Pigmentförändring?

Lilljessicah

Trådstartare
Jag har under de senaste dagarna uppmärksammat en förändring i huden på min ena hund. Det började väldigt vagt men idag syns det väldigt tydligt.

Vad kan det vara tro?








Säg till om ni inte ser de vita fälten så försöker jag få till en bättre bild.
 
Sv: Pigmentförändring?

Det blir nog bäst att fråga veternären.

Människor kan ju få fläckar som är helt utan pigment. Vitiligo heter det. Vet inte om hundar också kan få sådant.
 
Sv: Pigmentförändring?

nu är jag verkligen inte utbildad eller kunnig nog att avgöra något utifrån bilderna.. det bästa är nog att låta vet kika..
Men kan iaf lugna lite med att även en av mina helt plötsligt tappat pigment.. då främst runt munnen och under hakan.. det hon hade, förklarade vet iaf att det faktiskt var ganska vanligt, inte alls ovanligt och inte farligt.. men vad det beror på vet man inte riktigt:)
 
Sv: Pigmentförändring?

Det finns många orsaker till pigmentförändringar, alltså både hyperpigmentering och hypopigmentering. När det gäller hypopigmentering, alltså när det finns för lite melanin i basalzellerna så att huden blir ljus, kan man dela in det i pigmentförändringar som orsakas av foder och sådana som är oberoende av fodret.
Till exempel är vitiligo en medfödd sjukdom som alltså inte orsakas av fodret. Sen kan det även förekomma till följd av en inflammation, skada, allergi, hormonrubbning, autoimmunsjukdom, men också av vissa läkemedel.

Det här betyder alltså att du nog inte kommer få svar på din fråga efter en grundlig undersökning hos veterinären.
 
Sv: Pigmentförändring?

Tack alla för era svar.:)

Vi har besökt veterinären akut två gånger de senaste tio dagarna (pga annat problem) och då passade jag på att fråga om fläckarna. Veterinärerna visste inte men tyckte inte jag skulle vara orolig så det var därför jag slängde ut frågan här.

Men man blir ju orolig när det dyker upp i samband med något annat. :crazy:
 
Sv: Pigmentförändring?

Nu vet jag inte hur gammal din hund är, men min äldsta har fått en del pigmentförändringar som vet. helt skyller på hennes ålder :)
Hon har fått flest mörka fläckar, men det är ju de ljusa man lättast ser genom hennes svarta päls.

Precis som för äldre människor kan få pigmentförändringar.

Min lilla hund är både släthårig och ljus och hon får fler och fler mörka fläckar i huden - som kan ses genom pälsen. Även detta är fullt normalt och något som "kommer med åldern" (hon är dock bara tre)

/Swat
 
Sv: Pigmentförändring?

Hon är 5½ så det kan vara en möjlighet. Hon fick opigmenterade pälsstrån när hon var två så det stämmer ju även på vad Malibu_Stacy säger om melaninet, det som bekymrar mig är hur fort de uppkom ( och i samma veva som akut skada, men det kanske är en ren tillfällighet? ).

Kom de upp lika snabbt på din hund?
 
Sv: Pigmentförändring?

På min gamla har det kommit "smygande" under några år...
Dessutom ser jag inte hennes hud särskilt bra när hon är "påpälsad" ;) utan mest nära någon trimmning.

På den lilla verkar det gå ganska fort tyvärr. På någon månad kan hon få flera nya "fläckar" och sedan är det lugnt igen...
Jag tycker inte att det är så snyggt med dessa "fläckar" på henne. Vill ha henne vit med och brun inte "vit-brun-dassig" och brun :D

/Swat
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 999
Senast: Rugge
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 653
Senast: Fetaost
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 195
Senast: Acto
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp