Planerat barnalstrande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Planerat barnalstrande?

Aha. Har aldrig tänkt på det, men det är helt klart intressant. Finns det "bevis" för det här på nåt sätt eller är det någon som gjort ett antagande om det hela?

Själv tål jag inte p-piller så bra, så min totala konsumtion kan räknas i månader under hela mitt liv.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Det är ju sant. Själva gjorde vi det minst en gång om dagen de första tre månaderna, sen åkte min man på kurs och vi fick tåla oss i veckorna ett halvår. Om vi hade fortsatt på det viset hade vi inte bara varit utslitna, vi hade inte fått nåt annat gjort heller.... Hihi!
 
Sv: Planerat barnalstrande?

4 sekunder 4 gånger om dagen. Det måste bli 16 sekunder ! hi hi
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Santa skrev:
Jag är lite nyfiken på hur många av er som gick systematiskt till väga när ni bestämt er för att försöka bli gravida. Började ni ha sex efter ett särskilt system eller lät ni slumpen avgöra? Vilket system använde ni i så fall??

Jag hade inte ätit p-piller på säkert 5 år, och vi körde med säkra perioder, vilket fungerade alldeles utmärkt för oss, och när vi sen tänkte att "ja nu spelar det ingen roll utan vill bebis komma så får den", så blev jag gravid efter 3 månader. Jag hade någotsånär koll på mina ägglossningar och då hade vi sex ungefär varannan dag när jag trodde det skulle vara.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Francess skrev:
Aha. Har aldrig tänkt på det, men det är helt klart intressant. Finns det "bevis" för det här på nåt sätt eller är det någon som gjort ett antagande om det hela?
Bevis och bevis.
Man vet att fisken på vissa håll blivit steril av avloppsvattnet.
Och man vet att det var hormonerna i vattnet som gjorde det.
Och man vet att hormonerna kommer från alla P-piller.
Man vet också att män blir sterila av kvinligt könshormon.

Så det är väl av typen lägga ihop 2 + 2 och få 4.
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Jag tog ut spiralen, och sedan körde vi på som vanligt, dvs har sex när vi har lust. Jag har ingen koll på ägglossning osv.....

Är två år sedan nu, och jag är inte gravid än.....
Men jag vhar inte så bråttom, och det känns lite fel att planera så mycket... Blir det så blir det liksom ;)

Förstår dock om andra kan bli stressade, speciellt om man är lite äldre...
 
Sv: Planerat barnalstrande?

WhiskyP skrev:
Hehe, tog du ut staven, och sen körde ni på? :eek: :rofl:
Tog ett tag innan jag fattade att det var p-staven och inte massagestaven.... :o :D :o

Förlåt, plumt inlägg, men jag är sjuk och utråkad!!!

Ja, så kan man ju också tolka det... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Går det att mäta på män på nåt sätt? Jag menar, om en man har nedsatt fertilitet, går det att ta hormonprov på honom och se om han har för mycket kvinnliga hormoner i omlopp? Ett av standardtesterna på kvinnor är just hormonprov, så varför inte på män?
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Till en början slutade vi bara med p-pillrena. När det inte blev något började vi systematiskt. Vi kollade när det var störst chans för äl, och så hade vi sex efter det. När det ändå inte blev något sökte vi hjälp, jag hade ingen äl och fick tabletter för det. När min äl kom igång visade det sig att sambon hade dåliga spermier. Vi blev uppsatta i IVF-kö och jag fick äta äl-stimulerande tabletter under tiden för att öka på chanserna att på egen hand bli gravida. När det blev vår tur för IVF hade vi inte lyckats på egen hand.
Nu är jag äntligen gravid, efter mer än tre års försök, på ett högst planerat sätt, genom IVF. :)
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Att man vill ha tre dagars uppehåll innan ett spermaprov är för att det ska vara lättare att jämföra olika prov med varandra, standradiserade förutsättningar.

Om det går för länge mellan utlösningarna är det INTE bra för spermakvaliteten. Hellre för ofta än för sällan!

Har man utlösning flera ggr/dag så sjunker antalet spermier per milliliter en del förstås, MEN om man använder dem till barnalstrande istället för att lämna prov i provrör så tror jag bara det är en fördel.

Den totala dosen blir ju större på så sätt. :idea:

Både jag och Inte_Ung var ju lite "gamla" och kunde inte ens stå emot en enda ägglossning - det tyder på att det i alla fall inte är sämre fertilitet på flera doser spermier :angel:
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Tack för intressant svar. Man har ju "lärt" sig att det helst ska gå 2-3 dagar emellan för optimal spermakvalitet...men det kanske har blandats ihop med standardförfarandena på proverna i de olika böckerna och tidningarna? Har funderat på det ibland, för hingstar kan ju tex betäcka 4 gånger per dag och hundar brukar kunna para sig fler än en gång per dag. Så det borde ju vara samma för oss tycker man. Nu kan jag ju glädja maken med dina ord! *skratt*
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Ja, hihi, alltså, kvaliteten på ETT prov var tredje dag är säkert optimal för just DET provet.

Men jag tror inte i normalfallet (vid vissa funktionsrubbningar kan det förstås vara annorlunda) att det är sämre med tre prov per dag - om man räknar den SAMMANLAGDA effekten :banana:

Slutsats - spill din säd på rätt ställe så gör det nog inget om det blir ofta :cool:
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Haha! Min man spiller nog väldigt gärna sin säd lite oftare hehe! :o :D

:bow:
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Helt allvarligt, så kan ju också lite minskad fertilitet ibland bero på att man av olika skäl (tex lite svagare spermier som inte överlever så länge, eller lite ogästvänlig mlijö i äggledaren) har mindre marginaler i tiden.

Då har man ju inget att förlora på att en period köra på lite oftare vid ägglossning för att se om det kan hjälpa med högre och tätare "dos" :banana:
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Snurrfian skrev:
Jag tror på 20 sek för att de ska hinna gosa oxå! ;)
En gång, 5 min på morgonen.
Två gånger, 20- 30 min på kvällen.

Summa 35 min för 3 gånger.
Det är väl inte så svårt att hinna?
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Är gravid med min första och vi körde bara på sådär spontant. Vi tänkte att blir det så blir det. Och det blev också. Har inte käkat p-piller på bra länge och vi har kört avbrutet innan (nej, det är inte säkert på något sätt).
 
Sv: Planerat barnalstrande?

Jag har iaf läst en utförlig artikel i illustrerad vetenskap (visst heter den väl så?) och den tog upp det som IU skriver om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 239
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 240
Senast: Snubbelfot
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
22 990
Senast: Unafraid
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp