Planerar att bli hovslagare. Hur går man tillväga?

F

fervour

Har planer på att bli hovslagare, har kollat på en massa olika utbildningar.
vad finns det att välja på ? Någon som är utbildad ? Har kollat på intensiv utbildningar på tre månader och andra på tre dagar???
Annars är det la ett år i Skara ?
Bor i Göteborgsområdet, vill självklart bli utbildad och gå som lärling så snart som möjligt. Någon som vet någon bra skola?
Väg eller genväg ?

Sv: Planerar att bli hovslagare. Hur går man tillväga?

Men hur funkar det med tre-dagarskurs? Kan man verkligen som nybörjare lära sig allt och få in rätt teknik på så kort tid, eller riktar den sig till redan vana hovslagare utan utbildning kanske....? Antar att det är campcontintal du kikade på och deras kurser?

Men kära nån, det tar flera år att bli en bra hovslagare! Det är mycket som ska läras in, allt ifrån att sko den normale promenadhästen, till specialbeslag av olika typer till tävlingshästar, konvalescenter, föl, unghästar med tillväxtproblem etc. Att sko är svårt!

Dessutom är det extremt tungt att vara hovslagare, så du bör vara väldigt tålig och väldigt tuff ifall du ska orka. Vältränad är bara förnamnet.

Ja.. kolla på detta..
ja.. tre dagar och tre månader har dom..
http://www.campcontinental.se/utbildningar.php

3 dagar låter galet lite! Hästvana är det enda efterfrågat.

Jag är själv skiit noga med vem som skor min häst. Är min gubbe som ska utbilda sig. Han är kort och sjukt vältränad så tror han kroppsmässigt passar väl för det. Men trodde inte att det skulle ta så många år ?

jag har tom hört talas om dom som bara går som lärling och sedan testar att göra gesäll provet. Är ju helt galet att utbilda sig i 2 år, sedan gå som lärling i 1 och därefter vara färdig. Så välbetalt jobb är det inte att det borde behövas tre års utbildning!

Så välbetalt jobb är det inte att det borde behövas tre års utbildning!

Nu uttrycker du dig nog lite konstigt. Man räknar ju i inte utbildningsår efter hur mycket man kommer att tjäna sedan :grin: Däremot är det i VISSA fall tvärtom att om du pluggat länge kan du få mer betalt men detta gäller verkligen inte hovslagaryrket... Inte heller till exempel om du pluggar massa år för att bli sjuksköterska eller lärare...

Men trodde inte att det skulle ta så många år ?

jag har tom hört talas om dom som bara går som lärling och sedan testar att göra gesäll provet. Är ju helt galet att utbilda sig i 2 år, sedan gå som lärling i 1 och därefter vara färdig. Så välbetalt jobb är det inte att det borde behövas tre års utbildning!
Usch, med den attityden hoppas jag verkligen inte att din kille blir hovslagare. Hovslagare är ett svårt yrke om man ska göra mer än att bara slå på skor på tur eller sällskapshästar.

Varför är du så noga med vilken hovslagare du har ifall du har så bristande kunskap själv?

:eek: Tre år för att lära sig sköta om en av de absolut viktigaste delarna på hela hästen är väl ändå inget??? Förr i tiden var hovslageriyrket något som gick i arv eller man fick lära sig under en lång tid. Pengarna är väl inte så viktigt i det fallet! Jag blir så arg på folk som påstår sig vara hovslagare och sen är självlärda! Det är inte bara att verka en hov det är så mycket mer som spelar in!
Jag är själv skiit noga med vem som skor min häst.
Okej men i din killes fall är tre års utbildning förmycket och inte lönsamt nog så då är du villia att släppa lös honom på din häst ändå då eller?

Ja.. kolla på detta..
ja.. tre dagar och tre månader har dom..
http://www.campcontinental.se/utbildningar.php

3 dagar låter galet lite! Hästvana är det enda efterfrågat.

Jag är själv skiit noga med vem som skor min häst. Är min gubbe som ska utbilda sig. Han är kort och sjukt vältränad så tror han kroppsmässigt passar väl för det. Men trodde inte att det skulle ta så många år ?

Låter helt galet, vi hade väl ett liknande antal timmar inom tappskokompetens på gymnasiet (då tittade vi också mkt på vinklar och verkning för att få en innblick i det, inte för att titulera oss hovslagare!!). Jag hade aldrig i livet vågat sko en häst på den utbildningen. Tre års utbildning är ingenting, tar du ut "veterinärer" som har nån enstaka kurs i djursjukvård också?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 835
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 914
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 086
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 614
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka