Sv: Planerar för det stall som skall byggas
Angående uppbindning (orkade inte läsa riktigt allt) så använd inte balband... Visst, det är en säkerhetsgrej, men en häst som är lite smart fattar det snabbt och så fort du vänder ryggen till så står hästen lös...
En sak som är oumbärlig och som jag så gärna vill ha är täckeshängare med värme, alltså som en handdukstork, säkert dyra och kräver massa inkoppling, men gud så skönt att ha...
När det gäller spannar, så kan man hänga dem i kabinhakar, så slipper du risken att de fastnar. Dock är det bästa faktist bildäck, det har jag, skaderisken är liten, hinken står där den står och det är bara att lyfta på däcket för rengöring.
Jag har "transportkrubbor" i mitt stall, lätta att rengöra, enkelt att byta om de går i sönder och hyffsat billiga. Har en kort bit planka som är fäst så det blir ett litet mellanrum där man sticker ner metallhängena, supersmart.
Balkniv - det finns såna knivar som brandmän/bärgare har att skära av bilbälten med, superbra och håller i en evighet. Också dolt blad så att du inte skär dig.
Kratta är bra att ha om du ska sopa nör hästarna inte är inne eller ta upp spill utanflr stallet. Du kanske hade det på listan...
Hatthylla är kanon att lägga hjälm på i sadelkammaren, där kan man också lägga blöta skydd osv. Köp fler tränshängare än vad du behöver, helty plötsligt är de fulla...
Och till sist. Jag har en superbra lösning för foder. Tänk dig en stor låda (ca 70 x 170, plus 80 djup) som står på ben (30 cm). Den är klädd med tunn plåt inuti för att inte mössen ska komma in, byggd av panel och reglar. Inuti är det uppdelat med 5 fack (4 mindre och ett större) där man lätt får ner en säck foder i varje fack. En tung bäckskiva är lock och inga möss eller fukt kommer i lådan.
Under lådan ställer jag spannar med mineraler så är jag av med dem... Pma gärna om du vill ha bild, den är guld värt, alla blir så avundsjuka när de ser den
Dessutom får du en bra yta av bänkskivan som man kan lägga grejer på (allt brukar vara belamrat).
//E