Pinsamt veterinärbeök..

Q

Qvip

.. och mer fattig i onödan. :crazy:
Var på hältutredning med 10-årig hanhund som efter en skada för ca 5 år sedan är periodvis halt höger fram.
Sprang hos vet. flitigt vid varje hälta med order om stillhet varje gång och till sist "kom inte hit mera nu".
Har nu haltat ca 4-5 veckor, tydligt men ändå så diffust att jag inte såg om det var fram eller bak.
Har låtit andra titta som sagt allt från "vet inte" till bakdelen/ryggen.
Berättade allt för vet. (ny vet. för den här hunden) att jag trodde det var bak, han var så spänd att han vägrade halta inne på kliniken.
Hon klämde och kände, han reagerade lite på länden samt i ena tassen, men sa inget.
Röntgade på båda ställen, visade ingenting, hon visste inte vad vi skulle göra.
Jag föreslog att vi skulle gå ut och springa med honom, jag ville så gärna visa att han faktiskt var halt, kände mig som en överpjoskig matte.
Haltar tydligt. Höger fram!! :o :o :o
Jag ville gå vidare och röntga fram, men det ville inte vet.
Tyckte att diagnosen redan var ställd, skrev ut smärtstillande och en saftig räkning.
Bara att fortsätta med myrstegspromenader.
Har en rymlig bur uppställd hemma som hundarna får gå in och ut i som de vill, är det fel att stänga in hunden i den en eller ett par timmar om kvällen?
Vill att han ska hålla sig stilla så mycket som möjligt men följer efter mig hela tiden när jag rör mig fram och tillbaka.
 
Om hunden normalt är i buren och är van vid det så tycker inte jag det är något probelm. Så länge som det inte blir som ett "straff". Buren kan kanske flyttas så att hunden ändå kan vara där ni är?

/Timsetim
 
Har du provat att gå till kiropraktor? det kan vara något som sitter fel.

ELler så kan det vara sviterna efter fästingbett.
Hoppas han blir bra!
 
Båda hundarna går fritt i buren, även om tiken är den flitigaste besökaren.
Hanen ligger dagtid på en bädd under mitt skrivbord när jag jobbar, åker hem, lämnar honom hemma medan jag är i stallet, då går han enligt sambon och lägger sig i buren av sig själv en stund efter att jag åkt och ligger tills jag kommer hem.
Om jag sätter mig framför tv:n tills jag går och lägger mig är det inga problem, då ligger han vid mina fötter, men jag rör mig normalt mycket fram och tillbaka och han är min ständige svans.
Buren är lite svår att flytta då den är stor och svår att få genom dörröppningarna och eftersom jag ändå inte är på samma ställe kan det bli lite kämpigt.
Men jag får sluta lyssna på besökarnas kommentarer om hur grym och taskig jag är helt enkelt och göra det jag tror är rätt. :)
 
Jodå, något är fel.
Vet. tyckte att eftersom han haltat så ofta tidigare på samma ben var det inget att undersöka vidare på.
Då har han haltat 1-2 veckor med stillhet som enda behandling.
 
du provat att gå till kiropraktor? det kan vara något som sitter fel.

:idea:Smart! Det är klart att jag ska göra det.
Vi tar årligen ett antal blodprov som skickas iväg på analys, eftersom han får så otroligt mycket fästingar, så det bör inte vara det.
Passade nu på att få Scalibor utskrivet till båda hundarna.
 
Men ring och få lite råd av en annan vet. om man ska röntga fram o.s.v. Det kan ju kanske vara åldern som gjort att han blivit stel? eller haltar han alltid? Det med buren ska du væl gøra om du tycker det ær rætt. Du vet ju sjælv vad som ær bæst før din hund (nær det gæller hans kænslor av att vara i buren). Men ring o fråga en vet. per telefon om vad dom tycker om hur man ska gøra och buren o.s.v. Det kostar ingen!
 
Hade faktiskt redan börjat tänka i de banorna med kiropraktor till hästen.
Vet inte varför jag inte tänkte på hunden, men det är nog värt att prova. :)
 
Självklart kan jag åka till vilken veterinär som helst och röntga.
Och hade jag varit mer påstridig hade vi säkert fått komma tillbaka dagen efter och röntgat fram, men jag bestämde mig för att ge smärtstillande i 10 dagar, låta han gå utan ett par dagar och har det inte blivit bättre då, åker jag in till gamla vet. och reder ut det ordentligt.
Vad smärtstillande ska hjälpa mer än befria hunden från det onda vet jag inte?
Visst har han blivit lite stel som äldre, men det är inte det hältan kommer ifrån.
Han blev alltså påhoppad av en främmande hund som 4 eller 5-åring med en skada i höger framlov som resultat (har datum och veterinärutlåtande i pärmen hemma då det blev en tvist), den skadan har kommit och gått under åren, lite oftare och möjligtvis mer svårläkt ju äldre hunden har blivit.
Har fått tips nu om kiropraktor och det känns helt klart värt att prova.
 
\"Min ständige svans\"

vilket bra uttryck. Det kans jag också säga om min hund, har inte hittat något så passande uttryck tidigare....
 
min hane haltar. det är någon kota som klämmer på en nerv. hän haltar höger bak, han går hos min kiropraktor :smirk:
Det är dax att gå igen :( det hoppar tyvärr tillbaka
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 686
Senast: Takire
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 413
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
Svar
17
· Visningar
523
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp