Planer 2023!

Just det. glömde ju en del av min plan för 2023.

Har anmält intresse för valp hos en uppfödare jag länge drömt om att skaffa valp ifrån. De ska para tik till våren, så nu hoppas vi på att där blir en liten guldgosse till oss ( och att inte vinterns elräkning äter upp hela mitt sparkapital)
 
Jag hoppas vi kan klara ett VP 2023 eller 2024

Skulle vara roligt att starta i någon lydnadstävling då vi tränar lite ’för skojs skull’

Problemet är att jag inte gillar att tävla då jag får grav prestationsångest 🙈

Annars så ska vi kursa och träna på på hemmaplan 💪
 
Viktor:
Vore kul om vi får till några starter i mästarklass. Det viktigaste är dock att han fortsätter vara i balans med sin allergi och får må bra.

Jackie:
Ska får fortsätta vara valp och latja runt och upptäcka världen. Kanske få till nån utställning som träning. Lägga lite grunder för en trevlig vardag och eventuella tävlingar i framtiden.

Tillägg: Årsprov som assistanshund för Viktor. Kanske BPH för Jackie.
 
Imperia
Appell och lägre, ev nån lydnadsstart. Exteriörbeskrivas och eventuellt MT. Hon blir ju 3 först i oktober. Sen får vi se om det blir vintervalpar efter henne eller om det får vänta till 2024 (eller inte bli alls).

Testa
Kommer ev få stå åt sidan lite för Imperia men förhoppningsvis antingen BH-prov och BSL1/IGP1 eller appell och lägre. Hade velat göra MT2017 med henne men har inte koll på nya reglerna.

Impa
I första hand hålla sig pigg och frisk och vara glad pensionär.
 
Tycker det är självklart att röntga armbågarna. Det är ju så smidigt när hunden redan är sederad, och även om det inte är något stort problem i min ras så är det ett stort problem för de individer som blir drabbade.
Jag pratade med en kompis och då lät det som att man var tvungen att göra en ct röntgen? Men jag kanske missförstod, jag hade ju tänkt röntga ed när vi tar höfterna.
 
Planerna för mig och Tilda är inbokat:
Mantrailing
Personspår
Berikningsvandring

Hoppas boka:
Nosework fortsättning

Vill göra bhp också. Sen rent allmänt hoppas jag det blir ett frisk och bra år för vi kan ha kul.
 
Valkyria ska om allt går som det ska, bli mamma i mitten av januari därefter är planen att hon stannar hos uppfödaren så ska de tävla henne så hon får sin IGP1. Hon och jag har tappat vår relation på lydnadsplanen så därför ska hon få chansen med någon som vet vad de pysslar med och som inte bli nervös. Resten av året ska vi ägna åt utställningar och siktar på att ta några CACIB och Nordic. Sen kommer vi traggla vidare med brukset, vore ju skit om vi inte skulle få till uppflyttet ur lägre med tanke på att vi alltid gör så bra ifrån oss i spåret. Om vi hinner och har lust står även ett viltspårschampionat och RLDA på önskelistan och så ska vi givetvis fortsätta att utveckla specialsöket.

Med valpen (om det blir någon) blir det att grunda för specialsök och spår och att följa med morsan i utställningsringarna i första hand.
 
Virrpannan och jag ska försöka klara doftprovet i nosework och komma ut på någon tävling
Ska väl inte vara omöjligt?
Fortsätta med viltspåret och försöka komma med på elit 2 kurs
Testa rallylydnad på kul
Sen är jag sugen på en valp också men vi får se hur det blir med det😊
 
Jag pratade med en kompis och då lät det som att man var tvungen att göra en ct röntgen? Men jag kanske missförstod, jag hade ju tänkt röntga ed när vi tar höfterna.

Vad är det du vill röntga? Ed=armbågsled 🤔 (hd=höftled). Är det bogleder du tänker på? Går att röntga med vanlig röntgen men all ocd (vilket är varför man röntgar bogar huvudsakligen) syns inte
 
Wissla (kelpie, 9år)
Rally: godkända rundor i avancerad och titel, lyckas vi med det så start i mästarklass. Absoluta drömmål RALLYCHAMPION

Viltspår: 1:a pris i öppenklass och då förstås tre och VILTSPÅRCHAMPION

Utställning: första gången på jag vet inte hur många år men tänkte passa på när det nu kommer vara en i närområdet nästa vår - Exc vore ju toppen som veteran- CERT ännu bättre!

Jag då? Ut och beskriva MASSOR!
Försöka hålla fast vid min plan om valp först till 2024 trots att suget är hysteriskt stort just nu!
 
Vad är det du vill röntga? Ed=armbågsled 🤔 (hd=höftled). Är det bogleder du tänker på? Går att röntga med vanlig röntgen men all ocd (vilket är varför man röntgar bogar huvudsakligen) syns inte
Bogled! Det var det jag tänkte på, försökte googla men blev inte så mycket klokare av det.
HD och ED är ju det man "brukar" röntga om man ändå röntgar. Men kan man röntga bogled med vanlig röntgen?
 
Jag pratade med en kompis och då lät det som att man var tvungen att göra en ct röntgen? Men jag kanske missförstod, jag hade ju tänkt röntga ed när vi tar höfterna.
Oj nej det låter väldigt komplicerat och som nåt helt annat. Armbågarna/ED är samma typ av röntgen som höfterna och görs samtidigt. I vissa raser röntgas ju ryggar osv men det görs inte i min ras om det inte är pga sjukdom eller skada eller så.
 
Jag är lite försiktig med planer inför kommande år, vi vet inte ens i vilket land vi bor i under sommaren... 😬

Fridolf och Frodo får leva loppan och jobba så mycket/lite de vill. Fridolf får fortsätta på librela och få ensamtid med oss varje dag, antingen med jobb eller med världens bästa hummerleksak ❤️ De blir 12 år nästa år så all tid är bonus nu.

Zoe ska förhoppningsvis växa in i rollen som arbetshund både med korna på jobbet och utelamning i vår. Kanske tar vi VP, om hon ser ut att hålla måttet arbetsmässigt för avel blir det nog en kull till hösten.

Mako verkar ta träning väldigt bra, hoppas kunna ha honom redo för att göra utelamning i vår!

Tam är i värsta tonårsfasen nu och behöver tändas igång så vi kan börja träna. Längtar efter att jobba honom -trött- i sommar 😅🤪
 
Mål för 2023 blir BH prov eventuellt en BSL1.
Vi kommer förmodligen utöka flocken nästa år också beroende på hur livspusslet ser ut.
 
Kul att läsa allas mål!

För oss ser det ut så här:

Ladda
Fortsätta pensionärslivet och soffhänget

Finn
Jaga så mycket som möjligt. Han har ett stort föremålsintresse, så jag är lite sugen på att starta honom på ett ÖKL till hösten, men det beror helt hur träningen utvecklas.

Floyd
Beroende på vad han håller för, så kanske lite c-provstarter i elit, annars kommer han få hänga med och träna och jaga efter förmåga.

Louie
Tanken är att starta en del.
- apporteringsprov hos JRK
- ÖKL hos JRK
- ÖKL b-prov
- kanske Novice till hösten
- ev lite c-provsstarter för att träningstävla
- DNA-testas för ev avel

Hoppas så klart också på att de får vara friska och pigga :)
Tanken är att ställa ut samt starta min karls jämthundstik på lite viltspårprov också.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund I förrgår arrangerade vi blåbärstävling i agility, Spock debuterade med husse och var rejält övertaggad 🤣. Dom missade nåt hinder och...
101 102 103
Svar
2 048
· Visningar
140 436
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 552
Senast: Carolininen
·
Övr. Hund Nu är ju läget fortfarande oklart hur nästa år kommer te sig men man kan ju hoppas på ljusning iallafall. Som det ser ut nu så ligger...
2
Svar
39
· Visningar
3 059
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 236
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp