Bukefalos 28 år!

Fästa fin rockard

F

fisken

Fästa "min" rockard ska det stå i rubriken..
Okej detta är kanske en lite dum fråga, men frågar man inte får man aldrig veta ;)
Jag har en rockard typ oxer från jäboruder, alltså en liknande globus rockard om jag har förtstått det rätt.
Nu har jag bara kört trav innan och då fäste vi ju vagnen i selen, men jag har förstått att så inte är fallet nu. Förstår ju att hästen ska dra med draglinorna och bromsa med bakselen.
Men hur gör jag med skaklarna? Det finns ju en sorts pigg framtill, är den till för att stoppa skaklarna för att åka fram eller tillbaks? Vilken sida av den ska jag sätta på vagnen?

Slänger in en bild på vagnen. Hoppas ni förstod hur jag menade ;)

1a%20(large)_500x333.jpg
 
Sv: Fästa fin rockard

Trodde du hade två piggar, är det bara en så ska den nog vara framför skakelremmen, men det ser ut som det borda vara tvärtom då den sitter så långt bak..?
Men jag tänker ju att en sådan pigg ska hindra skakeln från att glida för långt bakåt...
Skaklarna ska kunna röra sig lite fram och tillbax;)
 
Senast ändrad:
Sv: Fästa fin rockard

Nu har jag suttit och glott på bilden i en & en halv timme, och jag är ganska säker på att det finns en pigg alldeles bakom böjen fram på skakeln. Den piggen mitt på skakeln torde väl vara fästet för bakselen.
Är det som jag tror mig se, att det är en pigg fram så placerar du den piggen framför skakelöglan på selen.I fästet längre bak sätter du bakselen. Justera draglinornas längd så att när linorna är i drag så håller sig skakeln kvar på plats i öglan. Piggen stoppar skakeln från att glida ur bakåt om det (hemska tanke) skulle bli så illa att en lina lossnar/går av. Bakselen stoppar skakel från att glida för långt fram i öglan.
 
Sv: Fästa min rockard

Tack för svaren!
Ja jag har med funderat ett bra tag och kommit fram till samma sak med piggen, och fästet för bakselen.
Man kanske kan svetsa fast nån sorts ögla på skakeln, eller är det vanligt att bara fästa skaklarna sådär?
 
Sv: Fästa fin rockard

Kan du inte ta några fler kort på just skakeln?
Det är som sagt lite svårt att se, men tror inte du behöver svetsa dit någon ögla för bakselen heller?
 
Sv: Fästa fin rockard

Den där ser ju alldeles utmärkt ut i mina amatörögon iaf. Lägg skakeln i öglan på selen med piggen framör öglan och justera sedan bara bukgjorden så att den håller skakeln på plats (spänn inte för hårt). Sen är det bara på med draglinor & baksele, justera tills de sitter bra och sedan ut och kör :)
 
Sv: Fästa fin rockard

Väldigt vad vad skaklarna va svängda:D
Jo men piggen ska vara framför ögglan:)

Exempel där skakelögglan går att öppna.
Tsnabbkoppl.jpg

tilburytug1.jpg


Annars trär man in skakeländan i en fast skakelöggla.
sele.jpg


Anpassar du selen rätt med baksele och draglinor kommer skakeln inte glida ur i första taget.
Vad har du för sele föresten?
Det går ju med en travsele, men snurra inte fast skaklarna. Bredbrösta med draglinor och så en baksele till:)
 
Sv: Fästa fin rockard

Ja det är väldigt svängda skaklar! Ser lite klumpigt ut på min taniga häst, men det ska väl va så haha..

Jag har en sele med lös bred brösta, draglinor och baksele, så nu när jag vet lite mer hur allt ska sitta ska jag spänna för och justera så att allt sitter bra =)
 
Sv: Fästa fin rockard

Ta hjälp när du kör de första gångerna, du verkar inte vara så erfaren och då kan det hända massor med fel som kan ge problem för all framtid, för dig hästen eller vagnen.
Leta upp någon här eller någon klubb kanske där du bor, (var bor du) som är med dig när du spänner för och kör.

Man rider ju aldrig själv första gången i sitt liv heller, om man jämför det. MVH jenny
 
Sv: Fästa fin rockard

Jag har jobbat inom travet några år och även gått hästinriktningen på naturbruksgymnasiet där vi kört en hel del, men det var ett tag sen nu. Så jag har kört en himla massa men ju då mest med travselar och sulkys :) Allt är ju lite annorlunda här, med bakselar och draglinor mm.
Men jag kommer absolut inte vara själv de första gångerna jag är ute o kör! Och det tar väl ett par turer och ändringar för att anpassa selen innan det blir helt bra.
 

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 837
Senast: ameo
·
Trav Hej! Jag har nyligen köpt mig en rockard och ska börja köra lite grann. Går även en kortkurs på Åby Travet för nybörjare inom körning...
Svar
2
· Visningar
1 997
Senast: Texaz
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 182
Senast: ghost
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 173
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp