Planerar för det stall som skall byggas

Sv: Planerar för det stall som skall byggas

Sånt skåp har jag på mitt rum :p Det rymmer ganska mycket faktiskt.

har inte riktigt alla dom grejerna du skrev, men förvaringshyllan o korgarna är jättebra. likaså stallkrokarna.
dock tycker jag inte om deras spångrepar, för du menar dom med blått skaft va? de är ganska "ostabila" tycker jag, mkt pga att skaftet är 2-delat. dessutom ganska klumpig och "tung".
börjes säljer grepar från Aubiose oxå, tror dom kostar 300 men dom är superbra! mkt lättare att hantera, ej delat skaft vilket gör dem mkt stabila.

börjes har oxå andra sopkvastar (vet inte hur jag ska förklara dom, men det är såna som har långa borst o lite "mjukare". Nertill så går borsten liksom i en "båge". haha :angel: bra är dom iaf! dom har dom nog bara i affären, men kostar bara runt 50 kr tror jag!

Ska köpa en sådan grep, men det får bli någon annanstans. Finns ej på postorder och för långt till butiken.

/snurpe

Aubiose-grepen jag har hittade jag på Granngården, och dessa brukar nog finnas i deras ordinarie sortiment faktiskt. Finns med smalt eller brett grephuvud, och det finns nya lösa att köpa till när dessa går sönder.

Angående uppbindning (orkade inte läsa riktigt allt) så använd inte balband... Visst, det är en säkerhetsgrej, men en häst som är lite smart fattar det snabbt och så fort du vänder ryggen till så står hästen lös...

En sak som är oumbärlig och som jag så gärna vill ha är täckeshängare med värme, alltså som en handdukstork, säkert dyra och kräver massa inkoppling, men gud så skönt att ha...

När det gäller spannar, så kan man hänga dem i kabinhakar, så slipper du risken att de fastnar. Dock är det bästa faktist bildäck, det har jag, skaderisken är liten, hinken står där den står och det är bara att lyfta på däcket för rengöring.

Jag har "transportkrubbor" i mitt stall, lätta att rengöra, enkelt att byta om de går i sönder och hyffsat billiga. Har en kort bit planka som är fäst så det blir ett litet mellanrum där man sticker ner metallhängena, supersmart.

Balkniv - det finns såna knivar som brandmän/bärgare har att skära av bilbälten med, superbra och håller i en evighet. Också dolt blad så att du inte skär dig.

Kratta är bra att ha om du ska sopa nör hästarna inte är inne eller ta upp spill utanflr stallet. Du kanske hade det på listan...

Hatthylla är kanon att lägga hjälm på i sadelkammaren, där kan man också lägga blöta skydd osv. Köp fler tränshängare än vad du behöver, helty plötsligt är de fulla...

Och till sist. Jag har en superbra lösning för foder. Tänk dig en stor låda (ca 70 x 170, plus 80 djup) som står på ben (30 cm). Den är klädd med tunn plåt inuti för att inte mössen ska komma in, byggd av panel och reglar. Inuti är det uppdelat med 5 fack (4 mindre och ett större) där man lätt får ner en säck foder i varje fack. En tung bäckskiva är lock och inga möss eller fukt kommer i lådan.
Under lådan ställer jag spannar med mineraler så är jag av med dem... Pma gärna om du vill ha bild, den är guld värt, alla blir så avundsjuka när de ser den;)
Dessutom får du en bra yta av bänkskivan som man kan lägga grejer på (allt brukar vara belamrat).

//E

lady_vip skrev:
Angående uppbindning (orkade inte läsa riktigt allt) så använd inte balband... Visst, det är en säkerhetsgrej, men en häst som är lite smart fattar det snabbt och så fort du vänder ryggen till så står hästen lös...

Jag har alltid balsnöre till min häst som det är nu. Han får panik om han skuttar till av någon annan anledning så kejorna spänns och han känner att han sitter fast. Då är han så panikslagen att han drar tills han är lös. Detta inträffar kanske en gång var tredje månad. Alla andra dagar i veckan står han hur snällt som helst trots balsnöre. Han sliter sig alltså inte för att komma loss, utan för att han får panik om han känner att kedjorna av någon anledning är helt spända. Så för honom fungerar det precis hur bra som helst, han drar inte för att ta sig loss (inte primärt) och står så snällt fast han vet att han kan om han behöver, alla hästar utnyttjar inte dumheter. Jag har ingen lust att riskera att han bryter nacken om något skrämmer honom. Då tar jag gärna att han kommer loss i en sådan situation.

/snurpe

lady_vip skrev:
Jag har "transportkrubbor" i mitt stall, lätta att rengöra, enkelt att byta om de går i sönder och hyffsat billiga. Har en kort bit planka som är fäst så det blir ett litet mellanrum där man sticker ner metallhängena, supersmart.

Det är sådana jag tänkt att ha också!

Du får jättegärna PM:a bild på foderförvaringen som verkade jättesmart!

/snurpe

snurpe skrev:
Typ en sådan här skulle säkert rymma en del...

9125152283.jpg

8881118986.jpg

/snurpe

Vart finns den att köpa :)

Kolla blocket :idea: Det fanns två - den ena i Strängnäs och den andra i Torshälla (jag sökte bara på södermanland)

/snurpe

En fällbar sadelhängare kasnke? Att ha longergjord och liknande på? Tycker alltid att det behövs fler sadelhängare än man tänkt sig! Annars tycker jag att listan ser bra ut. Elband och liknande är billigt på börjes om du ska ha sånt också. Tränshängare? Spöhållare är en bra grej med, så har man koll på dem också!
En korg med hängare under att ha borste, hovkrats och handduk på, sånt som man gärna har nära till hands...

Undrar om Börjes säljer sådana smarta spöhängare, kan inte finna något nämligen. Annars får jag köpa någon annanstans, men det brukar löna sig (iaf prismässigt) att beställa mkt därifrån.

Kanske skulle ha en uppfällbar sadelhängare i stallgången? Har lagt till det på listan :)

En korg har jag redan skrivit upp. Den tänkte jag fylla med borstar nära till hands :)

/snurpe

Liknande trådar

Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 635
Senast: Habina
·
Anläggning En liten undran. Vi har godkänd förprövning för stallbyggnation, stall för 6 hästar. Vi har börjat lite smått med att fixa iordning...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: tolksele
·
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 379
Senast: KattisL
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 682
Senast: iddiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?