Bukefalos 28 år!

Piggare ponny

Bell_is

Trådstartare
Jag har en skötponny som jag sköter från torsdag-söndag varje vecka sedan slutet av , varav hoppträning varannan torsdag för en bra tränare sedan aug. Han är fem år (sex år 2013) och en haflingerkorsn. Tung, men positiv. :D

I ridningen varierar det ganska mycket i tempot, även beroende på om han rider efter någon - då blir han piggare. Han blir även piggare i dressyren för varje gång. :)

Men i hoppningen är han så seg, för han blir så trött, och efters. jag inte har någon vidare fantasi, så undrar jag om någon här kan några enkla övningar för att få honom att bli piggare och inte bli så tung?

Han ser väldigt positiv till all träning (spec. hoppning) och älskar att jobba, om orkren finns såklart ;)
Tyvärr så kan jag inte ändra hans foderstat, då det finns en hästansvarig på klubben som sköter det.
 
Sv: Piggare ponny

Det är ju alltid svårare när man inte kan styra över ponnyn själv alla dagar i veckan.
Jag hade sett till att ponnyn blir stark och får bra kondition, då kommer han att orka mer.
Kondition bygger man upp med långa galoppass helst ute så att man slipper svänga hela tiden.
Styrka får man bla genom klättring och samling.
Att rida mycket övergångar är bra. halt-skritt-halt, skritt-trav-skritt, trav-galopp-trav-skritt osv. Bara ett par steg och sen nästa gångart. Det gör hästen uppmärksam och den blir dessutom starkare av övningen.
 
Sv: Piggare ponny

Det är ju alltid svårare när man inte kan styra över ponnyn själv alla dagar i veckan.
Jag hade sett till att ponnyn blir stark och får bra kondition, då kommer han att orka mer.
Kondition bygger man upp med långa galoppass helst ute så att man slipper svänga hela tiden.
Styrka får man bla genom klättring och samling.
Att rida mycket övergångar är bra. halt-skritt-halt, skritt-trav-skritt, trav-galopp-trav-skritt osv. Bara ett par steg och sen nästa gångart. Det gör hästen uppmärksam och den blir dessutom starkare av övningen.


Tack! Uppskattas verkligen! Hade tänkt så faktiskt, men kändes bättre att se vad andra sa så att man inte arbetar fel i onödan ;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 579
Senast: Exotizc
·
O
Träning Är lite intresserad utav andras ridschema, hur de ungefär ser ut. Skriv också gärna om du är dressyr, allround, tölt, hoppning -...
Svar
6
· Visningar
1 537
Senast: dengra
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 528
Träning Håller på att sätta ihop ett bra träningsschema för pålle nu för sommaren. Målet är främst muskler och kondition. Vad tycker ni om det...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp