Bukefalos 28 år!

Pigg eller ögla på skaklarna?

Skruttan

Trådstartare
Har köpt en rockard där den saknas pigg/ögla på skaklarna så jag funderar på vad som är bäst?
(Saknas även fäste för baksele så det ska också sättas dit. Dock har tidigare ägare kört med draglinor så svängel finns....)

Selen är en selettsele som jag tänkte ha snabbkopplingar på....
 
Sv: Pigg eller ögla på skaklarna?

Jag tycker att du ska ha ögla där du fäster snabbkopplingarna. Då är det ingen risk att skaklarna åker ur. Det är också säkrare vid anspänningen om hästen skulle ta ett steg innan du hunnit få på linorna så åker inte skaklarna ur.

Vi köpte en gigg med bara piggar där återförsäljaren sade att det är ingen fara men första gången vi var ute och körde i en uppförsbacke och gjorde en 90 graders sväng så åkte ena skakeln ur trots att draglinorna var rätt spända så vi har svetsat dit öglor nu så vi inte behöver oroa oss för det ska hända olyckor pga av piggarna.
 
Sv: Pigg eller ögla på skaklarna?

Jag håller med Agtatoon. Jag har också sett det hända trots rätt inspänning och trots att många påstår att "då har man inte spänt rätt".

Öglor är det säkraste som finns av de två och om man ändå ska göra jobbet så är det dumt att tveka.

Jag har faktiskt även maratonögla på min fina gigg trots att det inte är att föredra på tävling eftersom det är "fult". Men, det skiter jag i. Att tappa vagnen är något jag inte kan tänka mig att jag skulle vilja ske mitt under körning.
 
Sv: Pigg eller ögla på skaklarna?

Tack för era svar! Då ska det absolut bli öglor på vagnen!
 
Sv: Pigg eller ögla på skaklarna?

Jag har piggar för att jag inte har snabbkoppling på min sele. Ibland händer det att skakeln studsar ur sitt läge och selen lägger sig framför båda piggarna, händer väl inte så mycket mer än så. Brukar rätta till det men ibland upptäcker jag det inte förrän jag ska sela av.

Jag ska köpa ny utrustning nu och då ska det absolut vara snabbkoppling på selen och öglor på vagnen :)
 
Sv: Pigg eller ögla på skaklarna?

Skulle tro att bara piggar kom till när det användes tilbury tugs i som håller runt skakeln och inte som på snabbkopplingarna som är öppnare .
 
Sv: Pigg eller ögla på skaklarna?

Jag vet en stackare där skakeln på deras rockard åkte ur öglan på selen två gånger under E-sträckan...

Bara piggar fungerar när man kör dressyr men för mera avancerad körning i varierande terräng så skulle jag definitivt föredra öglor, vilket är säkrare.
 
Sv: Pigg eller ögla på skaklarna?

Jag vet en stackare där skakeln på deras rockard åkte ur öglan på selen två gånger under E-sträckan...

Villvattnet? :angel:

TS
efter incidenten i Villvattnet för snart 2 helger sedan så kommer maratonrockarden nu förses med öglor istället för piggar. Va rätt otäckt när skakeln åkte ur mitt i hindret, uppe på en bro :eek: Men en sak fick vi lära oss, hellre ut med groomen (hade fått för oss att man blev diskad då men så var inte fallet men det gav "bara" 10 staff istället för 20) och helst om det går ha en fot kvar i vagnen för att slippa straff helt!

MEN kan ju även skriva som så att den har aldrig tenderat att göra det först vi modifierade vagnen lite inför förra tävlingen. Den fick nog lite balansproblem efter detta.
 

Liknande trådar

Körning Hur kortar man enklast av skaklar på en gammal rockard? Går det ens på ett bra sätt? Vi har en rockard som passar bra till större...
Svar
0
· Visningar
1 332
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 107
Senast: Migo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 427
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 942
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp