst... Tur vi körde med gamlingen i en väldigt brant uppförsbacke och 90 grads sväng och hon bara undrade vad som hände och stod snällt still tills vi hade fått bort eländet...


Jag har också varit med om det. På en träning för inte så länge sedan var både instruktör och andra deltagare med och kollade att selen, draglinor och baksele var korrekt spända och trots det så kom vagnen så småningom att köra nästan ända in i rumpan på hästen och skaklarna var framme på halsen.

Även detta var en lugn och säker häst så det var bara att stanna och fixa och rekommendera öglor.

Jag kan förstå om det gäller på släta vägar i lugn takt.
Men med tanke på att en flexibel häst inklusive flexibelt läder kan diffa med över 10-50 cm så spelar inte inspänning någon roll. Att det i drag ska se ut på ett speciellt sätt är en sak men garanterar inte flexibiliteten upp- och nedför backar samt broms.
 
Sv: Piggar som fäste på skaklarna

Mysko, det där...

Jag har bara små piggar på skaklarna på min rockard och det har aldrig hänt att de har hoppat ur. Jag kör ju i all terräng med den, inklusive backar och skarpa svängar i högt tempo... Men jag har uppmärksammat att om skaklarna är lite för breda för hästen, eller om de är lite för mycket vinklade (S-skaklar), så hamnar inte piggarna "rätt" i förhållande till skakelöglan och då åker de ju ur.
 
Sv: Piggar som fäste på skaklarna

Ja skaklarna är inte raka men giggen var nytillverkad och hästen i fråga var en rätt grov nordsvensk. Uppför backen sänkte hon sig rejält och jag tror det var därför. Med vanlig bröstsele så blev draglinorna för långa när bröstan liksom åkte ner mot benen.

Tror i och för sig att det funkar bättre till shettis för där har man ju inte lika mycket spel eller rörelse.
 
Sv: Piggar som fäste på skaklarna

Har också provat med piggar, på min gamla bombsäkra häst då med rätt inpassad bröstsele med linor och hela kitet, skackeln lyckades fara fram för långt.
Bytte till stora "öglor" ändå sen för säkerhets skull. På min nya vagn har jag "längre piggar" som liksom är böjda i änden så att det blir som en öppen ögla. Sitter bra men är samtidigt lite säkrare och ramlar inte ur alls lika lätt.
 
Sv: Piggar som fäste på skaklarna

förstår inte problemet riktigt. jag hade helt släta travskaklar, men bakselen o draglinor stoppar ju.
 
Sv: Piggar som fäste på skaklarna

förstår inte problemet riktigt. jag hade helt släta travskaklar, men bakselen o draglinor stoppar ju.

Ja, på gigg och rockard är det ju oftast så. Men så fort du har ledade skaklar är läget helt annorlunda.
Jag har dock sett det även på giggar och rockarder som är lite på gränsen till tippande i uppläge (vilket i praktiken bara behöver vara så mycket som piggen är lång), vilket inte är helt svårt att förstå.
 
Sv: Piggar som fäste på skaklarna

Om jag fattat det rätt kan man väl köpa en säkerhetsrem som finns på travselar? Då sitter skakeln fast iallafall o.O
 

Liknande trådar

Körning På min däckel har jag snabbkopplingar. Den ena gick sönder för någon vecka sedan så jag beställde ett par nya. När dom kommer på...
Svar
10
· Visningar
1 882
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 720
Senast: -Catherine-
·
Körning Har köpt en rockard där den saknas pigg/ögla på skaklarna så jag funderar på vad som är bäst? (Saknas även fäste för baksele så det ska...
Svar
7
· Visningar
1 982
Senast: Emmah.S
·
F
Körning Fästa "min" rockard ska det stå i rubriken.. Okej detta är kanske en lite dum fråga, men frågar man inte får man aldrig veta ;) Jag...
Svar
10
· Visningar
3 297
Senast: fisken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp