Pilatesboll hmm

Asa_S

Trådstartare
Jag har läst och hört upprepade gånger att det skulle vara så bra träning med pilatesboll, bl a skulle det vara bra träning att sitta på pilatesbollen medan man tittar på TV eller sitter framför datorn. Det skulle också vara väldigt bra för att öva på galoppfattningar utan häst. Inga detaljer dock om exakt på vilket sätt man ska använda pilatesbollen för att uppnå de här sakerna.

Jag har testat både galoppfattningar och stillasittande på bollen och fattar absolut ingenting. Inget av det är vare sig svårt eller jobbigt, möjligtvis lite obekvämt eftersom bollen ger en sittställning som är lägre än den jag skulle ha valt själv.

Vad är det egentligen meningen att man ska göra för att få den där effekten?

Sv: Pilatesboll hmm

Jag är inne på samma grej, jag har dock inte än köpt bollen. men såg idag på h**ks att do där sålde dvd med pilates boll övningar för ryttare. Det finns ju säkert en hel uppsjö med andra dvd för ryttare med boll men annars har jag hört att "vanlig" pilates med boll även ska vara super och det är nog lättare att få tag i övningar via nätet,dvd eller böcker lycka till!!!:d

Jag använder en pilatesboll och tränar med. Framför allt för att få bättre balans.
Har en dvd med träningsprogram (ej just för ryttare) och en del är oerhört jobbiga i början.
Min balans har helt klart blivit bättre.
Sen tror jag inte tanken är att man bara ska sitta på den rakt upp och ner utan vitsen är väll att man tex lyfter ett ben i taget och försöker hitta balansen.

Att sitta rakt upp och ner på en pilatesboll är för de flesta personer med normal kroppsfunktion inte direkt svårt, MEN eftersom en boll är betydligt mer instabil än en stol kräver det aktivitet i fler muskler att sitta på en boll än en stol, man kan heller inte sitta hur snett som helst på en boll utan att ramla av vilket gör att man tvingas sitta med bra hållning. Att sitta på en boll en längre stund är faktiskt jobbigare än vad man tror!

Sedan kan man naturligtvis göra olika balans- och styrkeövningar för att öka svårighetsgraden och få ut mer av träningen.

Hej!

Att sitta rakt upp och ner på bollen som på en stol, är ju inte särskilt svårt. Det blir lite knepigare att hålla balansen när man sitter som på en stol - men inte tar stöd i något med varken armar eller fötter.
Eller när man sitter grensle på den och böjer knäna så man inte har stöd mot golvet.
Eller när man står på knä på bollen.
Så jo, det kan träna balansen avsevärt att träna på en sådan boll.
Jag är lycklig över att faktiskt kunna stå på knä på min helt utan stöd med armar, ben, rygg mot något i hela tio sekunder. Och jag ska bli bättre på det.
Klarar en halvminut åt gången med de andra två övningarna, sedan börjar det rulla iväg och jag måste sätta ner en fot eller ta tag i något.

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31