Planer 2023!

Det stora målet är att få de saker som inte fungerar i vardagen att fungera.

Hälsomässigt ögonlysning. De avelsplaner jag hade en gång är lagda på hyllan (sannolikt för alltid), men jag vill se så att hennes syn är ok och lägga till en siffra i statistiken för rasen.

Om hon mognar och får bättre fokus kan det bli viltspår. Dyker det upp en lämplig spanieljakt- eller apporteringskurs vill jag absolut gå en sådan. Kanske åka på några inofficiella utställningar för att träna i skarpt läge, men jag är ytterst osäker på om det kommer att ge något.

Sen ska jag försöka hitta någon aktivitet som vi båda trivs med och kan ha kul med. Vet inte riktigt vad dock.
 
Lapphunden 2,5 år:
- godkänt dp i nw1
- gå några öppen klass-prov i viltspår, med förhoppning på championatet förstås
- träna lite agility, kanske gå en kurs :)

Aussien 1år:
- mh
- hd/ed röntgen
- tävla startklass
- tävla appellen, spår

Hoppas på ett år där vi får göra mycket roligt och hundarna håller sig friska och krya ❤️
 
Chess, 7 år, hovawart
-Fortsätta spårträna (viltspår)
-Ev våga testa starta elitspår
-Hålla sig frisk och i form (opererades för livmoderinflammation och juvertumör i våras)

Cindy, 1 år, strävhårig tax
-Mellan jaktsäsongerna ska hon viltspårtränas
-Starta viltspårsprov och om det går bra ta henne till champion
-När jaktsäsongen drar igång igen är målet att starta jaktprov och ta henne till champion även där
-Ev ställa ut henne igen för att kunna plocka ut eventuellt jaktchampionat
-Jaga så mycket vi hinner med! Det är ändå det som är roligast :D
Men vilket otroligt gulligt namn på en tax 🥰
 
Men vilket otroligt gulligt namn på en tax 🥰

Hon är väldigt gullig också :love:

2E278AD2-FBD2-4A3A-ADFE-C10C2DD143EF.jpeg
 
Hexa:
En fotgående kurs då vi måste träna på fokus
Tävla rallylydnad
Tävla Nosework
Träna mer på momenten i startklass/ tävla i startklass
Börja kurs i agility/ Tävla agility
Spåra mer
Träna sök
Gå ett BPH för skojs skull.
Träna mer vallning och försöka gå fler kurser inom vallning

Trolla:
Börja valpkurs 9 januari
Gå nosework kurs
Gå valpkurs inriktning tävling
Bli rumsren :up:
Träna på att kunna fokusera mer på mig när vi är med andra hundar
Fortsätta skvallerträning vid möte med andra hundar
Ha sjukt roligt och skapa en bra relation

Jag
Vill hitta fler ställen att gå kurs hos och gå mer kurser inom bruks.
Vill även börja träna själv då jag idag är överviktig och kan inte springa agility eller vara lika aktiv med min vikt/kondition just nu.
Köpa ny bil
Våga tävla och komma ut mer
 
Mina planer för 2023 med vår 1-åriga labbe:
* Träna och starta viltspår öppen klass, förhoppningsvis ta svenska championatet
* Delta i inofficiell utställning i februari och förhoppningsvis våga ställa på några nationella utställningar i sommar (hade varit roligt att ha några resultat registrerade)
* Genomföra BPH (var anmäld i november men det snöade bort) och kanske FB-R
* Komma igång och springa riktiga pass tillsammans, förutsatt att tvärnitandet vid varje spännande doftande fläck går att träna bort!
* Träna på att hålla kontakt och fokus i närheten av andra hundar, så att vi får mer behållning av t.ex. kurser och utställningar samt enklare att vara bland folk generellt :angel:

Sen skulle jag gärna vilja gå kurs i NW och personspår också, men jag är så begränsad i tid och ork så jag tror att det är bättre att försöka jobba med att utvecklas i det vi redan påbörjat.
 
Såååå, är det för tidigt såhär mitt i november att kolla av hur året 2023 avlöpte jämfört med hur våra planer och mål såg ut i slutet på förra året? :angel:

(Väntar lite med att svara själv om stora merparten tycker att vi ska vänta nån månad till!)
 
För oss inte mycket avkryssat.

Nike har inte tävlats så mycket och husse tycker att hon ska pensioneras från agility.

Tay har också tävlats väldigt sparsamt, han har troligen haft en överansträngning och har mest vilat och kört lugnare pass i höst.

Spock har gjort bph, röntgats, hunnit starta två agilitytävlingar och vallas mestadels. Startadw vp och IK1 i vallning med kasst resultat poängmässigt men uppförde sig otroligt väl mot fåren 💖. Har liksom inte tid med så mycket mer än vallning och agility 😅.

Lilla M kom in i våras, snodde henne från tidigare hundens uppfödare. En welsh corgi pembroke som nu fyllt ett år. Är väldigt fartig och vi hoppas på att hon ska kunna köra agility i xs.

Vi kommer inte göra mer för i år, min bil står på verkstan och lär väl göra det till jul 🙄.

Lilla M och Nike
20231016_141847.jpg
 
Blev inte så mycket av våra mål i år, han var tävlingsklar och anmäld men otur och livet kom emellan. Sedan flyttade Assar till polisen (som passar han perfekt), med oss hem kom Lystra istället.
 
Jag ska väl inte ropa hej, men det tycks numera funka stabilt att vara ensam hemma vilket var en av utmaningarna. Att lämna själv i okänd miljö vet jag inte om det någonsin kommer att gå, men detta är en stor lättnad. Tycker även en del av de andra vardagsproblemen, som skällande i bilen, är bättre.

Vi har också varit på två inoff utställningar och de har gått riktigt bra. Hon har ju alltid tyckt att utställning varit kul, men varit mycket ofokuserad/okontaktbar och jag har ibland undrat om det varit mer stress än glädje inblandat. Nu var det tydligt att hon var glad, inte stressad och dessutom lugnade ner sig och kunde samla sig och samarbeta. (Sen är hon ju jäkligt snygg, så resultaten blev bra vilket naturligtvis är roligt.) Vi skulle ha ställt ut officiellt för ett par veckor sen, men hon åkte på inflammation i ena örat och karensen på medicinen gjorde att vi inte kunde starta.

Har inte ögonlyst, men det står fortfarande på ska göra-listan. Valpplaner får anses vara döda.

Inga spår i år. Vem vet, kanske nästa år. Vi letar fortfarande efter någon aktivitet. Skulle vilja testa freestyle eftersom jag tror vi båda skulle uppskatta det, men den enda kurs jag sett hittills missade jag för att jag av någon anledning var spärrad i anmälningssystemet (utan förklaring!) och när de löst det var kursen full.

Vi har mest tränat lite vardagslydnad i skogen. Inkallningen är mycket bättre och även stadgan. Nästa år hoppas jag att vi generellt ska vara mer aktiva. Utställningar ska det i alla fall bli och jag hoppas ytterligare någon aktivitet, prov eller tävling.

Ska tillägga att jag tror att det vore bra med en kompis, men jag vet inte om jag har tillräcklig ordning på mitt liv för att orka. Plus att jag i så fall är oklar över vad jag skulle vilja ha utom att det skulle vara en cocker till.
 
Jag är lite försiktig med planer inför kommande år, vi vet inte ens i vilket land vi bor i under sommaren... 😬

Fridolf och Frodo får leva loppan och jobba så mycket/lite de vill. Fridolf får fortsätta på librela och få ensamtid med oss varje dag, antingen med jobb eller med världens bästa hummerleksak ❤️ De blir 12 år nästa år så all tid är bonus nu.

Zoe ska förhoppningsvis växa in i rollen som arbetshund både med korna på jobbet och utelamning i vår. Kanske tar vi VP, om hon ser ut att hålla måttet arbetsmässigt för avel blir det nog en kull till hösten.

Mako verkar ta träning väldigt bra, hoppas kunna ha honom redo för att göra utelamning i vår!

Tam är i värsta tonårsfasen nu och behöver tändas igång så vi kan börja träna. Längtar efter att jobba honom -trött- i sommar 😅🤪
Tja, en del blev som tänkt, annat... mindre så.

Vi flyttade till Norge, och det permanent. Det blev alltså ingen lamning...

... men Fridolf och Frodo är kvar, nu fyllda 12 år och bortsett från att Frodo nog börjar bli lätt dement och Fridolf fortsatt går på Librela och Trocoxil så är allt bra med dem. De hänger glatt med på samma turer som unghundarna.

Zoe växte mycket riktigt, jobbar nu på mjölkbesättning nr 2 och är helt oumbärlig. Vilken tuff liten tik det är! Hon har både godkänt VP och startat kl 3 (motsvarande ik2 med singel) med godkänt resultat. Och japp, det blir parning på nästa löp.

Mako fick ingen lamning, men trots helt usla träningsförhållanden i år så har han utvecklats fint och är också godkänd vallhund nu. Hoppas på att starta kl 3 med honom i vår.

Tam jobbade lite med nöten i somras och har gått från basic basic till att vara en tillgång i jobbet. Tuffare än jag trodde, ska bli kul att slipa till lite i vinter och tävla nästa år!
 
Planen är att hundarna ska få mer tid och energi av matte i år :heart

Målen är att ställa Zeppelin på EDS, försöka få 2 vet-cacib till på honom (så måste ju utomlands) och helst ett dansk championat!
Lemmy ska jaga det sista nordiska certet och kanske plocka upp rallyn igen?
Busa ska..vara Busa.. nä men det hade kanske varit roligt att se vad hon tycker om utställning? Någon inoff kanske?
Sid hoppas jag vi ska få veta vad som felas med honom, han ska få tillbaka sin päls, må bra och fortsätta vara våran lilla pajas! :love:
Busa har flyttat till ny ägare och Sid har fått somna in. Vilken tråkig uppdatering!
Busa hann dock med både inoff och debutera på officiell utställning innan hon flyttade!

Men Zeppe har tagit två veterancacib och titeln är nu bekräftad och införd på hunddata :love: Han är också dansk veteranchampion och har tagit 3 veteran vinnartitlar i Danmark i år. Han har också fått veterancert i både Norge och Finland.

Lemmy blev stolpe ut typ, BH-2 är det närmaste han kom det nordiska certet. De övriga två försöken slutade med slätt exc och VG. Ingen rally i sikte..
 
Viktor:
Vore kul om vi får till några starter i mästarklass. Det viktigaste är dock att han fortsätter vara i balans med sin allergi och får må bra.

Jackie:
Ska får fortsätta vara valp och latja runt och upptäcka världen. Kanske få till nån utställning som träning. Lägga lite grunder för en trevlig vardag och eventuella tävlingar i framtiden.

Tillägg: Årsprov som assistanshund för Viktor. Kanske BPH för Jackie.
Viktor hann med flera starter i mästarklass i år, inga resultat att skryta med dock. Årsprov har vi inte gjort än, får se om/när det är dags. Hans mående har gått lite upp och ner, ingen katastrof på nått sätt men han har inte varit på topp.

Jackie har ställts ute flera gånger av både mig och uppfödaren. Hon har fått excellent varje gång förutom en då jag visade henne väldigt dåligt och det blev ett VG. Har även fått ck, r-cert, junior-cert eller vad det heter. Hon har genomgått bph och gjort några starter i rally nybörjare.

Flocken utökades med även med papillionen Ariel nu 4,5 månad.
 
För min äldsta hund (9) beror det på hur hon mår - hon behandlades för malignt lymfom i år. Sista kollen hittade de inga tecken på att det var någon cancer kvar, och håller det i sig så att karensen på medicinerna går ut i vår så kommer vi nog åka ut och tävla lite - rallylydnad, lydnad och kanske testa någon agilitytävling. Kommer det tillbaka blir det bara träning och ha kul på annat sätt så länge som möjligt.

För mellanhunden (6) är planen att träna rallylydnad och komma ut på någon rallytävling under året i fortsättningsklassen. Eventuellt också börja jobba på spår igen för att se om vi kan komma iväg på en appellklass i spår, och se om vi kan jobba på apporteringen tillräckligt mycket för att våga oss på att starta en startklass i lydnad. Hon gillar inte att bära saker i munnen, så det har tagit tid att ens få henne att bära en mjuk sak som kastas - för att inte tala om en hård träapport som ligger stilla på marken :angel: (eller metallapport och sånt kul som finns högre upp i brukset :p )

För valpis (8 månader) så är planen bara att börja träna mer seriöst. Och sedan utifrån det så får vi se om träningen går i någon speciell riktning eller mot något speciellt mål. Dock kommer det ju bli dags att göra BPH och röntga, så det ska i alla fall göras.
Äldsta hunden (10) har fortfarande inga tecken på att cancern kommit tillbaka, vilket är fantastiskt :heart Hon har kunnat vara ute och tävla sedan i våras. Hon har nu sitt RLD M och LD STARTKLASS, har testat på lydnadsklass I, och har fått köra några agilitytävlingar (och en sista tävling kvar). Det går visserligen inte bra för oss på tävlingarna, men hon verkar tycka det är skoj :heart Hon hade tidigare paus från agilityträning/tävling då hon har skruvar i ena benet och risk för artros, men eftersom hon nu har större risk för att cancern kommer tillbaka (och därmed risk att hon inte överlever så länge) så får hon göra det hon tycker är skoj, även om det är större risk för problem för artros. Hon har även fått springa med cykeln lite mer, vilket hon älskar (i alla fall om man utgår från hur mycket hon skriker innan hon drar igång :p ) även om hon inte orkar lika länge som tidigare.

Mellanhunden (7) har fått till sitt RLD F (efter mååånga starter :p), och har nu debuterat avancerad klass (med tre diskningar av fyra starter ;)). Hon har också testat på några startklasser i lydnad, och det var bara första starten som hon nollade apporteringen - sedan har hon hämtat apporten (även om hon inte precis har bra grepp, gärna släpper den när hon kommer fram till mig, och leker med tassarna när hon greppar den ;)). Ingen appellklass, och det kommer nog inte hända i framtiden - jag orkar inte försöka förstå om hon får delta eller inte (brutit sitt BPH). När äldsta hunden körde agilitytävling så har dock även mellanhunden fått hänga med, även om hon egentligen aldrig tränat agility och tycker att tunnlar är läskiga (och alla saker man ska klättra upp på). Men hon verkar tycka hoppklassen är skoj, och senaste starten var hon både taggad innan start och lyckades komma runt med endast 5 hinderfel (utöver alla tidsfel - hon är inte minsta lilla snabb :D), så agility blir det nog mer av i framtiden.

Unghunden (1) har gjort sitt BPH och gjort två tävlingsdagar i rallylydnad, och har nu sitt RLD N, och har även testat en blåbärsagility.
 
Kul att läsa allas mål!

För oss ser det ut så här:
Ladda
Fortsätta pensionärslivet och soffhänget

Finn
Jaga så mycket som möjligt. Han har ett stort föremålsintresse, så jag är lite sugen på att starta honom på ett ÖKL till hösten, men det beror helt hur träningen utvecklas.

Floyd
Beroende på vad han håller för, så kanske lite c-provstarter i elit, annars kommer han få hänga med och träna och jaga efter förmåga.

Louie
Tanken är att starta en del.
- apporteringsprov hos JRK
- ÖKL hos JRK
- ÖKL b-prov
- kanske Novice till hösten
- ev lite c-provsstarter för att träningstävla
- DNA-testas för ev avel

Hoppas så klart också på att de får vara friska och pigga :)
Tanken är att ställa ut samt starta min karls jämthundstik på lite viltspårprov också.
Uppdatering från oss:

Ladda
Fortsätta pensionärslivet och soffhänget

- check på den! Fortfarande pigg även om hon hör sämre och börjar bli lite dement, så är hon stark i kroppen. Och fortsätter hitta på jävelskap som att rensa diskbänken, stjäla mat osv….

Finn
Jaga så mycket som möjligt. Han har ett stort föremålsintresse, så jag är lite sugen på att starta honom på ett ÖKL till hösten, men det beror helt hur träningen utvecklas.

- Det blev ingen ökl-start för honom, men han har fått jaga! Jag har tyvärr inte jagat så mycket med honom själv pga att det krockat med fågeljakterna, men en vän till mig har lånat honom en hel del.

Floyd
Beroende på vad han håller för, så kanske lite c-provstarter i elit, annars kommer han få hänga med och träna och jaga efter förmåga.

- typ två veckor efter inlägget blev han rejält halt och har rehabats större delen av året. Har fått jaga en del, och det verkar han hålla för än så länge, men inga provstarter. Har bestämt mig för att sluta tävla honom helt, han får bara jaga nu :)

Louie
Tanken är att starta en del.
- apporteringsprov hos JRK
- ÖKL hos JRK
- ÖKL b-prov
- kanske Novice till hösten
- ev lite c-provsstarter för att träningstävla
- DNA-testas för ev avel


Louies mål har gått enligt plan!
- Han har fått utmärkelse på både apporteringsprov och ÖKL hos JRK
- Excellent på ÖKL B-prov
- vunnit ett FT Novice
- startat ÖKL c-prov
- DNA-testad

Han har haft ett fint tävlingsår, men nu har han provvila till våren.

Hoppas så klart också på att de får vara friska och pigga :)
Tanken är att ställa ut samt starta min karls jämthundstik på lite viltspårprov också.


Jämten är utställd med två släta excellent, men jag har inte spårat något med henne utan lämnat över det till hennes husse ;)
 
Men då kör jag också! 😁

Wissla (kelpie, 9år)
Rally: godkända rundor i avancerad och titel, lyckas vi med det så start i mästarklass. Absoluta drömmål RALLYCHAMPION
Check på RLD A och vi har startat i mästarklass med varierat resultat, dock inga godkända rundor.

Viltspår: 1:a pris i öppenklass och då förstås tre och VILTSPÅRCHAMPION
Inte check på detta -startat 2 prov men brutit båda. Hon var väldigt hormonell innan och under lista löpet innan kastrationen och då även väldigt omotiverad så vi la ner spårandet där ett tag.

Utställning: första gången på jag vet inte hur många år men tänkte passa på när det nu kommer vara en i närområdet nästa vår - Exc vore ju toppen som veteran- CERT ännu bättre!
CHECK på detta och lite till. Åkte på en utställning till så två CERT och SEUCH som 10åring!

Jag då? Ut och beskriva MASSOR!
Försöka hålla fast vid min plan om valp först till 2024 trots att suget är hysteriskt stort just nu!

CHECK på det första - OCHECK på det andra!
9 beskrivningar och nästan 60 hundar
Valpen Mint (kelpie) flyttade in i våras -spontanköp med 2v varsel och planering 🫣🤩
Och så har jag börjat läsa till jägarexamen också!
 
För valpen (bc)
Komma igång med vallningen, det är väl egentligen prio 1. Men det får bli efter avskiljning på lammen, vi ska ha en tidig lamning så förhoppningsvis är det inte så långt fram i tiden.
Jag vill ju ha en hund som kan hjälpa mig hemma, siktar på VP år 2024 och vill gärna tävla någon klass också så småningom (kanske 2025?).

Jag hoppas komma med i en lydnadsgrupp och tävla i startklass, målet är att komma ut på tre tävlingar som träning. Anmält mig till en tävling i mars.
Går allt bra på tävling (vågar knappt planera längre än så) så ska vi börja träna mot klass 1.
Det hade varit kul om vi kunde starta i en ny klass om året, men då är det ju rätt mycket som ska klaffa.

Specialsökskursen vi går nu kommer att ta slut i februari och jag vill hinna med en till under året, troligen blir det till nästa vinter.
Målet där är också att komma ut på en (inoff.) tävling men tidigast 2024.

Sen ska vi röntga höfter och armbågar.
Jag funderar även på att i samma veva röntga armbågsleden- tar gärna input om det. Jag tänker att då har man en utgångsbild för framtida problem om dem skulle dyka upp. Hon har inga problem i dagsläget men träningen kommer ju att bli tuffare i takt med att hon blir äldre.

Vuxna hunden (liten terrier)
Jag hade velat testa viltspår, tror att det hade varit grejen för henne. Men då måste jag kolla upp mark jag kan använda osv. eller så gör jag det väldigt enkelt för mig och testar i en av mina hagar till en början.
Hon har varit rätt åsidosatt (förutom gos, det får hon i mängder) sen valpen kom. Vill hitta något vi kan göra en dag i veckan eller två så att hon får anstränga sig, som inte är så fysiskt.
Eller så plockar jag upp specialsök på henne också, vi har gått kurs ihop tidigare och tränade rätt flitigt förut.
Vallningen har vi kommit igång med ordentligt vilket varit mitt största mål.
Inte kommit ut på någon officiell tävling men på någon enstaka tävlingsträning och *host host* vill inte ens säga att det varit med blandat resultat då det gått uselt.
Störningskänslig till tusan, vi har tagit en paus några månader nu från lydnaden med plan att ta upp det igen nu till vintern. Jobbar dock kontinuerligt med impulskontroll och stadga.

Kört en del specialsök, men även det går på sparlåga nu. Räknar med att vi tar tag i det när tackorna stallats in.

Lilla terriern får köra lite specialsök hon med vilket är väldigt uppskattat! Hon har naturlig fallenhet för det på ett annat sätt och så ska vi inte underskatta timmarna jag har lagt på det tidigare.
 
Valpen ska röntgas HD och ED, göra bph och förhoppningsvis knipa någon liten juniortitel iaf. Blir mest utställning för hennes del.

De stora ska bara fortsätta gosa i soffan och gå långpromenader. Det de gillar bäst! 😁😂
”Valpen” är inte röntgad och inget bph blev det heller. 😅 Men det kommer senare. ☺️ Däremot tog hon några juniorcert och juniortitlar men även ett danskt CERT och cacib! 🤩 Hon har även startat blåbärsagility.

De stora:
Shiera har debuterat klass 1 i både hopp och agility och lyckades knipa en pinne! 🥳

Alpina debuterade klass 1 hopp och ställdes ut några gånger. Hon fyllde precis veteran så jag hoppas vi kommer ut lite nästa år. 🥰
 
Det här har vi klarat i år
Virrpannan klarade doftprovet i nosework till slut och vi har varit med på ett par tävlingar. Var med på elitkurs i viltspår och på KM i viltspår. Tävlingarna har inte gått så bra men vi har genomfört allting.
Hon är allmänt lydigare och lugnare hyfsat bra inkallning, lättare att ha lös i skogen, inga utfall mot andra hundar längre och hon kan gå ordentligt i koppel 😊 Jag är nöjd för hon har inte varit någon lätt hund.
Ska testa rallylydnad också det har vi inte provat ännu. Hon kan massor av tricks.
Ny valp hämtas närmaste veckan 😊
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund I förrgår arrangerade vi blåbärstävling i agility, Spock debuterade med husse och var rejält övertaggad 🤣. Dom missade nåt hinder och...
101 102 103
Svar
2 048
· Visningar
140 430
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 547
Senast: Carolininen
·
Övr. Hund Nu är ju läget fortfarande oklart hur nästa år kommer te sig men man kan ju hoppas på ljusning iallafall. Som det ser ut nu så ligger...
2
Svar
39
· Visningar
3 058
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 236
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp